Kettelen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Karen Buis
Bead Discoverer
Berichten:28
Lid geworden op:di 23 nov 2004 20:52
Kettelen

Bericht door Karen Buis » wo 08 dec 2004 19:47

Als ik kettel probeer ik het rondje dat ik maak altijd net zo rond te maken als het oogje dat er al aan zit. Uiteraard gebruik ik hier een rondbektang voor. Toch is het in de praktijk meestal een beetje ovaal. Heeft iemand hier een tip voor? :idea:

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 08 dec 2004 19:57

Zo doe ik het ;
Zorg dat de rug van je hand naar de tafel wijst. Maak nu met de rondbektang een oogje, ga nu weer een beetje terug met je tang zodat je een "zwanehalsje" krijgt, (duw een beetje tegen de wijsvinger van je linkerhand) en sluit nu het oogje met het puntje van de rondbektang.( de tang niet uit het oogje halen)
Zo krijg je een mooi rond oogje. Bij http://www.kralen.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat een instructie hoe je een oogje moet kettelen

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 08 dec 2004 20:12

oefenen, oefenen en nog eens oefenen. ;) in het begin lukte het mij ook niet maar nu ben ik wel tevreden.
aantal tips:
- begin met dunne kettelstiften of koop verzilverd draad dikte 0,6 mm. dat is flexibel dus eenvoudiger.
- kijk naar de foto's op http://www.kralen.com/tekst.php?onderwe ... istechniek" onclick="window.open(this.href);return false; . zo doe ik het. er is ook een andere manier wat anderen weer handig vinden. dan doe je het zo:
- je buigt een vierkant oogje naar rechts.
je hebt dan dus zoiets:

---
|
|

- je pakt het einde (aan de rechterkant) vast en buig het naar de andere kant zodat het mooi rond wordt.

oftewel als je eenmaal een eigen manier heb gaat het vanzelf goed. dus oefenen oefenen nog eens oefenen. ;)

WillyP
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:zo 08 aug 2004 20:06
Locatie:Amsterdam

Bericht door WillyP » do 09 dec 2004 12:29

In aansluiting hierop heb ik een andere vraag over kettelen. In een Engelse beschrijving kwam ik de term 'wrapped loop' tegen. Met wrapped bedoelen is ze dat het einde van wire tweemaal ronddraait om het 'steeltje'. Ik heb dit geprobeerd maar het resultaat ziet er niet uit. Heeft iemand tips hoe dit moet?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 09 dec 2004 12:34

je kan wire wrapped pakketjes kopen bij http://www.creadream.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar wordt uitgelegd hoe je de kraal mooi kan versieren met de wire.

Gebruikersavatar
100%Kraal
Bead Intelligent
Berichten:1379
Lid geworden op:vr 03 sep 2004 09:37
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door 100%Kraal » do 09 dec 2004 12:53

WillyP schreef:In aansluiting hierop heb ik een andere vraag over kettelen. In een Engelse beschrijving kwam ik de term 'wrapped loop' tegen. Met wrapped bedoelen is ze dat het einde van wire tweemaal ronddraait om het 'steeltje'. Ik heb dit geprobeerd maar het resultaat ziet er niet uit. Heeft iemand tips hoe dit moet?
niks tegen jou pakketje, Sandra :wink: , maar soms is een goed plaatje al voldoende...
kijk hier eens naar
http://www.wigjig.com/jewelry-tools/WJU ... /wrap1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!

Miss B
Bead Brilliant
Berichten:2557
Lid geworden op:wo 13 okt 2004 16:19
Locatie:Friesland
Contacteer:

Bericht door Miss B » do 09 dec 2004 14:10

En natuurlijk heel veel oefenen!!!!! Voor de wrapped loop kun je het beste niet al te dikke draad gebruiken, ongeveer 0,4 mm. Plus een tipje voor Karen: als je gewoon zilverdraad koopt en dat gebruikt om te kettelen, hoef je je niet te ergeren aan een precies goed rond oogje en jou eigen minder goede oogje aan de andere kant. En het is ook veel voordeliger!

Groetjes Baukje

WillyP
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:zo 08 aug 2004 20:06
Locatie:Amsterdam

Bericht door WillyP » za 11 dec 2004 11:10

Dagmar, bedankt! Dit is precies wat ik zocht. Ik ga dit weekend oefenen....

Karen Buis
Bead Discoverer
Berichten:28
Lid geworden op:di 23 nov 2004 20:52

Bericht door Karen Buis » ma 13 dec 2004 14:10

Ik heb flink geoefend en het gaat al een stuk beter! Bedankt voor de tips!

Miss B
Bead Brilliant
Berichten:2557
Lid geworden op:wo 13 okt 2004 16:19
Locatie:Friesland
Contacteer:

Bericht door Miss B » ma 13 dec 2004 14:13

Leuk dat het nu wel goed gaat. Ik ben benieuwd wat je maakt!

Groetjes Baukje

Gebruikersavatar
Naomi
Bead Producer
Berichten:1143
Lid geworden op:wo 03 dec 2003 23:35
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Naomi » za 18 dec 2004 02:29

Nog een tip: je moet met het tangetje helemaal aan het eind van het draad de draad vastpakken. Als je dan van je af draait. ( waarbij het tangetje altijd in een rechte hoek ten opzichte van het draad blijft) dan kan het bijna niet mis gaan. Halverwege kan je even loslaten om op een kwart van het lusje opnieuw vast te pakken. Dat is fijner voor je polsen. Maar hoe dichter bij het einde van de draad, hoe ronder het lusje. En daarna uiteraard netjes precies onder het raakvlak terugbuigen.
liefs,

Naomi

Gesloten