Kralen ketting voor een man

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Echo
Bead Reader
Kralen ketting voor een man

Bericht door Echo » do 19 jun 2014 12:46

Hoi allemaal. Ik heb al even gezocht maar kon niet zoveel op dit forum vinden over kralenkettingen voor mannen.
Ik wil graag een kralenketting maken voor mijn vriend. Hij had altijd een zilveren ketting, heel mooi, maar is die kwijtgeraakt. Omdat een nieuwe zilveren ketting buiten mijn budget ligt en omdat ik het veel leuker en persoonlijker vind zelf iets te maken, heb ik besloten dat zoiets wel een leuk verjaardags/jubileum cadeau zou kunnen zijn.

Ik heb echter nog nooit zelf zo'n ketting gemaakt en zit dus met wat vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.
Ik wil graag een ketting maken van rond de 50cm, met kralen van natuurlijke materialen, zoals hout, been, steen, eventueel glas. Ter inspiratie:

Afbeelding
(http://www.heren-armband.nl)

Afbeelding

Afbeelding

Weten jullie nog goede websites om zulke kralen te krijgen? Ik zie voornamelijk ronde gekleurde kralen beschikbaar op webshops. Wel zag ik deze site: www.natuurkralenwinkel.nl en www.favelabrasil.nl. Hebben jullie ervaring met deze webshops?

Ik zit vooral met wat voor garen ik ga gebruiken, hoe groot de kralen moeten zijn, en wat voor sluiting ik moet nemen en hoe ik deze bevestig. Ik zou een kapittel of dubbele haak het mooiste vinden. Hij heeft de lengte van de ketting liever wat langer dan strak om de nek, elastisch hoeft dus niet per se, maar omdat het hier om een kerel gaat, moet het garen wel sterk zijn. Een sterke visdraad?

Graag hoor ik jullie meningen en adviezen. :)

Echo
Bead Reader

Re: Kralen ketting voor een man

Bericht door Echo » vr 20 jun 2014 03:20

Okay, ik heb even verder research gedaan, en weet nu redelijk zeker wat mijn ontwerp gaat zijn.
Nu wil ik overgaan op het aanschaffen van materialen. Misschien willen jullie even met me meekijken of ik het goed doe. :)

Ter inspiratie (maar dan als gewoon ronde ketting zonder die olifant):
Afbeelding
(www.loveprayjewelry.com)

Sterk visdraad
knijpkraaltjes (2)
knijpkalotjes (2)
sluiting
ronde houten kraaltjes rond de 8-10 mm (genoeg voor een ketting van 50 cm? hoeveel zou dat zijn?)
enkele ronde kralen van ander materiaal bijv been of natuursteen, in ongeveer dezelfde grootte.
Eventueel kralenkapjes voor de bijzondere kralen.
kleine metalen ringetjes voor tussen de ronde kralen.

Klopt het zo denken jullie? Ik zou het metaal graag in zilver uitvoeren, en zag al dat dat wel mogelijk is om daar materiaal voor te bestellen, maar met de ringetjes tussen de kralen wordt dat misschien te duur. Hoe heten de ringetjes zoals die worden gebruikt in de foto boven? Kan ze niet zo 123 in klein formaat vinden.

Houten kralen zijn erg moeilijk te vinden in een mooie kleur! Het liefst heb ik een niet te glanzende kraal waar de houtnerf nog te zien is, en die warm bruin is van kleur. Misschien is het goedkoper om een mala ketting te kopen en die kapot te maken, tenzij jullie nog tips hebben waar deze vandaan te halen?

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » vr 20 jun 2014 10:59

Heb eens voor je rondgekeken overal en gewone naturel houtkralen zijn moeilijk te vinden
Bij hof van gelre kralen http://www.hofvangelrekraaltotaal.nl/ heb ik wel zulke houten kralen gezien
de metalen ringetjes kun je zoeken op space kralen maar je kunt ook gewone ringetjes gebruiken denk ik
of schijfjes als je ze kunt vinden
Ik zou geen knijpkraaltjes gebruiken bij visdraad omdat je kans hebt dat dat de draad kapot maakt
Je kunt visdraad terug rijgen in de kralen na het slotje eraan te hebben gezet, knoopje erin leggen en met een puntje nagellak vastzetten. Werkt prima bij mij althans.
Mijn man is dol op de gehaakte kettingen die ik heb gemaakt met kleine kraaltjes
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

JMHols
Bead Monster

Bericht door JMHols » vr 20 jun 2014 12:18

Je zou ook zelf papieren kralen kunnen maken. Dat is erg leuk en best gemakkelijk. Je knipt repen papier bijv. van zelfgeprint materiaal, kranten of bijv. cadeaupapier. Dat rol je om een breinaald, smeert aan het laatste stukje lijm en plakt het vast. Daarna lak je het af met blanke lak. Voorbeelden zijn te vinden op Pinterest onder bijvoorbeeld de naam paperbeads.

