Hoi Hoi,
Heb een beetje een maffe vraag.
Hoe krijg ik swarovski los uit tussenzetsels?
Ik heb namelijke een armband die wel heel erg is verkleurd en nu wil ik de swarovski steentje eruit halen omdat die nog in prima staat zijn.
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?
Swarovski verwijderen
- Dieuwertje
- Bead Fan
- Contacteer:
Groetjes,
Dieuwertje
Dieuwertje
(Pffff ik heb wel een lijmdagje vandaag!
)
Aceton!
Doe een laagje aceton in een jampotje, of een ander glazen potje waar je nog een dekseltje bij hebt en leg daar je ornamentjes e.d. in. Laat het geheel even staan (soms is 5 minuten genoeg, soms moet het wel een uur inweken) en vis het er daarna met een tangetje uit. Met een tandenstoker kun je dan de steentjes loswippen en na even schoonwrijven met een doekje met aceton, opnieuw gebruiken.
Aceton is te koop bij iedere drogist. Goedkope nagellakremover kan ook, maar die bevatten naast aceton vaak oli?n. Het olielaagjes dat dat achterlaat op je steentjes is vaak moeilijk te verwijderen waardoor ze niet opnieuw te verlijmen zijn.

Aceton!
Doe een laagje aceton in een jampotje, of een ander glazen potje waar je nog een dekseltje bij hebt en leg daar je ornamentjes e.d. in. Laat het geheel even staan (soms is 5 minuten genoeg, soms moet het wel een uur inweken) en vis het er daarna met een tangetje uit. Met een tandenstoker kun je dan de steentjes loswippen en na even schoonwrijven met een doekje met aceton, opnieuw gebruiken.
Aceton is te koop bij iedere drogist. Goedkope nagellakremover kan ook, maar die bevatten naast aceton vaak oli?n. Het olielaagjes dat dat achterlaat op je steentjes is vaak moeilijk te verwijderen waardoor ze niet opnieuw te verlijmen zijn.
Oh ja, als je het potje na gebruik goed afsluit kun je het een tijdje bewaren (zo koel mogelijk en uit de buurt van warmtebronnen en vuur). Na een paar keer gebruiken zul je zien dat je aceton vervuilt (er komt een laagje onderin het potje en de opgeloste lijm wordt stroperig i.p.v. dat het verdwijnt). Gooi het potje niet in de prullenbak, maar zet het bij het afval dat in de chemokar moet, of haal het dekseltje van het potje, zet het een dag of wat buiten en verwijder daarna de droge laag onderuit het potje, deze koek kan wel gewoon in de prullenbak (de brandbare aceton is dan verdampt). Het potje kun je daarna weer opnieuw gebruiken.
- Fairy
- Bead Designer
- Contacteer:
Pas wel op met aceton. Prima spul hoor, voor allerlei doeleinden, maar het is niet gezond
Aceton gaat door je vel heen en komt in je "systeem". Je hebt er geen last van (van zo eens een keertje) maar het verdwijnt pas na jaren uit je lichaam. Als je er veel mee werkt lijkt het me verstandig om handschoenen te gebruiken en te proberen om het spul niet te veel in te ademen
. Ik heb geen idee wat voor schade het uiteindelijk toe zou kunnen brengen. Niet voor niets dat de moderne nagellak remover acetonvrij is.

Lieve groet van Fairy