gezien op de hobby beurs...?

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
tinda
Bead Starter
Contacteer:
gezien op de hobby beurs...?

Bericht door tinda » vr 30 sep 2005 14:06

Ik ben in Mechelen op de hobbybeurs geweest en ik zag daar ergens zelfgemaakte kralen die ik ook eens wil maken .

Ik denk dat het een soort stone art was ? Ik dacht toen : hier kom ik straks even terug , maar wegens tijdsgebrek is dat niet gelukt .

Ze zagen er uit alsof ze van klei gemaakt werdenn nogal ruw en plat . ze hadden een bruine en terra cotta kleur.

ald die platte schijfjes naast elkaar gaven een leuk effect ..maar nu weet ik niet hoe ??

Weet iemand waar ik het over heb ? en kan je me in de juiste richting sturen om ze eens te maken ?

Hartelijk dank !!!
Linda

" A Joy shared is a joy doubled." (Goethe)

to bead ...or not to bead ....

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » vr 30 sep 2005 14:31

Misschien moet je eens op dit forum kijken: http://www.dragonmagic.nl/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is speciaal over het maken van kralen. Ik denk dat ze het daar wel weten :wink:
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

kralenfreakjuh
Bead Interested

Bericht door kralenfreakjuh » za 01 okt 2005 21:01

Hoi Linda,

Ik heb een workshop gevolgd om kralen te maken van powertex.
Dan krijg je inderdaad een bruine kraal en je kunt ze vormen hoe je wilt , het is inderdaad een beetje zoals klei.
Als je de powertex kraal behandelt met stone-art dan krijg je een grof steenachtig effect.
Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen.

Groetjes Wendy.
Niet ieder juweeltje is een sieraad !

tinda
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door tinda » ma 03 okt 2005 12:58

kralenfreakjuh schreef:Hoi Linda,

Ik heb een workshop gevolgd om kralen te maken van powertex.
Dan krijg je inderdaad een bruine kraal en je kunt ze vormen hoe je wilt , het is inderdaad een beetje zoals klei.
Als je de powertex kraal behandelt met stone-art dan krijg je een grof steenachtig effect.
Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen.

Groetjes Wendy.
Hallo Wendy ,

Ja ,dat is wat ik bedoel ! :D
Weet je of er ergens instructies op het internet te vinden zijn? Of kan jij me in het kort beschrijven hoe het moet ??
Ik ben er heel benieuwd naar !! :D
Linda

tinda
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door tinda » ma 03 okt 2005 12:59

Jewel schreef:Misschien moet je eens op dit forum kijken: http://www.dragonmagic.nl/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
dat is speciaal over het maken van kralen. Ik denk dat ze het daar wel weten :wink:
Hartelijk dank voor de link ...ik heb er niet gevonden wat ik zocht maar heb wel allerlei andere leuke dingen gezien !!!

Ook goed dus !!!
Linda

kralenfreakjuh
Bead Interested

Bericht door kralenfreakjuh » di 04 okt 2005 10:55

Hoi Linda,
Ik las je oproepje net aan mij.
Ik ga effe voor je kijken op internet want ik heb ergens eens een hele duidelijke uitleg gezien met een filmpje.
Als ik het niet vindt zal ik het je zo uitleggen.
Effe geduld dus nog.
Groetjes Wendy.

kralenfreakjuh
Bead Interested

Bericht door kralenfreakjuh » di 04 okt 2005 11:52

Hoi Linda,
Het filmpje dat ik bedoelde ging over paverpol dat is weer wat anders dus ik zal het je proberen zo uit te leggen.

Je hebt een pot powertex en een pot stone-art(dit is een soort poeder.)
Je doet wat stone-art op een placemat op tafel.
Je maakt een kuiltje en giet er een beetje powertex in.
Dan ga je kneden totdat je een soort klei hebt niet te stijf en ook niet te slap. Ps. :idea: doe wel chirurgenhandschoenen aan als je niet van vieze handen houdt.
Dan begin je bolletjes te draaien of welk vormpje dan ook.
Het is maar in welke vorm je je kraaltje wilt.
Je kunt je kralen zo groot en klein maken als je maar wilt.
Als je al je kraaltjes af hebt dan maak je gaatjes in de kraaltjes met behulp van een dikke naald of een sateprikker.
Dan kun je ze verven met speciale powertex verf dit is een soort poeder die je met een kwastje op je kraaltjes wrijft.
En dan moet je de kralen ofwel 14 dagen laten uitharden (dan geeft ook de poederverf niet meer af) of je bakt ze een half uurtje op 180 graden in de oven. Als je kralen uitgehard of gebakken zijn dan kun je beginnen te rijgen op staaldraad of waxkoord, ligt aan de grote van je gaatjes en wat je mooi vindt.

