Barnsteen

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
els hopman
Bead Believer
Barnsteen

Bericht door els hopman » do 08 jan 2004 11:06

Hallo allemaal.
Ik heb een probleempje en hoop op een paar goede adviezen van jullie. Van iemand kan ik barnsteen kralen kopen. Ik heb er een paar meegekregen om te testen maar hoe weet ik nu of ze echt van barnsteen zijn of gewoon van plastic? Barnsteen voelt aan als plastic omdat het geen echte steen maar een hars is maar er moet toch een mogelijkheid zijn om er achter te komen of ze echt zijn of niet?
Ik hoop op de gouden tip.
Alvast bedankt.
Els Hopman

@nneke
Bead Intelligent

Bericht door @nneke » do 08 jan 2004 14:14

Naar de juwelier ermee. Ik ben ooit met een pareltje naar de juwelier geweest.

:geluk: kralengroetvan@nneke :geluk:
MET KRALEN KOMT ZONNESCHIJN ........

Riantje
Bead Fan

Bericht door Riantje » do 08 jan 2004 14:15

Ik heb een boek over kristallen en mineralen en barn steen staat wel in de index maar niet op de pagina waar het hoort te staan.
Ik kan je dus ook niet vertellen hoe en wat...
Succes
Groetjes Rianne!

@nneke
Bead Intelligent

Bericht door @nneke » do 08 jan 2004 14:22

http://www.hoejersravsliberi.dk/nl/rav2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

gevonden op google, hopelijk heb jij er wat aan.

:geluk: kralengroetvan@nneke :geluk:
MET KRALEN KOMT ZONNESCHIJN ........

moshi-moshi
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door moshi-moshi » do 08 jan 2004 14:30

Ik heb wel eens gehoord over een testje met aceton, platic smelt en barnsteen niet maar het lijkt me een beetje riskant :(
Ook is wordt barnsteen statisch wanneer je het over iets van wol wrijft. (maar sommige plastics misschien ook)
Lastig hoor :?

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » do 08 jan 2004 16:58

moshi-moshi schreef:Ik heb wel eens gehoord over een testje met aceton, platic smelt en barnsteen niet maar het lijkt me een beetje riskant :(
Ook is wordt barnsteen statisch wanneer je het over iets van wol wrijft. (maar sommige plastics misschien ook)
Lastig hoor :?
Ja, want 'elektrisch' komt van het oud-Griekse woord voor barnsteen ;). Dus dat hoort het in elk geval te doen.
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » do 08 jan 2004 17:19

Hmm ja lastig. Ik vind die dingen ook altijd heel lastig. Maar in amber zitten vaak ingesloten stukjes, frummeltjes en hier en daar een vlieg. :lol: Dat vind je niet in plastic... (te veel moeite om het erin te bakken denk ik)
Kralen make the world go round!

Naomi
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Naomi » do 08 jan 2004 22:54

Dat klopt Armande, maar ik lees in mijn edelstenenboek (Trions gids voor edel- en sierstenen) dat barnsteen door verhitting veredeld kan worden en die kleine onregelmatigheden er dan uitgaan. Dus als het hele schone is, dan kan het dus ook hele dure zijn.

Juwelier is het beste denk ik. Heb ik ook wel eens met een robijn gedaan (bleek synthetisch, jammer...)

succes
liefs,

Naomi

els hopman
Bead Believer

barnsteen

Bericht door els hopman » vr 09 jan 2004 23:27

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog steeds niet uit maar denk dat ik toch maar naar een juwelier of twee ga voor de zekerheid. Ik zou het jammer vinden als ik veel geld voor kralen betaal die naderhand van plastic blijken te zijn.
Els Hopman

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » za 17 jan 2004 17:02

Ik lees nou pas over die verhitting enzo. Het lijkt me dat als je barnsteen heel erg verhit, dan smelt het helemaal want is toch hars. Op die manier filteren ze de stukjes er vermoedelijk uit dan en laten het weer stollen in een bepaalde vorm.
Als het zulke barnsteen is, dan zou ik het minder karakter vinden hebben. Ik vind die ingesloten dingetjes altijd wel charmant.

En, wat was het nou?
Kralen make the world go round!

Gesloten