Beginnersvraag Oven / Fimo Kralen maken

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Inekes
Bead Lover
Contacteer:
Heteluchtoven

Bericht door Inekes » wo 21 mar 2007 09:14

Ik bak mijn Fimokralen in de heteluchtoven, gewoon op 130 graden en een half uur. Dat is tot nu toe niet foutgegaan. Ik bak op bakpapier, dat papier gebruik ik alleen voor Fimo (dus niet later de pizza erop, haha). Na het bakken even goed de oven luchten, wel handig. Ik bak niet als ik de oven die dag ook voor eten wil gebruiken, die geur is namelijk niet zo prettig.
Ik vermoed dat als je de oven te laag zet qua graden, de Fimo dus kan gaan uitlopen, als ik het hier zo lees. Het is ook bekend dat je de Fimo wat kan opwarmen voor betere kneedbaarheid, dus... verklaring?
Veel fimoplezier!
Ineke
The only interesting answers are those which destroy the questions

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 26 mar 2007 17:38

karin v h schreef:Ik wil het volgende even kwijt:
Ik kocht een oventje voor het kralen bakken. Gewoon een keukenoventje bij AH in de aanbieding.
Vol enthousiasme had ik veel kralen gemaakt en in de oven gelegd, fijn alles te gelijk.
Oven aangezet op een wat lagere temperatuur. Ik dacht bij mij zelf ik kan het beter iets langer doen op een lage temperatuur dan anders om.
Na 5 minuten ging ik kijken - WEG KRALEN - allemaal gesmolten in een record-tijd.
Later heb ik hem nog een keer op 90 graden gezet en een paar kralen erin gedaan en weer weg alles, ik stond er gewoon bij.... weg alles.
Ik denk dat het euvel in een ventilator in de oven zat. Het was een oventje van 60 euro en had geen ventilator daardoor verbrandde het allemaal.
Dit is het enige wat ik kan bedenken. huilen2

DMBouijx reageerde met het volgende: Citaat:
Smelten is echt heel erg vreemd want dat zou helemaal niet mogen kunnen. De polymeren die in de klei zitten zorgen ervoor dat het juist hard wordt door de warmte. Niet dat het zachter wordt. Ik zou dit naar Eberhard Faber mailen als ik jou was. Laten hun het maar is verklaren.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van het bedrijf in Deventer waar DMBouijx mij naar toe had gestuurd ze willen graag kralen uit mijn oventje ontvangen. Er gaat n.l. wat vaker fout met fimoklei. Ik zal het een dezer dagen nog een keer uitproberen (en nu maar hopen dat weer het fout gaat :lol: ) en dan kan ik mijn proef naar een antwoordnummer toesturen. Netjes....
De Kralenprutser

Elke's
Bead Anonymous

Bericht door Elke's » ma 26 mar 2007 19:32

Hallo, nieuw hier, en nieuw in fimokralen.
Toch heb ik denk ik het probleem van de "smeltende fimo" te pakken.

Ik bakte vanmiddag proefdingetjes, en had ook gesmolten kralen.
Helaas had ik de temperatuur ingesteld zonder mijn leesbril op (ahum).
Oven (heteluchtoventje Aldi) stond per ongeluk op 150 graden.

Resultaat: gesmolten kralen, witte klei beige geworden, bellen.
* Zucht*
En het waren zulke mooie kralen, half wit, half zwart bolletje, en dan onder een glasplaat double cone draaien.
Dan komt er een waanzinnige mooie spiraal in - als je maar lang genoeg doordraait.
Daarna afplatten tot lensvorm.

Maar ze zijn dus alle zes kapoet.
Opnieuw proberen...
It's OK to be different

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 26 mar 2007 19:36

Het gekke is dat al eerder in dit topic besproken is dat Fimo niet kan smelten - dus is de vraag als de oven te hoog staat of het dan inderdaad kan smelten. Zo niet, dan zou ik ook het resultaat naar de zaak in Deventer sturen. Ik kan je het adres geven?
Misschien komen er nog adviezen van de deskundigen...... :wink:
De Kralenprutser

Elke's
Bead Anonymous

Bericht door Elke's » ma 26 mar 2007 19:38

Graag!
Gek is het wel.
Ik heb nieuwe in de oven (bril nu wel op - 125 graden).
Hou jullie op de hoogte.
It's OK to be different

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 26 mar 2007 19:54

Misschien gaat er in de fabriek wel iets fout dat ze de meng verhoudingen niet goed hebben ofzo? Hopelijk kunnen ze het uitvinden want klei is niet goedkoop!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » ma 26 mar 2007 20:23

