Wit uitgeslagen FIMO kralen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Sabrina
Bead Discoverer
Contacteer:
Wit uitgeslagen FIMO kralen

Bericht door Sabrina » za 20 dec 2008 21:13

Hallo,

Ik zit met een probleempje, ik maak nu al een hele tijd zelf FIMO sieraden, nu had ik vandaag een kerstmarkt en door het slechte weer zijn mijn sieraden vochtig geworden, waardoor bepaalde geverniste kralen wit uitgeslagen zijn, ofwel door de koude of door de vochtigheid.

Wie kan mij een tip geven om deze kralen terug mooi te maken.

MVG Sabrina :olifant:
Laatst gewijzigd door Sabrina op za 20 dec 2008 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ukkies
Bead Lover
Contacteer:

Re: Wit uitgeslagen FIMO kralen

Bericht door ukkies » za 20 dec 2008 21:45

Als chemicus (ja ja, beroepsdeformatie) lijkt het vocht mij een waarschijnlijkere oorzaak dan de kou. (dit zou je eventueel kunnen controleren/testen door een vergelijkbare kraal op te offeren en in de koelkast of vriezer te leggen, na een dag geen uitslag, dan was het in ieder geval niet de kou).

Ik kan uit je berichtje niet helemaal opmaken hoe de kralen er nu aan toe zijn. Als het een soort watervlekken zijn (zoals kalk in de gootsteen) dan zou ik ze eens proberen te poetsen (voorzichtig, zachte doek, groene of andere zachte zeep). Als het vernis aangetast is (dus niet alleen het oppervlakte) dan vrees ik dat er niets aan te doen is.

Let wel; bovenstaande schrijf ik vanuit mijn kennis als chemicus, niet als Fimo-deskundige.
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Sabrina
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Sabrina » za 20 dec 2008 22:21

Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Rond de kralen bevind zich op dit moment net zoiets als een melkwitte laag, de transparante vernislaag is verandert in een wit omhulsel.

Ik heb geprobeert om de kralen op te warmen met warme lucht van een föhn waardoor de witte laag is beginnen afschilferen.

Ik vrees gewoon dat de vernislaag die ik nu gekocht heb niet bestand is tegen vocht, terwijl ik deze altijd al gebruikt heb, misschien dat de vernis deze keer van minder goede kwaliteit was dan anders. Ik zou het anders niet weten, want ik heb dit nog nooit aan de hand gehad.

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » zo 21 dec 2008 11:31

Welke lak heb je gebruikt? Er is een lak op waterbasis van Eberhardt Faber (fabrikant van Fimo) ik heb wel meer gehoord dat menen daar niet tevreden over zijn. Maar daar weet ik niet al teveel van. Ik lak meestal niet meer. (schuren en polijsten)
Misschien dat Ilsy of Lavilia je ook wel wat meer kunnen vertellen als ze voorbij komen....Ilsy, Lavilia waar ben je????

Sabrina
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Sabrina » zo 21 dec 2008 11:38

Hallo,

De vernis die ik gebruik is die van het merk Darwi (glanzend 003)

Ilsy81
Bead Dreamer

Bericht door Ilsy81 » zo 21 dec 2008 13:02

Rooos schreef:Welke lak heb je gebruikt? Er is een lak op waterbasis van Eberhardt Faber (fabrikant van Fimo) ik heb wel meer gehoord dat menen daar niet tevreden over zijn. Maar daar weet ik niet al teveel van. Ik lak meestal niet meer. (schuren en polijsten)
Misschien dat Ilsy of Lavilia je ook wel wat meer kunnen vertellen als ze voorbij komen....Ilsy, Lavilia waar ben je????
Hi allemaal, hihihi
ik lak eigenlijk ook nooit meer :oops:
Ik denk dat het idd het vocht is geweest dat in de lucht zat, dat het daardoor wit uitslaat. Kan je het er niet afschuren?
Welke lak had je?
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

Lavilia
Bead Chatter
Contacteer:

Bericht door Lavilia » zo 21 dec 2008 21:53

Ik lak wel, maar ik lak met parket plus, en voor zover ik weet slaat dat niet uit bij vochtig weer, en nog een plus het is oneindig goedkoop en met 1 fles doe je eeuwen
Ik zou ook proberen de lak eraf te krijgen (misschien als het niet goed lukt ammonia proberen) en dan opnieuw te lakken met een andere lak, beetje maf natuurlijk als je je sieraden niet met mist om kan :wink:
groetjes ikke
Afbeelding

Gesloten