Verschil tussen natuursteen en glas

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
Gesloten
Mifke
Bead Interested
Verschil tussen natuursteen en glas

Bericht door Mifke » do 14 jul 2005 16:56

Vast een heel domme vraag :oops: maar hoe kun je verschil zien tussen natuursteen en 'gewoon' glas? Ik heb vandaag wat strengen natuursteen binnengekregen die ik besteld had, en m'n vriend vroeg: hoe weet je nou of het geen glas is? Toen dacht ik: tja, dat weet ik eigenlijk niet.

Is er dus eigenlijk verschil te zien of te ontdekken? :oops: (niet dat ik denk dat hetgeen ik nu heb nep is ofzo, maar ik vroeg het me dus af)
:vis:

klavertje
Bead Professional
Contacteer:

Re: Verschil tussen natuursteen en glas

Bericht door klavertje » do 14 jul 2005 17:25

pff, ik denk dat je dat niet kan weten, ik twijfel daar ook dikwijls aan
creatief saxofonistje ;)

Armande
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Armande » do 14 jul 2005 17:36

Nou dat is ook niet altijd even makkelijk hoor, en soms ga je ff de boot in. Over het algemeen is het te zien aan de mate van perfectie. Als de kralen helemaal helder, glad, gelijkmatig etc zijn, dan is het eerder glas, zeker als het voordelige kralen waren. Voor natuursteen geldt: des te perfecter, des te duurder.
Maar sowieso is er in bijna elke natuursteen iets van dooradering of gewolktheid te zien. Anders zoek je even op het net naar plaatjes van diezelfde steen, dan kan je zien of je iets soortgelijks hebt.
Sommige stenen worden ook expres gecreëerd, zoals cherry quartz. Dat is geen kwarts, dat is tomaatrood glas, wel erg mooi gewolkt.

Wat ook vaak voorkomt is dat een steen wordt nagemaakt, dan staat er vaak iets van "lab" of "reconstituted" ofzo bij. Dat zie je vaak bij turquoise, amethyst. Het is echt vaak te merken aan de prijs. Perfecte amethyst heb je niet voor een paar euro per snoer.

Voor de rest is het een kwestie van veel in handen hebben gehad, dan leer je het kennen (en dan nog kan je nog wel eens misgrijpen).
Kralen make the world go round!

Mifke
Bead Interested

Bericht door Mifke » vr 15 jul 2005 05:33

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)
:vis:

Gesloten