Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46
Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Elise25 » zo 20 jul 2014 12:04

Hallo,

Ik ben begonnen aan eerste poging om de Granada hanger van Sabine Lippert te maken. Omdat het de eerste keer is dat ik werk met rocailles, had ik geen idee hoeveel draad ik moest voorzien. Dit staat ook niet in het patroon dat ik gebruik. Ik ben er nu al een uur aan bezig, maar ik vrees dat ik te weinig draad genomen heb. Ik had ongeveer 1,5 meter genomen, maar ik vrees dat ik tekort ga komen.

Daarom twee vraagjes:
- Is dit nog op te lossen zonder opnieuw te beginnen? Kan ik evt. een nieuw stuk draad eraan knopen, of zou dat niet stevig genoeg zijn en terug lossen?
- Hoeveel draad voorzien jullie voor dit patroon?

Vele groetjes,

Elise

Gebruikersavatar
Carine
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:za 20 mar 2010 14:34
Contacteer:

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Carine » zo 20 jul 2014 14:31

Voor alles pak ik een lengte waarmee ik lekker werk. Dus geen ellenlange draden die steeds veel aangetrokken moeten worden. Nu kun je een nieuw draad aan je oude draad vastmaken met de chirurgenknoop ,maar deze knoop moet je dan wel door je werk heentrekken. Bij veel kleine kraaltjes (15/0) of veel erdoor rijgen (dan ook 11/0) is dat vaak lastig en bij de Granada heb je allebei. Ik weet dat het voor velen goed werkt, maar het is niet mijn voorkeur.

Ik laat het oude draad eerst loshangen en rijg dan met het nieuwe draad een stuk terug in het patroon opnieuw in. Om de paar kraaltjes zet ik dan het nieuwe draad vast aan het oude draad met een klein knoopje (6/7 keer), totdat je weer uitkomt bij het punt waar je met je oude draad was geëindigd. Je rijgt dan verder met je nieuwe draad en zet daarna je oude draad ook op dezelfde manier vast. De knoopjes zijn klein en vallen weg tussen de kraaltjes.

Belangrijk hierbij is wel dat je een deel van je sieraad kiest waar je later niet nog veel doorheen moet rijgen, omdat dit lastiger wordt met de knoopjes die je ertussen hebt gezet.
Hoop dat het zo duidelijk is :-)

Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Elise25 » zo 20 jul 2014 16:24

Bedankt voor je heel duidelijke uitleg! Daar kan ik zeker mee verder.

Ik vroeg me al af hoe dat gedaan wordt met nog een langer stuk draad. Ik vond het nu al onhandig om dit lange stuk telkens weer bij te trekken. Ik denk dat ik voortaan jouw techniek ga gebruiken!

Gebruikersavatar
Carine
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:za 20 mar 2010 14:34
Contacteer:

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Carine » zo 20 jul 2014 17:39

Succes! :-)

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door estherwijma » zo 20 jul 2014 18:05

Ik heb ooit als tip van Sabine gehad het volgende:

Als je een stuk draad neemt, knip dit dan niet van het rolletje af. Als je draad op is, kun je aan de kant van het klosje weer een stuk afwikkelen en afknippen! Dat scheelt een aantal keer een nieuwe draad aanhechten! Is voor je werk ook beter.
Ik doe nu bijna niet anders meer en vind het ideaal!
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
Carine
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:za 20 mar 2010 14:34
Contacteer:

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Carine » zo 20 jul 2014 19:39

Dat is ook een goeie, Esther :D Dank je!

daisy81
Bead Producer
Berichten:1116
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 21:46

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door daisy81 » di 22 jul 2014 14:09

goeie tip van sabine esther , dank je voor t delen :)

Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door Elise25 » di 22 jul 2014 23:26

Esther, dat is iets wat ik ook zeker ga onthouden!

De Granada is intussen al goed gevorderd. Nu ligt het werk even stil. Ik moet nog een rivoli bestellen. De kleur die ik wou was er niet meer, dus ik moet een andere kralenwinkel zoeken.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door estherwijma » wo 23 jul 2014 16:14

Ja is echt fijn om de draad niet af te knippen! Vond het ook zo'n goeie van Sabine!
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
AnitaD
Bead Fan
Berichten:368
Lid geworden op:wo 02 dec 2009 22:25

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door AnitaD » zo 17 jul 2016 12:02

Even een oud topic omhoog schoppen. Ik begrijp de instructie niet helemaal?
Je neemt zeg maar een meter draad, laat dit dan op de klos zitten.
En op enig moment rol je weer een meter ofzo af, waarna je dus aan de andere kant van je werkstuk verder gaat?

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door estherwijma » wo 20 jul 2016 07:58

Anita, normaal rol je de draad een stukje af en dan als je de goede lengte hebt, knip je de draad af. Wat ik bedoel is, dat je dat dus niet doet. Je neemt rolt de draad tot de gewenste lengte af, dan rijg je de eerste kralen aan en ga je werken. Op een gegeven moment is je draad op. Wat je nu doet is je pakt je klosje dat dus aan heb gobelin van je werk nig vastzit, je rolt deze weer af tot de gewenste lengte en dan knip je hem af. Nu hoef je dus minde vaak of zelfs helemaal niet een nieuwe draad aan te hechten. Dit scheelt tijd, maar is ook steviger voor je werk. Hopelijk is het duidelijk zo? Anders zal ik kijken of ik een foto kan maken.
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
AnitaD
Bead Fan
Berichten:368
Lid geworden op:wo 02 dec 2009 22:25

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door AnitaD » vr 22 jul 2016 20:42

Oke, maar ga je met dat nieuwe stuk draad gewoon verder waar je gebleven was toen het oude stuk draad op raakte?

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door estherwijma » za 23 jul 2016 08:48

AnitaD schreef:Oke, maar ga je met dat nieuwe stuk draad gewoon verder waar je gebleven was toen het oude stuk draad op raakte?
Anita dat hangt een beetje van het patroon af. Soms rijg ik de draad inderdaad naar waar mijn eerste draad op is geraakt, maar bij sommigen patronen maakt het niet uit welke kant je op werkt en dan begin ik gewoon weer waar de nieuwe draad start. Als ik toch naar het andere einde moet, rijg ik de draad niet altijd door alle kralen heen, maar zoveel mogelijk door het midden, zodat je zo min mogelijk draad verliest en de draad ook niet ziet. Het is soms wel lastig dat het klosje dan aan je werk hangt, maar ik heb dit liever dan dat ik een nieuwe draad moet aanhechten.
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
AnitaD
Bead Fan
Berichten:368
Lid geworden op:wo 02 dec 2009 22:25

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door AnitaD » za 23 jul 2016 13:40

Helemaal duidelijk, bedankt voor je moeite!

bobby/sieuw
Bead Believer
Berichten:262
Lid geworden op:za 27 dec 2014 17:21
Locatie:Sneek

Re: Vraagje over Granada van Sabine Lippert

Bericht door bobby/sieuw » za 23 jul 2016 18:21

Esther,
wat een goede (hulp) tip en ook dat je dit wil delen.
Vr.gr. Sieuwke

Gesloten