Echo
Bead Reader

Bericht door Echo » vr 20 jun 2014 12:38

Hey Allen! Bedankt voor de reacties.

@Vengy: Heb je een foto van zo'n gehaakte ketting? Klinkt leuk maar kan me er zo niet meteen een voorstelling van maken. Ik ga kijken op de website die je noemt.
Knoop je dan gewoon het visdraad aan het slotje en rijg je het visgaren dan terug? Of misschien heb je daar ook een foto van? :)

@JMHols: Zulke papierenkralen heb ik als kind wel eens gemaakt. Dat effect kan inderdaad heel leuk zijn, maar ik ben bang dat ik daar nu geen tijd voor heb...(moet over 3 weken klaar zijn).

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » vr 20 jun 2014 22:49

Je kunt hier kijken op het forum al voor voorbeelden ervan
viewtopic.php?f=14&t=40108
Mijn man wilde graag met zwarte kraaltjes dus die heb ik voor hem gemaakt. Het heet ook duits haken met kralen google maar eens

Nee het visdraad werk je om het slotje heen en dan eerst door een kraal of wat terug rijgen. Dan pas kun je knoopjes leggen en die weg werken door ze in een kraal te trekken bijvoorbeeld en met een likje nagellak sealen zeg maar.
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Echo
Bead Reader

Bericht door Echo » zo 22 jun 2014 14:17

Beste Vengy, bedankt voor de info. Dat is een hele mooie techniek die ik al tegen gekomen was, wist alleen niet dat die zo heette. Het is wel wat te ingewikkeld voor mij als beginner denk ik, maar iets waar ik in de toekomst me wel eens mee bezig zou willen houden.

Ik heb ondertussen wat aankopen gedaan in de stad. Omdat ik geen houten kralen kon vinden zoals ik die wilde (of ze waren té donker, of té licht) heb ik een mala ketting (Tibetaanse gebedsketting) gekocht om te verknippen. Dat levert vast heel slechte karma op, dus weet niet of ik het kan aanraden.
Daarnaast nog wat stenen kralen en kralenkapjes gekocht, en een sluitinkje waar ik niet overtuigd van ben.

Ik dacht eraan de draad te gebruiken die in de mala ketting wordt gebruikt. Misschien kan ik dan als sluitinkje het koralen 'botje' gebruiken, door een lus te vlechten oid die daar om heen kan worden gehaald. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Of nog andere ideeën?

Heb ook al spacers gezien maar nog niet gekocht, dat waren kleine ringetjes met ribbeltjes die goed tussen de houten kralen passen.

Als jullie tips hebben over hoe te beginnen, hoe de sluitingen te maken, enzovoort, hoor ik het graag. :)
Zie hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » zo 22 jun 2014 23:48

Wat je hebt gekocht ziet er al goed uit toch. Het koralen botje zal leuk staan als slotje en ik begrijp precies wat je bedoelt hoor. Maar het sluiting die je hebt gekocht vind ik ook mooi eigenlijk.
Succes met maken en als je vragen hebt, geef maar een gil er is altijd wel iemand die je kan helpen!

Echo
Bead Reader

Bericht door Echo » ma 23 jun 2014 19:38

Hey Vengy,

Bedankt voor je bericht. Waar ik voornamelijk mee zit nu is hoe te beginnen, en hoe het slotje te maken. IK zou toch het liefst het koralen botje daarvoor gebruiken. Ik kan nog kijken of ik kleine kraaltjes kan vinden om een 'lus' te maken, dat ziet er misschien mooier uit dan alleen een geel touwtje?

Om af te werken gewoon terugrijgen en goeie knoop leggen + nagellak?

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » di 24 jun 2014 14:10

Gewoon beginnen en als t niet bevalt hoe dan kun je altijd overnieuw beginnen. Niet teveel gaan nadenken erover gewoon doen
Je kunt kijken voor kleinere kralen bijvoorbeeld maatje 6 rocailles bijvoorbeeld om een lus te maken
of je kijkt of je de draad kunt knopen
https://www.youtube.com/watch?v=eO0vyyqoT5Q&feature=kp
hier een handig filmpje voor verschillende knooptechnieken

afwerken is goed

Echo
Bead Reader

Bericht door Echo » wo 29 okt 2014 22:58

Beste Allen,

Het is al weer een tijdje geleden, maar heb beloofd het eindresultaat nog te showen, dus here goes:
Afbeelding
Afbeelding

Vriend was er erg blij mee, heeft hem omgedaan en niet meer af gedaan, totdat hij uit elkaar viel...Ik heb hem inmiddels dus al een keer moeten repareren. Sommige onderdelen zijn ook al wat lelijker geworden. Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat vriendlief de ketting nooit af deed (ook onder de douche, in de zinderende hitte tijdens zware arbeid, etc.), maar hij heeft me nu beloofd voorzichtiger te zijn.

Het doosje heb ik er bij gedaan. Het was een papieren doosje met metalen slotje, heb deze geschilderd met acrylverf naar tibetaans voorbeeld.

Gesloten