kralen afbakken in een combi oven

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
sabo
Bead Discoverer
Berichten:32
Lid geworden op:vr 17 mar 2006 19:05
kralen afbakken in een combi oven

Bericht door sabo » wo 02 jan 2008 22:03

hmm wij hebben geen normale oven, wel een combi oven..


Ik heb gelezen dat je ze hier ook gewoon mee af kunt bakken, maar zijn hier mss mensen die óók een combi oven gebruiken en kunnen vertellen hoe?

Mijn moeder hielp me vorige keer... Maar er kwamen een heleboel zwarte kraaltjes uit...

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » wo 02 jan 2008 23:47

Volgens mij is een combi oven toch ook gewoon op de ovenstand te gebruiken?
Dus als je niet het combi programma kiest (oven en magnetron) maar gewoon ovenstand en bakken op 130 graden, moet het goed gaan.
Succes!

Gebruikersavatar
Pauli
Bead Starter
Berichten:77
Lid geworden op:ma 15 okt 2007 17:19
Contacteer:

Bericht door Pauli » do 03 jan 2008 07:58

kadya schreef:Volgens mij is een combi oven toch ook gewoon op de ovenstand te gebruiken?
Dus als je niet het combi programma kiest (oven en magnetron) maar gewoon ovenstand en bakken op 130 graden, moet het goed gaan.
Succes!
De temperatuur is recent aangepast door de fabrikant: is 110 graden geworden!
Groetjes, Pauli

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » do 03 jan 2008 12:19

sorry, wist ik niet, ik bak alles nog steeds op 130 (met heel goed resultaat) :wink:

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » do 03 jan 2008 13:57

Ik zelf bak alles op 130 graden in een combi oven op alleen de ovenstand....heb nog geen problemen gehad.
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 03 jan 2008 15:05

Ik bak ook alles nog steeds op 130 graden :) Je moet alleen oppassen met je lichte tinten die zouden kunnen verkleuren.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » do 03 jan 2008 15:25

transparant heb ik de meeste moeite mee......dan zet ik hem op 120....
What's life whithout beads

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » do 03 jan 2008 16:13

Ik bak ook altijd in de combi-magnetron (is dat hetzelfde als combi-oven?).
Ik heb nog geen problemen gehad, ik heb sinds een tijdje wel standaard een oventhermometer er in staan, daarmee blijkt toch mooi dat ie niet zo warm wordt als je zou denken, ik moet de temperatuur behoorlijk hoger zetten om op 110graden uit te komen.

Ik hou me sinds een tijdje dus aan die 110graden, maar ik bak wel langer dan 1 half uur, meestal rond de 45minuten.

Gebruikersavatar
Pauli
Bead Starter
Berichten:77
Lid geworden op:ma 15 okt 2007 17:19
Contacteer:

Bericht door Pauli » do 03 jan 2008 18:39

Rooos schreef:Ik hou me sinds een tijdje dus aan die 110graden, maar ik bak wel langer dan 1 half uur, meestal rond de 45minuten.
Dat doe ik dus ook, omdat ik meestal lichte kleuren en transparant gebruik. Better safe than sorry :wink:......
Groetjes, Pauli

Gebruikersavatar
char
Bead Designer
Berichten:772
Lid geworden op:za 13 dec 2003 20:46
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door char » vr 04 jan 2008 12:06

Ik bak mijn fimo ook in een combi-oven oftewel combi-magnotron.
Ik heb 2 mogelijkheden om te bakken: heteluchtfunctie en boven-en onder warmte zoals in een ouderwetse oven.

Van begin af aan heb ik met hetelucht gebakken. Eerst op 120 graden en sinds de fimo pakjes vernieuwd zijn op 110 graden.
Ik heb we wel vaker afgevraagd of ik niet beter met boven en onderwarmte kan bakken. Ik wel eens gehad dat mijn kralen door de circulerende lucht in de oven verplaatst werden (ik had ze op een bakpapiertje liggen)

Voor iedereen die gebruikt maakt van een combi-magnetron: welke ovenfunctie gebruiken jullie ?
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » vr 04 jan 2008 12:11

char schreef:Ik bak mijn fimo ook in een combi-oven oftewel combi-magnotron.
Ik heb 2 mogelijkheden om te bakken: heteluchtfunctie en boven-en onder warmte zoals in een ouderwetse oven.