Ik verwacht ook dat het dan iets moet zijn in het fabrieksproces...wellicht is een partij niet goed aangemaakt of er ontbreekt misschien een bepaald ingredient.
Bij juist te warm bakken zou de klei min of meer moeten verbranden lijkt me, maar toch zeer zeker niet smelten.
Als iedereen het nou kan melden inderdaad aan eberhardt faber.....ze hebben toch wel een naam hoog te houden, en ik neem aan dat ze wel met een oplossing komen.
Net wat ria al zei...de klei is wel prijzig.
What's life whithout beads

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » ma 26 mar 2007 20:25

Ik weet niet of ik de naam van het Nederlandse bedrijf op de site moet zetten of dat degene die het willen hebben mij een PB'tje moeten sturen.
Ik denk dat laatste het beste is.
De Kralenprutser

Elke's
Bead Anonymous

Bericht door Elke's » ma 26 mar 2007 20:33

Ik ben stug doorgegaan met test-bakken.
Het was kennelijk inderdaad een te hoge temperatuur voor mijn heteluchtoventje.

Want: eerst nog een keer op 125 graden: kraal niet gesmolten maar wel verbrand (bellen, wit = bruin geworden)

Nu op 110 graden gedaan, half uur, nog 5 minuutjes erbij op 100 graden voor extra uitharden.
Resultaat: perfect.
Zelfde pakje klei, zelfde kraal.

Het lijkt dus inderdaad te komen door te heet bakken.
It's OK to be different

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » di 27 mar 2007 05:07

hey....dus toch te heet bakken wellicht....waren beide keren de kralen uit dezelfde pakjes fimo gemaakt?
is toch wel fijn om er achter te gaan komen waar het nu echt aan kan liggen he
What's life whithout beads

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 27 mar 2007 08:10

Vicky in de klei zit misschien wel te veel plastiek om het lekker zacht te maken voor ons :) hahaha

groetjes Ria

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » di 27 mar 2007 08:38

Het is wel gek dat toen ze mij gisteren belden dat ze vertelde dat deze klacht wel vaker voor kwam dus er is wel ´iets´ aan de hand.
De Kralenprutser

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 27 mar 2007 08:43

Ja dat klopt niet, Je moet gewoon zeggen dat je nieuwe klei wil :) als het een vaakvoorkomende klacht is!Dan is er iets fout met het produkt blijkbaar!

Ik had er nog nooit van gehoord en dan werk ik toch wel al lang met klei :)

groetjes Ria

Elke's
Bead Anonymous

Bericht door Elke's » di 27 mar 2007 11:11

Die opmerkingen van de ervaren fimo-sters zetten me wel aan het denken.
Misschien is het zo dat sommige pakjes klei een fout hebben, waardoor ze niet op de normale 130 graden gebakken kunnen worden.
In plaats van dat het aan mijn oventje ligt.

Deze pakjes klei komen uit een winkel waar ze zo te zien al een hele tijd gelegen hadden.
Al moet dat niet uitmaken, want er staat geen uiterste houdbaarheidsdatum op de verpakking.

De tijd zal het moeten leren.
Of de oorzaak "oven" of "fimo" is, daar kan ik alleen antwoord op geven als ik met veel meer verschillende pakjes klei en verschillende projekten heb gewerkt.
Ondertussen ben ik héél erg op mijn hoede door alle verhalen in deze draad.
Ik zal voorlopig altijd eerst één kraal bakken.
Totdat ik het Geheim van de Smeltende en Aanbrandende Kralen definitief heb opgelost! :)
It's OK to be different

Mandy
Bead Believer
Contacteer:

smeltende kralen

Bericht door Mandy » ma 25 jun 2007 05:55

Hoi,

Wat je altijd in de gaten moet houden met zo'n klein bakoventje, is dat je 'm wèl eerst voorverwarmt. Sommige merken hebben een goede termostaat waardoor ze netjes tot de aangegeven temp bakken. Met name de goedkopere oventjes - en daar gaat het om, geloof ik, he? - verwarmen de eerste tien minuten op vol vermogen tot hoge temperatuur om daarna tot ongeveer de aangegeven temp te blijven. Dus je kunt ook proberen eerst goed voor te verwarmen.

Maar smeltende klei...nee, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt en ik werk nu alweer 9 jaar met polymeerklei. De bellen en het bruin worden heb ik wel eens gehad bij oververhitting.

Succes ermee!
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gesloten