Vraag viltkralen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Vraag viltkralen

Bericht door Kraaltjes » vr 04 mei 2007 13:01

:D Hallo,

Ik heb laast van iemand de 100%kraal overgekocht, en daarin staan weer van die viltenkralen. En omdat ik het toch wel erg leuk eruit vindt zien wil ik het na mijn havo examen eens proberen.
Alleen hoeveel gebruik je nou voor een kraal? Want in de 100%kraal (uit me hoofd) gebruiken ze 65 gram voor 1 kraal? Dat leek me wel een tipsie veel gezien ik ergens 50 gram vilt zag voor 3euro.

:wink: daarbei als jullie leuke adresjes hebben waar jullie zulk vilt kopen mogen jullie ook zeker even een linkje geven

Groetjes Eveline
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Romantica
Bead Intelligent
Berichten:1395
Lid geworden op:di 01 mar 2005 21:38
Locatie:Almere Buiten
Contacteer:

Bericht door Romantica » wo 09 mei 2007 09:48

Hoi Eveline, ik zie dat je nog geen antwoord hebt gehad. In ieder geval kan ik je niet vertellen hoeveel je nodig hebt, maar het lijkt me een beetje veel wat jij zei. Ik verkoop het trouwens ook. Op de volgende sites staat hoe je het kan maken en ze hebben het over een plukje:
http://www.craftygirls.nl/master.html?h ... extiel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de volgende site staat ook van alles over vilt, kijk maar even of je daar ook iets kan vinden.
http://www.hobbydoos.nl/diversen/vilt.asp#" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » wo 09 mei 2007 09:52

:) Haai,

Ja had het gezien dat jij het ook verkocht :wink: heb je hele webshop even doorgespit toen ik deze week de 2 caboucon mallen kocht maar goed teweinig tijd teveel hobby's en teweinig geld :oops:
:D Die craftgirl link kende ik al, vet leuke dingen staan daar op
Die andere kende ik geloof ik nog niet dus daar ga ik zo even snuffelen.

:? Blijf het toch maar raar vinden dat ik nergens kan vinden ongeveer hoeveel je nodig hebt :wink: is toch wel zo handig als je het gaat bestellen via internet. Heb nu wel al veel boeken gevonden met werkwijze erin enz maar alleen in 100% kraal stond dus iets over gramen :lol: en dat lijkt weer zoveel :wink: verwarend allemaal hoor hahah
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Romantica
Bead Intelligent
Berichten:1395
Lid geworden op:di 01 mar 2005 21:38
Locatie:Almere Buiten
Contacteer:

Bericht door Romantica » wo 09 mei 2007 09:59

Aha jij bent de Eveline van de mallen. Leuk is dat, krijg je een bestelling en twijfel je of het de persoon is die je denkt, haha.
Ik zal eens verder kijken over dat vilten, misschien vind ik nog wat voor je. Heb ik wat te doen. :D
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » wo 09 mei 2007 10:00

Romantica schreef:Aha jij bent de Eveline van de mallen. Leuk is dat, krijg je een bestelling en twijfel je of het de persoon is die je denkt, haha.
Ik zal eens verder kijken over dat vilten, misschien vind ik nog wat voor je. Heb ik wat te doen. :D
:wink: Jazeker dat ben ik :lol: mag van mezelf deze maand geen eens aan de fimo ivm examens :wink: maar wou het risco niet lopen dat de mallen uitverkocht zouden zijn :oops:
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Crearen
Bead Believer
Berichten:240
Lid geworden op:ma 15 mei 2006 21:56
Locatie:Ten Boer (groningen)
Contacteer:

Bericht door Crearen » wo 09 mei 2007 12:04

In het boek "kralen maken" van Mary Maguire. staan diverse manieren om kralen te maken.. van klei, stof,plastic ,kruiden etc
Daarin staat dus ook een aantal pagina's voor het maken en decoreren van vilt kralen. De hoeveelheid is afhakelijk van de grote van de kraal. Je moet het vilt strak oprollen tot een balletje dat 2x zo groot is als de uiteindelijke kraal.
Ik heb, zo ongeveer, 25-30 kralen gemaakt van 1 streng wolvilt. van ongeveer 2,5 cm doorsnee.
Aan grammen kan ik je helaas ook niet helpen...