Van begin af aan heb ik met hetelucht gebakken. Eerst op 120 graden en sinds de fimo pakjes vernieuwd zijn op 110 graden.
Ik heb we wel vaker afgevraagd of ik niet beter met boven en onderwarmte kan bakken. Ik wel eens gehad dat mijn kralen door de circulerende lucht in de oven verplaatst werden (ik had ze op een bakpapiertje liggen)

Voor iedereen die gebruikt maakt van een combi-magnetron: welke ovenfunctie gebruiken jullie ?
Ook gewoon met hetelucht functie.
Moet zeggen dat ze bij mij (gelukkig) nog nooit aan de rol zijn gegaan.
Ik heb ze liggen op de stenen draaischaal op de bodem. Niet op een rekje in het midden o.i.d. Heb ook nooit last van platte kanten.

sabo
Bead Discoverer
Berichten:32
Lid geworden op:vr 17 mar 2006 19:05

Bericht door sabo » za 05 jan 2008 14:59

kadya schreef:
char schreef:Ik bak mijn fimo ook in een combi-oven oftewel combi-magnotron.
Ik heb 2 mogelijkheden om te bakken: heteluchtfunctie en boven-en onder warmte zoals in een ouderwetse oven.

Van begin af aan heb ik met hetelucht gebakken. Eerst op 120 graden en sinds de fimo pakjes vernieuwd zijn op 110 graden.
Ik heb we wel vaker afgevraagd of ik niet beter met boven en onderwarmte kan bakken. Ik wel eens gehad dat mijn kralen door de circulerende lucht in de oven verplaatst werden (ik had ze op een bakpapiertje liggen)

Voor iedereen die gebruikt maakt van een combi-magnetron: welke ovenfunctie gebruiken jullie ?
Ook gewoon met hetelucht functie.
Moet zeggen dat ze bij mij (gelukkig) nog nooit aan de rol zijn gegaan.
Ik heb ze liggen op de stenen draaischaal op de bodem. Niet op een rekje in het midden o.i.d. Heb ook nooit last van platte kanten.
serieus? bij mij kwamen ze er echt roetzwart uit toen ik ze de vorige keer op de hete lucht stand afbakte...

overigens heb ik 2 pakjes waarop staat 110 graden, en eentje 130 graden... Als ik nou een kraal maak met beide kleuren, zou ik dan gewoon 110 moeten gebruiken? Of 130 hmm..?

Gebruikersavatar
kadya
Bead Fan
Berichten:337
Lid geworden op:zo 21 jan 2007 22:29
Locatie:Baarn
Contacteer:

Bericht door kadya » za 05 jan 2008 21:15

Zou het, als het op het pakje staat, gewoon eens proberen op 110 graden.

Het kan ook liggen aan de manier waarop je de oven temp. moet instellen.
Niet iedere oven kan dat even nauwkeurig.
Ik heb zo'n digitaal display en kan met stapjes van 10 graden verhogen of verlagen.
Maar met een draaiknop gaat het (misschien) net even lastiger.

Gewoon blijven proberen met wat test bolletjes, totdat je de juiste temp te pakken hebt.
Ook wel handig is om gelijk even op te schrijven wat je gedaan hebt met de oven instellingen zodat, als het goed gegaan is, je het weet voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
The Princess Jewelry
Bead Discoverer
Berichten:36
Lid geworden op:di 05 mei 2009 09:44
Contacteer:

Re: kralen afbakken in een combi oven

Bericht door The Princess Jewelry » di 05 mei 2009 09:49

Beetje een stomme vraag maar ik ben altijd in de war met die stomme oven :evil:

Hoe ziet het icoontje van 'hetlucht' eruit en hoe ziet het icoontje van 'boven-en-onder' warmte?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Re: kralen afbakken in een combi oven

Bericht door Elsje » di 05 mei 2009 10:17

Dat zal aan je oven liggen, misschien kun je de specificaties van jouw oven op internet vinden.
Meestal is het icoon voor hetelucht een soort ventilator en bij boven en onderwarmte een streep boven en/of onder.
Als je iets op 110 graden bakt ipv. op 130 dan duurt het alleen iets langer voor het gaar is maar het lukt ook.(ik bak nooit fimo, wel gebak :lol: )
Groetjes Els,

Gesloten