fimo oven en makin's clay

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:
fimo oven en makin's clay

Bericht door Mandy » di 01 mei 2007 08:10

Hoihoi,

Ik heb twee vragen:
Wie weet er een oven voor fimo waarvan de temperatuur exact instelbaar is? Ik heb zo'n klein toasteroventje gebruikt, dat was waardeloos...werd te heet of niet warm genoeg. En nu blijkt dat mijn hetelucht oven ook niet warm genoeg wordt (115graden als hij op 125 staat). Ik zoek een oven die op thermostaat traploos instelbaar is, zeg maar. Tenminste...als dat bestaat!

En wie heeft er al eens kralen of hangers gemaakt met makin's clay? Is dat net zo sterk als fimo en sculpey? Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes, mandy

Gebruikersavatar
Inekes
Bead Lover
Berichten:441
Lid geworden op:ma 01 aug 2005 08:40
Locatie:Drenthe (noord)
Contacteer:

Oven en klei

Bericht door Inekes » di 01 mei 2007 09:36

Hoi Mandy,

Je zou volgens mij prima je heteluchtoven kunnen gebruiken. Dan neem je een extra oventhermometer om de temperatuur te checken. Als hij inderdaad te laag instelt, kun je hem hoger instellen tot de thermometer aangeeft dat het 130 graden is.
Ik gebruik ook altijd mijn gewone (hetelucht)oven, met prima resultaat.

Makins klei heb ik ook, voor mijn dochter. Ik ben niet enthousiast, het werkt niet zo prettig als polymeerklei (fimo e.d.), droogt snel. Voor een eenvoudige kraal of gemarmerde kraal kun je er nog mee uit de voeten, maar iets anders... tja... probeer maar, zou ik zeggen.

Klei ze!

Ineke
The only interesting answers are those which destroy the questions

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 01 mei 2007 10:15

Hoi Ineke,

het jammere is dat mijn oven alleen maar op stand 125 òf 150 kan...niets ertussenin. Zijn er oventjes die dat wèl kunnen, dan hoor ik dag graag, dames.

Groetjes, Mandy

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 01 mei 2007 13:28

tefal moulinex kleine oven te koop bij kijkshop
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
LadyBird
Bead Fan
Berichten:317
Lid geworden op:za 09 sep 2006 17:29
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door LadyBird » wo 02 mei 2007 23:57

Ik gebruik een combi-magnetronoven. Die kan ik in de ovenstand op 100 èn op 140 graden zetten.
Het eerste is te koud en het tweede te warm, maar tóch kan ik er prima Fimo mee bakken.

Het lijkt wat omslachtig, maar ik zet 'm éérst 5 min. op 140, dan 5 min. op 100, dan weer 5 min op 140, enz, enz. Tot de kralen in het totaal zo'n 35 minuten gebakken zijn.
De gemiddelde temperatuur is dan toch uiteindelijk helemaal goed en de kralen zijn goed van kleur en hardheid.

Het lijkt lastiger dan het is, want na iedere 5 minuten "gilt" de magnetron even en verzet ik de temperatuur voor de volgende 5 minuten.

Gebruikersavatar
fimophilo
Bead Starter
Berichten:91
Lid geworden op:ma 20 mar 2006 09:39
Locatie:goirle
Contacteer:

Bericht door fimophilo » wo 09 mei 2007 21:02

Op de pakjes fimosoft staat tegenwoordig 110 graden. Ik weet niet of er iets veranderd is aan de samenstelling van de klei. Eerder was het net als de classic 130. Ik bak trouwens nog steeds op 130. Maar 110 zou betekenen dat het voor jouw oven wel haalbaar is.

Groetjes Philo
Een dag geen kralen maken, is een dag niet leven.

Gesloten