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » wo 09 mei 2007 12:31

:wink: Klopt heb het boek, goede duidelijke uitleg staat erin met plaatjes ook nog :D
Maar goed inderdaad nog steeds geen grammen :lol:

Mmh 1 streng daar kan ik wel wat mee ja :wink: hoe lang is z'on streng ongeveer? Of zijn dat standaard maten die strengen :)
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
fimophilo
Bead Starter
Berichten:91
Lid geworden op:ma 20 mar 2006 09:39
Locatie:goirle
Contacteer:

Bericht door fimophilo » za 02 jun 2007 13:06

Ik denk dat ze die 65 gram voor allemaal bedoelen. Ik heb nl net even wat viltballetjes gewogen en ik kom op 9 gram uit en dan heb ik even grof geschat 4 x 2,5 en 2x 1,8 en 9x 1,6. Dus ik vermoed dat de hele ketting ermee gemaakt wordt. Ik ken niet je voorbeeld maar als ik zie de kralen die ik heb en wat die wegen dan kun je dus van 65 gram heel veel kralen maken.

Bij het Nederlands Textiel museum in Tilburg verkopen ze ook heel veel wol om te vilten. Er is daar zo'n museumwinkel en volgens mij als je zegt dat je alleen voor het winkeltje komt, hoef je geen kaartje te betalen.

Groetjes Philo
Een dag geen kralen maken, is een dag niet leven.

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » za 02 jun 2007 13:08

fimophilo schreef:Ik denk dat ze die 65 gram voor allemaal bedoelen. Ik heb nl net even wat viltballetjes gewogen en ik kom op 9 gram uit en dan heb ik even grof geschat 4 x 2,5 en 2x 1,8 en 9x 1,6. Dus ik vermoed dat de hele ketting ermee gemaakt wordt. Ik ken niet je voorbeeld maar als ik zie de kralen die ik heb en wat die wegen dan kun je dus van 65 gram heel veel kralen maken.

Bij het Nederlands Textiel museum in Tilburg verkopen ze ook heel veel wol om te vilten. Er is daar zo'n museumwinkel en volgens mij als je zegt dat je alleen voor het winkeltje komt, hoef je geen kaartje te betalen.

Groetjes Philo
:D Dankjewel voor je antwoord!!, 9 gram lijkt me iets goedkoper in gebruik dan een kraaln van 65gram :) dan ga ik binnekort denk ik maar eens vilt ontdekken
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
fimophilo
Bead Starter
Berichten:91
Lid geworden op:ma 20 mar 2006 09:39
Locatie:goirle
Contacteer:

Bericht door fimophilo » za 02 jun 2007 15:44

Heel veel succes. Het is heel erg lekker voor je handen, alhoewel het wel een beetje vocht aan je handen onttrekt. Daarna lekker insmeren met een cremepje. En bij goed weer lekker om buiten te doen. Spelen met zeep en water. :D

Groetjes Philo
Een dag geen kralen maken, is een dag niet leven.

Jomariek
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:do 07 jun 2007 20:32
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Viltwol goedkoper

Bericht door Jomariek » do 07 jun 2007 20:48

Hoi, vanavond kom ik hier voor het eerst :P en ik zag deze topic. Natvilten doe ik al een tijdje, juist met kralen heb ik niet veel ervaring, vandaar mijn lidmaatsschap.. Maar ehm je vraag --> voor een kraal van ca. 1 cm doorsnede heb je ca. 10 gr. wol nodig.

Wanneer je een strengetje viltwol van 10 cm lang, ongeveer een derde stuk van de wol aftrekt heb je genoeg. Leg in het bovenste stukje een knoopje en wikkel de rest van het strengetje er omheen. Plak het met water en zeep er met zomin mogelijk bobbeltjes aan vast. Vervlgs zeep je het goed in en draai er een mooi bolletje van. Na een minuutje of 10 ( als je een beetje oefent zul je zien dat t steeds vlugger gaat ;) ) is je eerste kraal klaar.



Groetjes, Jomariek

fröbelkoningin
Bead Interested
Berichten:139
Lid geworden op:zo 27 mei 2007 16:06

Bericht door fröbelkoningin » di 03 jul 2007 13:41

Ik maak naast sieraden ook antroposofische poppetjes( van natuurlijke materialen, dus ook vilt) en de wol, die ik daarvoor gebruik bestel ik altijd bij Niels Holgersonn. Een webwinkel die zich speciaal richt op dit soort poppenpakketjes, wol en toebehoren, bv de olijfzeep.

http://www.nielsholgersson.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is de site
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd..........

libertine
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:di 03 jul 2007 13:26

Bericht door libertine » di 03 jul 2007 14:48

voor een kraal moet je gewoon een plukje pakken en een bolletje draaien ( in 1 kleur of meerdere kleuren) dan moet je er voor zorgen dat het bolletje groter is dan de gewenste grote want wordt een stuk kleiner door vilten ( iets minder dan de helft) Dan heet water met olijfzeep in een bakje je doopt je bolletje erin en dan heel zachtjes ronddraaien tot je harder kan drukken etc

Gesloten