Beginnersvraag Oven / Fimo Kralen maken

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 19 mar 2007 19:27

Het was helemaal uitgelopen dus ik neem aan dat het gesmolten is. Maar ik denk dat het komt omdat er geen ventilator in zit maar zeker weten doe ik het ook niet. Het was gewoon Fimo Soft klei bij de Pipoos gehaald. Ik denk niks mis mee.
Nu komt mijn ondertiteling echt uit 'kralenprutser' ..... :cry:
De Kralenprutser

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 19 mar 2007 19:36

Smelten is echt heel erg vreemd want dat zou helemaal niet mogen kunnen. De polymeren die in de klei zitten zorgen ervoor dat het juist hard wordt door de warmte. Niet dat het zachter wordt. Ik zou dit naar Eberhard Faber mailen als ik jou was. Laten hun het maar is verklaren.

Het beste oventje is nog altijd de Tefal Maxi oven 18 L dit is een klein lichtgewicht oventje en kost dacht ik rond de 50 euro. Dan weet je in ieder geval dat je goed zit :) Toaster oventjes zijn te verradelijk.


Oh en dat andere berichtje met ROOK! Das niet goed. Dat lijkt omn verbranden en daar moet je erg voorzichtig meezijn want je kan behoorlijk ziek worden van die lucht schijnt.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » ma 19 mar 2007 19:56

Met betrekking tot de rook heb ik gelijk alles open gezet zodat het flink ventileerde, want lekker ruiken is toch wel anders.
Maar ik had 30 min. 130 graden, had ik misschien toch 110 graden volgens het pakje moeten doen? Of misschien toch 25 minuten?

Ik heb een heteluchtoven die gaat ook harder dan een gasoven...

Nou ja een voordeel, de kralen waren al van bruine/zwarte klei (ik moet er toch nog steeds een beetje om lachen...)

Het zou geweldig zijn als er een boekje bestaat waar de basis echt goed in staat, want mijn boekjes zien er leuk uit maar zijn niet supergoed qua informatie.

Groetjes HappyGirl

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 19 mar 2007 20:00

Ja maar wat voor informatie zoek je precies? Ik heb ook 2 boekjes geschreven en als je vertel wat je wilt weten kunnen we je vast wel verder helpen.
Op mijn forum kan je ook heel veel informatie vinden erover en hoef je alleen maar te lezen :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 19 mar 2007 20:00

Je moet een heteluchtoven altijd lager zetten als een normale oven omdat hij helemaal rondom hete lucht geeft. Dit staat in de gebruiksaanwijzing.
Dus inderdaad volgende keer 110 of 100 graden.
De Kralenprutser

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 19 mar 2007 20:02

Het beste is om een oventhermometer in je oven te zetten en te kijken hoe hoog de temperatuur komt op 120/130 graden ofzo.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » ma 19 mar 2007 20:09

Het enigste dat ik nu weet is dat ik ongeveer 30 minuten 110 graden (bedankt "kralenprutser") de kralen erin moet doen.
Ik ben er inmiddels uit wat een cane is, het heeft even geduurd en heb geprobeerd die te maken, maar ik heb maar wat gedaan.
Dan die plakjes van de cane op de kraal, dat valt de eerste keer niet mee, je ziet dat nu het is niet één mooi geheel de kraal.
Ik krijg de kraal niet mooi rond.
Er kwam rook van mijn kralen af, dan vraag ik me af is het schadelijk voor mij als ik weer eten klaarmaak in deze oven??? Of ruikt straks de lasagna naar fimo?? (klinkt wel grappig maar lijkt me niet echt leuk...)
En ga zo maar door. Eigenlijk een boekje (maar dan zit ik eigenlijk in het verkeerde onderdeel misschien) waar echt zoveel mogelijk informatie in staat voor een "echte beginner", als ik dat zou vinden zou ik echt geweldig vinden, want nu heb ik de neiging om te stoppen met die kralen maar als ik zie wat voor mooie en unieke kralen/hangers te kan maken wil ik het toch proberen en met wat meer informatie hoop ik verder te komen.

HappyGirl alias Marja

Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 19 mar 2007 20:12

Blijven proberen (of prutsen.... :lol: ).
Als je mooie kralen hebt zou ik eerst de oven even uitproberen met een paar kralen voordat ik ze allemaal ik de oven zou leggen. Niet doen zoals ik heb gedaan (lekker spontaan alles te gelijk en alles te gelijk weg).
De Kralenprutser

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » ma 19 mar 2007 20:14

ik heb nooit een boekje gekocht maar de tijd genomen om een lekker te gaan googlen....zoeken naar voorbeelden, ideen, kleurstellingen.
via de site van karin robberse kom je al veel tips tegen maar ook hier op het forum.
en dan is het toch echt een kwestie van durven oefenen....
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » ma 19 mar 2007 20:27

Het forum heb ik al redelijk wat na zitten pluizen erop, maar misschien niet goed genoeg.
Ik zal je advies in uitvoering gaan brengen.
Jij bent er volgens mij ook een expert mee geworden dan toch?

HappyGirl

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » ma 19 mar 2007 20:33

oei expert...nee hoor, ik ben geen expert...zo durf ik echt mezelf nog lang niet te noemen...ik leer nog elke dag....ben echt niet zo super goed met kralen maken....zijn er genoeg die het beter kunnen als ik.
maar ik heb er wel lol in....
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 19 mar 2007 20:34

Maak je oven schoon na het gebruik van de klei. Of gebruik een tentje van alufolie.
op mijn website http://www.dragonmagic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je ook een begrippenlijst vinden met de uitleg van wat de meeste klei-woorden betekenen :) hij wordt steeds aangevuld.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » ma 19 mar 2007 20:47

Ik zal eens op je site gaan kijken Ria.
En morgen mijn oven heeeeeeel goed schoonmaken na mijn fimo avontuur van gisteren.

Weer allemaal bedankt voor de tips...

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Bericht door Talleke » di 20 mar 2007 20:45

Bij mij is het net ook misgegaan met fimo, het leek gesmolten ook op 110 graden in een combioven/magnetron (op de ovenstand dus). Toen heb ik het op 140 graden geprobeerd en nu is het prima, ze zijn niet uitgelopen, en goed uitgehard (het ontwerp is drie keer niks, maar als je dat wegdenkt is het best goed gelukt voor een eerste keer :lol: ).

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » di 20 mar 2007 20:52

Je moet maar denken, de volgende keer gaat het vast beter.
Dat hou ik mezelf ook voor.......

HappyGirl

Gesloten