Transparante Fimo??

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gebruikersavatar
moniek81
Bead Fan
Berichten:371
Lid geworden op:wo 19 okt 2005 11:19
Locatie:Hellevoetsluis
Transparante Fimo??

Bericht door moniek81 » vr 02 jun 2006 20:04

hoi allemaal,

zoals in mijn vorige berichten stond ging ik de gok wagen om kralen te maken van fim o nu ben ik net klaar en me bloemetjes zijn aardig gelukt! jeeeeeh... maar er om heen had ik transparante fimo gedaan! nu heb ik ze gebakken maar het is niet transparant geworden hoort dit??

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » vr 02 jun 2006 21:02

Heb je de kralen wel laten schrikken? Als je transparante klei gebruikt moet je ze namelijk direct na het bakken dus als ze nog gloeiend heet zijn in een bak met ijswater doen. Als ze goed schrikken worden ze transparanter.

Een ander iets kan zijn dat je te dikke plakjes hebt gebruikt. Bij transparant moet je altijd dunne plakjes gebruiken.

Gebruikersavatar
moniek81
Bead Fan
Berichten:371
Lid geworden op:wo 19 okt 2005 11:19
Locatie:Hellevoetsluis

Bericht door moniek81 » vr 02 jun 2006 21:49

aha kijk daar zal het dan wel aan liggen... moet het echt water met ijs zijn?? Voor als ik het nog een keer ga proberen is het wel handig om te weten hihi en hoe dun noem je dun? heb geen idee namelijk want dit zijn de eerste kralen die ik heb gemaakt!

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » za 03 jun 2006 08:27

moniek81 schreef:aha kijk daar zal het dan wel aan liggen... moet het echt water met ijs zijn?? Voor als ik het nog een keer ga proberen is het wel handig om te weten hihi en hoe dun noem je dun? heb geen idee namelijk want dit zijn de eerste kralen die ik heb gemaakt!
Ik doe meestal gelijk als ik de kralen ga bakken 2 flesjes met water in de vriezer...vlak voor dat de oven klaar is haal is ze eruit en gooi ze in een kan dan doe ik gelijk na het bakken de kralen in het ijs koude water.

Tja en hoe dun...echt heel dun maar dat hangt een beetje af van of je de kralen gaat schuren of niet. Als je ze gaat schuren moet je erbij nadenken dat ze ietsie dikker zijn anders schuur je de bloemetjes eraf. Ga je niet schuren kan je gewoon hele dunne plakjes doen.

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » za 03 jun 2006 13:18

Ik vind de transparante fimo helemaal niet mooi als ik eerlijk ben. Bij mij ziet het er altijd heel brokkelig uit. De gele kleur word bijv. net een glas sinaasappelsap met velletjes :wink: .
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
moniek81
Bead Fan
Berichten:371
Lid geworden op:wo 19 okt 2005 11:19
Locatie:Hellevoetsluis

Bericht door moniek81 » za 03 jun 2006 14:24

Ja ik heb de witte transparante fimo gebruikt en het is nu soort van ijs achtig geworden... maar goed dan kan ik dus beter gewone fimo gaan gebruiken weet ik dat ook weer!

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » za 03 jun 2006 17:24

Ik vind transparant fimo wel altijd heel goed werken.

Melanie staat jouw oven niet te heet ofzo het lijkt meer iets van licht aanbranden en laat je de kralen wel schrikken?

Premo en fimo transparant zijn 1 van de beste transparante onder de klei.

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » zo 04 jun 2006 14:55

[quote="sharon"]
Melanie staat jouw oven niet te heet ofzo het lijkt meer iets van licht aanbranden en laat je de kralen wel schrikken?
[quote]

130 graden toch, en ze gaan gelijk een bakje met ijskoud water in om te schrikken.
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » zo 04 jun 2006 14:57

Melanie schreef:
sharon schreef: Melanie staat jouw oven niet te heet ofzo het lijkt meer iets van licht aanbranden en laat je de kralen wel schrikken?

130 graden toch, en ze gaan gelijk een bakje met ijskoud water in om te schrikken.
Vreemd... is dat alleen als je bijv. een een rood of oranje bloemtjes gemaakt hebt of ook bij bijv. een blauw bloemetje.
Soms komt het kleur verschil van transparant door de kleur die je er bij gebruikt hebt.

Gebruikersavatar
Madelief
Bead Chatter
Berichten:3625
Lid geworden op:do 27 mei 2004 12:26
Locatie:Mechelen - België

Bericht door Madelief » zo 04 jun 2006 17:06

sharon schreef:
Melanie schreef:
sharon schreef: Melanie staat jouw oven niet te heet ofzo het lijkt meer iets van licht aanbranden en laat je de kralen wel schrikken? Vreemd... is dat alleen als je bijv. een een rood of oranje bloemtjes gemaakt hebt of ook bij bijv. een blauw bloemetje.
Soms komt het kleur verschil van transparant door de kleur die je er bij gebruikt hebt.
Ik denk (maar kan me vergissen natuurlijk) dat ze het heeft over de gele transparante klei... :)

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » zo 04 jun 2006 17:41

Oh dat kan ook, nu je het zo zegt en ik het opnieuw lees denk ik inderdaad dat ze dat bedoeld. Tja de gekleurde transparant vind ik ook niet altijd even mooi...soms wordt de kleur heel anders dan waarmee je begon en echt transparant wordt het ook niet.

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » zo 04 jun 2006 18:19

yep, ik had het over de gele (en de oranje heeft het ook) :evil: .
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
fimophilo
Bead Starter
Berichten:91
Lid geworden op:ma 20 mar 2006 09:39
Locatie:goirle
Contacteer:

Bericht door fimophilo » do 29 jun 2006 16:58

Hahaha, en ik vind het juist mooi. :oops:
Ik moet zeggen als ik die klei gebruik in mijn hangers worden ze geheid verkocht. En bij mij komt het pas na of tijdens het schrikken. Ik was nl een keer vergeten ze in ijswater te doen en toen hadden ze het niet.

Groetjes,
Een dag geen kralen maken, is een dag niet leven.

Gebruikersavatar
Jap
Bead Discoverer
Berichten:42
Lid geworden op:zo 20 jan 2008 22:17

Bericht door Jap » zo 20 jan 2008 23:28

Moet je alleen de doorzichtige fimo laten schrikken of de andere kleuren ook?

Gebruikersavatar
Pauli
Bead Starter
Berichten:77
Lid geworden op:ma 15 okt 2007 17:19
Contacteer:

Bericht door Pauli » ma 21 jan 2008 08:03

Jap schreef:Moet je alleen de doorzichtige fimo laten schrikken of de andere kleuren ook?
Ik laat alleen de transparante kleuren schrikken, de andere kleuren laat ik gewoon afkoelen.
Groetjes, Pauli

Gesloten