afwerken met kalotten

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gast
afwerken met kalotten

Bericht door Gast » zo 15 jun 2003 10:10

Ik gebrukte altijd sluitringetje, nu heb ik een aantal kalotten gekocht maar weet niet precies hoe ik dat moet gebruiken :oops:
Heeft iemand tips voor me.

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » zo 15 jun 2003 13:21

Ik doe het altijd zo:

Ik rijg een knijpkraal, een kalot en dan weer een knijpkraal. Die tweede knijpkraal zit dan 'in' het kalot, in het bolletje. Dan rijg ik de draad weer terug door het gaatje onderin het kalot en door de knijpkraal die ik als eerste reeg heen. De tweede knijpkraal zit dan 'gevangen'. Daarna knijp ik allebei de knijpkralen dicht en knip ik de draad af. Daarna knijp je de kalot dicht en doe je aan het haakje/ringetje dat er aan vast zit een slotje. Klaar!
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben ;). Er zijn trouwens ook mensen die die 1e knijpkraal weglaten, dat hangt er ook een beetje van af wat voor soort draad je gebruikt.
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

Gast

Bericht door Gast » zo 15 jun 2003 20:36

Het wordt me iets meer duidelijk maar toch heb ik nog een vraag, je zegt Dan rijg ik de draad weer terug door het gaatje onderin het kalot en door de knijpkraal die ik als eerste reeg heen. Maar als je het draad terug rijgt door het zelfde gaatje gaat de draad er toch gewoon uit :?: of heb ik het mis

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » ma 16 jun 2003 08:46

Nee, dat gebeurt niet, omdat je een knijpkraal aan die draad hebt zitten. Het is zo: knijpkraal - kalot - knijpkraal

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 16 jun 2003 11:57

ja maar wat ik niet snap en wat zij volgens mij ook bedoeld: een kalot is bedoeld om de einde te verstoppen, nu steek je de einde weer terug naar buiten het kalot, waardoor je het kalot alleen als tussenstukje tussen de draad en sluiting gebruikt. of niet?

Kimmie
Bead Reader

Bericht door Kimmie » ma 16 jun 2003 12:47

Je rijgt de kalot "binnenstebuiten", dat wil zeggen dat de holle kant richting de 2e knijpkaal gaat, zo:

------0(0--

dus niet zo --------0)0--

Je steekt de draad terug door de kalot, waarbij je de tweede geregen knijpkraal overslaat. Dan knijp je de tweede knijpkraal en de kalot dicht en dan steek je de draad door de eerste knijpkraal en je werk terug en knijp je ook de laatste knijpkraal dicht.

Beetje onduidelijk duidelijk zo???

groetjes, Kim

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 16 jun 2003 13:07

dus dan verstop je de einde van je draad tussen de kralen? hm...dan heb je toch geen kalot nodig? dan kan je net zo goed knijpkraal rijgen, sluiting, draad door knijpkraal en klaar. dat is hoe velen het ook doen.
ik rijg altijd kalot, knijpkraal, knijp het vast, knip de rest zo kort mogelijk af, vervolgens duw ik de vastgeknepen krijpkraal tegen het kalot aan. dan kan je het kalot dichtknijpen en steekt er geen draad of knijpkraal uit.

ik zal vananavond als ik thuis ben wat foto's opzoeken waarmee ik kan laten zien hoe ik het doe, denk dat we elkaar dan wat beter begrijpen.

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » ma 16 jun 2003 13:26

Volgens mij snap ik je wel, maar ik doe het om nylondraad stevig af te hechten. Werken met garen vind ik nog steeds maar zozo en op deze manier ben je er zeker van dat het blijft zitten :).

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 16 jun 2003 13:36

ok, dus dan heb ik jou toch goed begrepen. ;) ben benieuwd of er meerderen zijn die het zo doen...denk het wel.

ik zal sowieso mijn manier van afwerken laten zien vanavond, ben benieuwd of jullie dan nog tips hebben. moet sowieso hoognodig eens een pagina maken met instructies daarover want het is eigenlijk best belangrijk.

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma 16 jun 2003 14:01

Ik ga precies hetzelfde te werk als Sandra.
Ik vind knijpkralen op nylondraad maar eng.
Veel liefs,
Marlies

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 16 jun 2003 14:42

me2. maakte keer ketting voor een vriendin met nylondraad en knijpkraal, nou het was keer kapot gegaan bij haar bijbaan en toen lagen alle kralen verspreid over de hele vloer = niet leuk. ;)

Mireille
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Mireille » ma 16 jun 2003 16:09

Ik gebruik altijd knijpkralen met nylondraad :-/
Eerst een knoopje, kalot, dan een knijpkraal en dan nog een knoopje of 2... Tot nu toe is er nog geen een kapot gegaan

*afkloppen* :wink:

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma 16 jun 2003 16:14

Ik vind staaldraad nog het fijnste om mee te werken, alleen voor netting etc. gebruik ik garen.
Veel liefs,
Marlies

Gast

Bericht door Gast » ma 16 jun 2003 16:31

Oke ik geloof dat ik het door heb, maar Sandra doe jij het op een andere manier dan?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 16 jun 2003 18:49

ok, bij deze 2 foto's waarmee je beetje kan zien hoe ik het doe:
Afbeelding
Afbeelding

ik rijg dus kalot, knijpkraal, knijp het vast, knip de restant zo kort mogelijk af, buig kalot dicht en zet vervolgens sluiting vast aan het kalotje.

Gesloten