Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
IngridS
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 22 sep 2015 22:16
Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door IngridS » za 10 okt 2015 10:35

Hallo allemaal!
Ik heb een vraag over kralen haken: Ik zag de mooie ketting van Hilly (winnaar week 39) en wil zelf ook wel eens zoiets proberen. Ik kan helemaal niet haken maar heb op internet genoeg uitleg gevonden over hoe de steek gemaakt moet worden. Dat zal oefenen worden, maar daar zit het probleem niet.
Ik kan nergens vinden hoe zo'n project in elkaar zit. Ik begrijp dat je alle kralen eerst rijgt en pas daarna gaat haken, maar:
Hoeveel kralen en draad heb je dan nodig? En wat doe je met de lange sliert geregen kralen zodat het niet in de knoop raakt?
In zo'n patroon wordt gesproken over circumference, repeat of colours, rows per repeat, : wat is dat? Ik heb wel een idee waar het over gaat maar hoor graag hoe het precies zit.
Hoe hecht je af (nieuwe draad aanhechten zal niet nodig zijn?) en hoe bevestig je een sluiting?
Welk draad gebruiken jullie en welke haaknaald?
Ik zal eerst oefenen met simpele patronen (6 kleurtjes etc) maar hoop ooit net zo'n ketting als Hilly te maken!

IngridS
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 22 sep 2015 22:16

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door IngridS » zo 18 okt 2015 18:43

Niemand die tips heeft? Jammer... :(

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door Vengy » zo 18 okt 2015 19:18

Eerst leren haken lijkt me handig hihi.
Dan heb je nodig dun haakdraad. Dun katoen draad eh moet de naam even zoeken anders voor je
Gewoon de draad op de bol laten en kralen rijgen. dan ga je haken in het rond eigenlijk, meer is het niet
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door Vengy » zo 18 okt 2015 19:21

Je ziet meestal een patroon en dat moet je zoveel herhalen om tot een bepaalde lengte ketting te komen zeg maar.
En afwerken doe je met dopjes en dergelijke en slotjes en ringetjes
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door Sandra » zo 18 okt 2015 21:12

Goed dat je reminder stuurt, ik heb de slechte gewoonte te lezen via mobiel en dan denken ' ik reageer vanaf pc' en dan vergeten. Ik heb al een tutorial van iemand gekregen voor op kralen.com....kan je anders even mailtje sturen naar info@kralen.com ? Dan zal ik de tutorial naar je mailen. Volgens mij is het echt kwestie van oefenen oefenen oefenen en dan ineens is het makkelijk. ;)

Gebruikersavatar
InJo
Bead Starter
Berichten:54
Lid geworden op:za 21 jun 2014 08:11
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door InJo » ma 19 okt 2015 08:14

Hallo Ingrid,

Leren haken met kralen is inderdaad een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Beetje doorzettingsvermogen heb je wel nodig. Maar uiteindelijk krijg je het in de vingers en gaat het inderdaad wat makkelijker. Lastig om het haken in een berichtje uit te leggen. Toen ik begon een aantal maanden geleden heb ik (samen met Hilly) een workshopje gevolgd waar ik ff op weg werd geholpen. Daarnaast heb ik veel gehad aan het boek "Bead Crochet Basiscs" van Candice Sexton (incl. DVD). Eerst geoefend met grotere kralen (rocailles 8/0) en toen dat eenmaal ging overgestapt op kleinere kralen (11/0).

Hoeveel kralen je nodig hebt ligt aan de grootte van de kralen die je gebruikt en de dikte van de armband/ketting die je wilt maken. Je draad blijft gewoon op het klosje dus hoef je niet vantevoren af te meten. Meestal staat in patronen wel aangegeven hoeveel kralen er ongeveer gebruikt worden. Lange slierten kralen raken inderdaad snel in de knoop. Wanneer je een ketting haakt werk je daarom in 5 of 6 delen. Je moet dus wel degelijk een aantal keren nieuwe draad aanhechten. Wat voor garen en haaknaald je gebruikt hangt ook weer af van het soort kralen dat je gebruikt. Bij 8/0 kralen heb ik gewerkt met normaal haakgaren, Miyuki Bead Crochet Thread en C-Lon Micro Cord, geloof dat ik haaknaald 2.0 heb gebruikt. Bij 11/0 kralen gebruik ik extra sterk garen van Gütermann (jeans stitch thread) en haaknaald 1.25. Je hebt verschillende soorten sluitingen die je op verschillende manieren bevestigd. Gemakkelijkst is om een magneetsluiting te gebruiken. Deze lijm je simpelweg over de uiteinden heen.

Wat patronen betreft: circumference = omtrek; aantal kralen dat je in de rondte haakt, bij repeat of colours staat geloof ik het aantal kralen vermeld dat je nodig hebt voor het stukje patroon dat het motief vormt, rows per repeat geeft het aantal rijen van het stukje patroon aan.

Hoop dat ik je iets op weg heb geholpen. Ik raad je aan om een workshop te volgen als dat mogelijk, dan krijg je het snelste door hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik weet niet waar je woont maar ik hoop binnenkort in Breda een kralenmiddag te organiseren, daar ben je natuurlijk ook welkom. Zorg anders dat je een goed boek als naslagwerk hebt en er is best wel wat aan filmpjes te vinden op internet. Voor de rest is het een kwestie van oefenen.....

Veel succes en plezier!
Groet,
Ingrid
If beads were money, I'd be a billionaire by now.

IngridS
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 22 sep 2015 22:16

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door IngridS » wo 21 okt 2015 14:56

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb een mail gestuurd naar Sandra en ik ga denk ik het boek kopen wat Injo me aanraadt. Een workshop lijkt me leuk maar Breda is niet bij mij in de buurt helaas!
En verder moet ik er maar gewoon aan beginnen begrijp ik uit de reacties.
Dat ga ik dan maar doen, en als ik dan ergens tegen aanloop vraag ik het weer.
Ik heb al meteen een vraag over de haaknaald, ik heb er een met een heel klein kopje maar daar staat op: IMRA 9. Imra zal het merk zijn, is 9 dan de maat?

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door Vengy » wo 21 okt 2015 21:36

Zou kunnen staat er verder geen maatje op bijvoorbeeld 1.00 mm of 1.50 mm of iets dergelijks?
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

IngridS
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 22 sep 2015 22:16

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door IngridS » do 22 okt 2015 17:56

Hallo Vengy,

Er staat verder niets op, het kopje is ongeveer 1 mm. Ik denk dat het een Amerikaanse maat is.

Corry de vos
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:zo 10 feb 2019 15:19

Re: Kralen haken/Bead crochet: hoe doe je dat?

Bericht door Corry de vos » zo 10 feb 2019 16:04

Ik zoek adres in breda
Om deze kralen haak techniek te leren

Hoor graag van u

Gesloten