geweven armband afwerken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:
geweven armband afwerken

Bericht door Sandra » do 17 dec 2015 12:50

Ik ga een videoclip en internetpagina maken voor tips en trucs bij armbanden weven, waaronder afwerken. Nu kun je de weefwerk ook lijmen op metalen armband of leren armband, nu vroeg ik me af, werk je al die draden dan nog weg of lijm je die gewoon onder de rijgwerk? Moniek74, bv http://fotos.kralen.com/forum/18819_gr.jpg , zijn de draden afgewerkt of eronder gelijmd?

Vroeger werkte ik alle draden af, tijdrovende rotklus, nu zijn er steeds meer trucs zodat het niet hoeft. Ik weet je kan ook
- veterklemmetje gebruiken
- slide end tube of ander eindstukje over de uiteinde heen schuiven
- of in metalen eindstuk lijmen

zijn er nog andere trucs?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Moniek74
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:di 20 nov 2012 21:58
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: geweven armband afwerken

Bericht door Moniek74 » do 17 dec 2015 13:27

Ik werk de draden altijd af! Eronder lijmen gaat toch ruimte geven aan de kralen en wordt niet mooi. Ik knoop steeds twee draden aan elkaar en draai het knoopje een beetje naar 1 kant van het werk.zo ga ik alle draden af, per 2 stuks. Dan lijm ik de knoopjeskant op het leer.

Wat ook nog een belangrijke tip is bij lijmen van weefwerk op leer of stof is dat je je werk en datgene waarop je lijmt niet plat legt. Als de lijm dan droog is en je doet de armband om dan komt er zoveel spanning op te staan, dat de hoeken loslaten. Ik lijm altijd met het leer/stof in een ronding. Dus liefst met de sluiting dicht en anders om een limonadeglas heen ofzo.
Hartelijke groet van Moniek

Gebruikersavatar
Moniek74
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:di 20 nov 2012 21:58
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: geweven armband afwerken

Bericht door Moniek74 » do 17 dec 2015 13:39

Andere afwerktruc is stukje suède aan uiteinden lijmen (breedte van de armband en lengte 2,5 a 3 cm) en daar knoopje op maken. Dan hoef je de draden niet af te werken overigens. Naar mijn idee de enige methode waar dat niet bij hoeft. Ik ben er persoonlijk niet kapot van, want vind het minder mooi zitten uiteindelijk, maar het werkt wel.
Hartelijke groet van Moniek

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: geweven armband afwerken

Bericht door Sandra » do 17 dec 2015 14:09

Bedankt voor je tips! Ja dat is waar ook ja, iets rond leggen voor je het erop lijmt. Ik heb zelf nog niet zoiets gemaakt maar wel ooit armband gekocht met iets bovenop de leer (los) en viel me op dat als je die plat legt dat losse dan 'erboven uit stak', dat die langer is dan het leer zeg maar.

Gebruikersavatar
FunkyBells
Bead Starter
Berichten:70
Lid geworden op:wo 11 nov 2015 16:42
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: geweven armband afwerken

Bericht door FunkyBells » do 17 dec 2015 16:12

nog een tip;

als je armband nog op de loom zit een matje aan beide uiteinde weven van ongeveer 1,5-2 cm dan afwerken met een stukje suède /leer waar een suède veter mee wordt gelijmd op het matje. Als sluiting trek je de beide suéde veters door een kraal die flink strak zit. Deze methode zit als een huis.

En ik laat mijn weef werk altijd een dag rusten als ik het van de loom heb gehaald voor dat ik het afwerk. Op deze manier kunnen de draden weer wat terug trekken/ontspannen. Dit voorkomt dat sommige rijen in je werk gaan opstaan.


hoop dat je hier wat aan hebt Sandra!
Groetjes Odette

Gesloten