Fimo: gaten met sateprikker en pastamachine
Ik weet dat er al een aantal topics zijn over het maken van gaatjes in fimokralen, maar ik heb toch nog niet helemaal een oplossing voor mijn probleem. Misschien kan iemand mij helpen?
- kleine gaatjes maken gaat prima, maar zodra ik grote gaten met een sateprikker wil maken, vervormen de kralen en zijn ze niet meer mooi. Ik heb al geprobeerd de kralen eerst even in de koelkast te leggen, maar dat helpt onvoldoende.
En dan nog een andere algemene vraag:
- als je een pastamachine gebruikt voor fimo, kan je hem daarna weer gewoon voor pasta gebruiken?
- kleine gaatjes maken gaat prima, maar zodra ik grote gaten met een sateprikker wil maken, vervormen de kralen en zijn ze niet meer mooi. Ik heb al geprobeerd de kralen eerst even in de koelkast te leggen, maar dat helpt onvoldoende.
En dan nog een andere algemene vraag:
- als je een pastamachine gebruikt voor fimo, kan je hem daarna weer gewoon voor pasta gebruiken?
- zandman
- Bead Interested
- Contacteer:
De pastamachine kan je daarna niet meer voor pasta gebruiken er blijven toch altijd restjes fimo op de rollen achter.
Om grotere gaatjes te maken gebruik ik zelf een dremel daar boor ik de gaten groter mee.
Ik maak altijd eerst een begin gaatje aan een kant met een ketelstift dan heb ik een begin waar ik mijn boortje in kan zetten.
Om grotere gaatjes te maken gebruik ik zelf een dremel daar boor ik de gaten groter mee.
Ik maak altijd eerst een begin gaatje aan een kant met een ketelstift dan heb ik een begin waar ik mijn boortje in kan zetten.
- especially-sierada
- Bead Fan
- Contacteer:
Ik maak de gaatjes eerst met een naald. En daarna vanaf de andere kant met een sateprikker. Dat werkt wel heel goed. Ik prikte het eerst er gewoon in en dan vervormen ze inderdaad. Ik draai nu de naald en de sateprikker erin. Misschien lukt het bij jou ook zo!
Sieraden maken; een uit de hand gelopen hobby!
- miss-chris
- Bead Dreamer
- Contacteer:
-
- Bead Intelligent
- Contacteer:
yep, zo doe ik dat ook...langzaam met een draaiende beweging maak ik met een sateprikker het gaatje in de nog niet gebakken kraal.
Op het moment dat het eerste puntje van de prikker er aan de andere kant doorheen komt, haal ik de prikker eruit....en ga dan via de andere kant met een draaiende beweging er doorheen.
Op deze manier heb ik eigenlijk nooit dat mijn kralen vervormen...je moet niet zoveel kracht zetten...schroef de prikker er als het ware doorheen.
Op het moment dat het eerste puntje van de prikker er aan de andere kant doorheen komt, haal ik de prikker eruit....en ga dan via de andere kant met een draaiende beweging er doorheen.
Op deze manier heb ik eigenlijk nooit dat mijn kralen vervormen...je moet niet zoveel kracht zetten...schroef de prikker er als het ware doorheen.
What's life whithout beads
Ik kreeg ondertussen van iemand uit de hobbywinkel de tip om het eens met aan de lucht drogende klei te proberen (ben de naam even kwijt maar het zijn groene verpakkingen). Ze adviseerde eerst de kralen een dag te laten drogen, dan zijn ze hard van buiten maar van binnen nog niet. Dan zou je gemakkelijk een groot gat kunnen maken. Iemand ervaring hiermee?
Ik ben zelf redelijk gehecht aan fimoklei en het idee dat de kralen pas na een dag of twee hard zijn spreekt me ook niet erg aan, maar wie weet...als de resultaten goed zijn.
Ik ben zelf redelijk gehecht aan fimoklei en het idee dat de kralen pas na een dag of twee hard zijn spreekt me ook niet erg aan, maar wie weet...als de resultaten goed zijn.
- miss-chris
- Bead Dreamer
- Contacteer:
- Inekes
- Bead Lover
- Contacteer:
Zelfde
Weinig aan toe te voegen
Ik prik de gaatjes ook voor het bakken, met een naald, eerst van de ene kant, langzaam, niet teveel kracht zetten, beetje draaien en dan van de andere kant. Vervolgens rol ik de kraal nog even, zodat het beetje dat eventueel is vervormd weer goed komt. Desnoods weer even doorprikken daarna.
Een naald is scherper, harder en gladder dan een satéprikker en heeft daarom mijn voorkeur.
Ineke

Een naald is scherper, harder en gladder dan een satéprikker en heeft daarom mijn voorkeur.
Ineke
The only interesting answers are those which destroy the questions