Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Chantale
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:wo 01 feb 2012 10:24
Locatie:West-Vlaanderen
Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door Chantale » vr 03 aug 2012 07:56

Ik werk altijd met callotjes als ik een ketting maak. De beste callotjes vind ik deze die dubbel zijn. Je kan er een beetje lijm tussen doen en ze blijven goed vast.
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie netjes afwerken zonder callotje ? Ik moet enkele kettingen maken voor een vriendin en ik merk juist dat al mijn callotjes opgebruikt zijn :oops:

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door sanegdokter » vr 03 aug 2012 09:32

In principe kan je gewoon met een knijpkraal afwerken als je geen kalotjes hebt. Rijg een knijpkraal aan het eind en steek je draad dezelfde weg weer terug door de knijpkraal en knijp hem goed vast en zo heb je een lusje waat je je sluiting aan kunt bevestigen.
Overigens gebruik ik bij kalotjes nooit lijm, alleen een knijpkraal welke goed vastgeknepen in het kalot blijft hangen. :wink: Succes! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door Sandra » vr 03 aug 2012 10:17

Op http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... werken/78/" onclick="window.open(this.href);return false; staat het uitgelegd, je doet het dan zo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
EllenM
Bead Interested
Berichten:185
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 12:35
Contacteer:

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door EllenM » vr 03 aug 2012 12:20

sanegdokter schreef:In principe kan je gewoon met een knijpkraal afwerken als je geen kalotjes hebt. Rijg een knijpkraal aan het eind en steek je draad dezelfde weg weer terug door de knijpkraal en knijp hem goed vast en zo heb je een lusje waat je je sluiting aan kunt bevestigen.
Overigens gebruik ik bij kalotjes nooit lijm, alleen een knijpkraal welke goed vastgeknepen in het kalot blijft hangen. :wink: Succes! :D
Zo doe ik het ook...aan het lusje doe ik een splitringetje en dan de sluiting...alleen werk ik de laatste tijd met een draadbeschermer over het lusje want ik heb 1 keer gehad dat de draad doorgesleten was....en met een draadbeschermer ziet het er ook nog netjes uit. En dan voor een ketting gebruik ik 3 knijpkraaltjes voor de stevigheid...

Gebruikersavatar
Chantale
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:wo 01 feb 2012 10:24
Locatie:West-Vlaanderen

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door Chantale » za 04 aug 2012 16:52

Een draadbeschermer ? Ken ik voorlopig nog niet. Ik zal eens kijken op internet wat dat precies is.
Ik gebruik graag tigerdale draad, zowel héél fijn als zwaarder. Ik denk niet dat je die gauw zal kunnen slijten.
In elk geval bedankt voor de tips, ik ben bijna door mijn voorraad callotjes en zal het eens op de manier proberen dat jullie hier getoond hebben :applaus:

Gebruikersavatar
EllenM
Bead Interested
Berichten:185
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 12:35
Contacteer:

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door EllenM » za 04 aug 2012 17:02

Ik gebruik wel gecoat staaldraad ( is dit nu hetzelfde als tigertail draad?? :?: ) en dat is wel een keertje doorgesleten. Ik had dit ook niet verwacht...

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door ellybudding » zo 05 aug 2012 21:45

als ik werk met een knijpkraal dan gebruik ik ook altijd een knijpkraalverberger, vind ik netter staan...

groetjes
Elly

Gebruikersavatar
Chantale
Bead Believer
Berichten:267
Lid geworden op:wo 01 feb 2012 10:24
Locatie:West-Vlaanderen

Re: Hoe werk ik netjes af zonder callotje ,

Bericht door Chantale » do 09 aug 2012 16:39

Ik heb eens gekeken wat een draadbeschermer was, en het is inderdaad wel een mooie afwerking. Dat zal ik ook eens moeten aanschaffen.

Gesloten