Je kunt ook nog i.p.v. je kralen te verven ze door de stone-art rollen als ze nog "nat" zijn dan krijg je een wit steenachtig effect.

De produkten die je nodig hebt vindt je ook op internet bv. op http://www.bettynagel.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of je typt bij de zoekfunctie van google powertex in dan vindt je ook een hoop produkten van powertex. Je vindt wel niet veel over sieraden ervan maken want het wordt meestal gebruikt om beelden te maken of als textielverharder.
Pippoos heeft powertex volgens mij ook in zijn assortiment maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Verder kun je het misschien in andere hobbyzaken vinden en bij winkels die kunstenaarsbenodigheden verkopen.

Nou he-he wat een verhaal zeg, maar ik hoop dat ik jou en misschien ook anderen hiermee een stuk op weg geholpen heb.
Mocht je nog vragen hebben dan kun je me altijd pb-en of het hier vragen

Succes ermee :wink:

Groetjes Wendy

tinda
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door tinda » do 06 okt 2005 13:49

super goed uitgelegd !!! héééél hartelijk bedankt ! ook voor de handige tips !!!

Ik ga het dit weekeinde proberen !!!
Linda
Linda

kralenfreakjuh
Bead Interested

Bericht door kralenfreakjuh » do 06 okt 2005 23:02

Graag gedaan!
:wink:
Succes ermee van het weekend, ik ben benieuwd wat je er van maakt en wat je er van vindt om ermee te werken.

Groetjes Wendy.

tinda
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door tinda » za 08 okt 2005 10:21

Wendy ,

Ik kon dus niet wachten ....ben aan de slag gegaan .

Het eindresultaat ziet er niet slecht uit . Maar .......is het normaal dat het zo verschrikkelijk plakkerig is ???? Ik kon zelfs geen hanschoenen aanhouden want de vingers kleefden aan elkaar .

Ik heb gebrobeerd van meer poeder toe te voegen of juist te verdunnen ...maar het kleefde hééél erg :( . Was dat bij U ook zo ??

Linda
Linda

kralenfreakjuh
Bead Interested

Bericht door kralenfreakjuh » ma 10 okt 2005 22:16

Hallo Linda,

Bij mij was het inderdaad ook zo plakkerig. :misselijk:
Ik heb het ook zonder handschoenen gedaan.
Ik vond het niet zo fijn om mee te werken maar ja smaken verschillen natuurlijk.
Maar je kralen zijn gelukkig mooi geworden en dan is het toch weer de moeite waard geweest.

Groetjes Wendy.

tinda
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door tinda » di 18 okt 2005 15:10

voor iedereen die het wil proberen ...er staat in de nieuwe hobby handig een beschrijving met foto's
Linda

linda1982
Bead Believer

Bericht door linda1982 » zo 05 mar 2006 10:06

Ik vroeg me af of het iemand ondertussen al eens gelukt is om op deze manier kralen te maken. Die van mij lijken nl nergens op...
Ben erg benieuwd!

Debby
Bead Lover

kralen

Bericht door Debby » zo 05 mar 2006 11:16

hallo

ik heb een zo'n workshop gedaan bij non soesa
het is idd een textielverharder met stone art vermengen, je moet net zo lang kneden totdat het niet meer aan je vingers plakt
verhouding is 1 op 1
wij hebben na het drogen( fohn) de kralen geverfd met acrylverf
maar je kunt het ook droog verven( in een verfpoeder rollen)
deze beschrijving staat in trend greatief

debby

linda1982
Bead Believer

Bericht door linda1982 » zo 05 mar 2006 11:20

Tja zo doe ik het ook maar mooi vind ik ze niet worden...misschien gewoon een kwestie van smaak, kan ook...
Maar ze stonden laatst in de trend creatief inderdaad en die zagen er zo mooi uit, net echte stenen die van mij krijgen iedere keer een soort van zaagsel effect....

Gesloten