Glaskralen maken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kimj125
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:vr 07 okt 2011 16:49
Locatie:Zutphen
Contacteer:
Glaskralen maken

Bericht door Kimj125 » ma 07 mei 2012 17:25

Ik zie hier veel mensen die zelf glaskralen maken. Ik ben erg benieuwd hoe dit wordt gedaan? En wat is er voor investering nodig om dit zelf te kunnen maken. Ik zie zoveel mooie zelfgemaakte kralen voorbij komen dat ik ze zelf ook wel graag zou willen maken.

Sonj@
Bead Interested
Berichten:131
Lid geworden op:vr 10 feb 2012 09:06
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Glaskralen maken

Bericht door Sonj@ » ma 07 mei 2012 17:53

Hoi Kimj125

Leuk dat je ook wil gaan branden, ik zelf heb 2jaar geleden eerst een workshop gevolgd en was gelijk verkocht, ik raad je dan ook aan om eerst een workshop bij jou in de buurt te gaan volgen.
want het is een erg dure hobby :D
Ik moest eerst even flink sparen en brand nu ruim een jaar thuis. :banaan:

Groetjes Sonja

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: Glaskralen maken

Bericht door Talleke » ma 07 mei 2012 19:55

Oké, ga ook proberen er wat over te vertellen, maar het zeker niet zo dat ik alles weet en ik vergis me wel eens dus vul me alsjeblieft aan of verbeter me waar nodig ;-). Enne: ik schrijf net zoveel als dat ik praat, dus het is een lang stuk geworden ;-)

Ten eerste: het is zeer verslavend, eens je achter de brander hebt gezeten wil je er niet meer achter uit, dus wees gewaarschuwd ;-).

Het is inderdaad verstandig om eerst een workshop te volgen en zo te ervaren of het wat voor je is. Er zijn genoeg mensen te vinden, waarschijnlijk ook bij jou in de buurt, die een startersworkshop aanbieden. Bovendien leer je zo de basis, hoe je de materialen vast moet houden, waar in de vlam je moet werken, veiligheidsaspecten, hoe je een goede basiskraal maakt en hoe je stippen moet zetten. Allemaal erg waardevolle dingen die je tijdens heel je kralenmaakcarriere nodig hebt. Op youtube kan je vrij veel filmpjes hierover vinden, zoek maar eens op lampworking, dan kom je wel een en ander tegen.

Qua aanschaf van branders heb je grofweg gezegd twee keuzes: een propaanbrander of een zuurstofbrander. Beiden werken op propaan, de laatste op een mix van propaan en zuurstof. Uiteraard zijn er van beide soorten verschillende merken op de markt.

Veel mensen beginnen met een propaanbrander, deze wordt niet zo heet waardoor je de tijd hebt om te zien hoe verschillende kleuren glas reageren en om je glas goed onder controle te leren krijgen. Is een prima brander om mee te beginnen (is mijn ervaring, maar er zijn ook mensen die zweren bij een zuurstofbrander). Het is nog steeds een hele aanschaf maar een stuk voordeliger dan een zuurstofbrander zodat je eerst eens kan proberen of het écht wel wat voor je is. Voor kraaltjes en kleinere werkjes is dit goed te doen. Een complete startersset met propaanbrander kost al gauw zo'n 275 euro, daar zit alles in wat je nodig hebt om van start te kunnen gaan behalve glas.

Een zuurstofbrander wordt dus veel heter dus je kunt groter werken en je glas smelt sneller, is veel stiller dan een propaanbrander maar is ook duurder, o.a. vanwege het apparaat dat je nodig hebt dat de zuurstof levert. Een propaanbrander met concentrator en slangen + drukregelaar kost al gauw 430 euro, excl alle andere benodigdheden. Er zijn uiteraard nog veel meer verschillen en voor/nadelen tussen de propaan en zuurstofbrander te noemen, maar dat is iets dat je eventueel aan een leverancier kunt vragen, zij kunnen je alles vertellen over de branders die ze in hun assortiment hebben. Je kunt bij veel leveranciers op afspraak ook branders uitproberen zodat je weet welke het best bij jouw behoeften past en welke je fijn vindt werken. Als je wat verder bent of je kralen wil gaan verkopen kan je nog aan een oven denken. Over de noodzaak daarvan zijn de meningen verdeeld en daarom zal ik je die info besparen, da's iets voor leveranciers en niet voor mij als leek :lol:

Het is zoals je leest dus vooral de aanschaf van de eerste benodigdheden zoals een brander en een goede didymiumbril die het duur maakt (een zonnebril is echt niet toereikend). Je kunt marktplaats in de gaten houden, daar worden soms ook glaskralenbranders aangeboden die zijn dan uiteraard wat goedkoper dan een nieuwe. Let dan wel op dat je geen dakdekkers of lasbrander koopt want die branden niet schoon genoeg. Dan verbrand veel van het glas dat je in de vlam houdt.

Glasstaven kan je in wezen zo duur maken als je wil. Prijzen daarin variëren tussen 30 cent per staafje tot soms wel 5 of 6 euro per staaf. Veel glasleveranciers hebben ook zogenoemde samplesets in hun assortiment. Leuk om te proberen en vaak aantrekkelijk geprijsd.


Poeh hee, wat een lap tekst alweer. Had je al gewaarschuwd gelukkig. Er is nog veel meer over te vertellen maar dat bespaar ik je. Denk dat je hoofd nu al wel tolt van mijn geratel :lol:

Gebruikersavatar
Kimj125
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:vr 07 okt 2011 16:49
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Glaskralen maken

Bericht door Kimj125 » ma 07 mei 2012 20:32

Allereerst bedankt voor je reactie, ik zal eens gaan rond kijken of ik eens een workshop hierin de buurt kan volgen en daarna besluiten of het me wat lijkt. Maar het lijkt er op dat ik steeds meer enthousiast wordt van dit verhaal. Het is een behoorlijke investering maar ik denk dat je er ook veel plezier van zult hebben.

Kun je me toevallig sites geven waar ik het glas kan bestellen om zo eens een kijkje te nemen wat het allemaal zo inhoud. En waar kan ik de starterspaketten kopen?

En de allerlaatste vraag, in welke ruimte maken jullie de kralen? Ik ga hopelijk binnenkort verhuizen dus misschien kan ik rekening mee houden.

Talleke
Bead Believer
Berichten:243
Lid geworden op:za 10 mar 2007 11:26
Locatie:wageningen

Re: Glaskralen maken

Bericht door Talleke » ma 07 mei 2012 20:54

Hai Kim, ik stuur je even een berichtje :)

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Glaskralen maken

Bericht door estherwijma » wo 09 mei 2012 18:56

Leuk je info te lezen talleke! Ook al ga ik er nu nog niets mee doen :)
Groetjes Esther

Gebruikersavatar
hadewijch
Bead Chatter
Berichten:3794
Lid geworden op:zo 25 jul 2004 09:44
Locatie:Boechout-Belgie

Re: Glaskralen maken

Bericht door hadewijch » do 10 mei 2012 19:30

ook ik ben een paar jaar geleden begonnen met kralen zelf branden...
ik ben toen gestart me een gewone brander de "dragon breeze"
fijne brander maar ondertussen ben ik overgestapt naar de mini cc,dus met zuurstofconcentrator
eigenlijk heeft me dat allemaal een klein fortuin gekost....
en moet eerlijk zeggen ben op al die jaren nog steeds met mijn 1e brandfles bezig,wat wil zeggen da'k nog nie veel gebrand heb....erg hé :oops:

maar had ondertussen ook 2 operaties aan de polsen,geknelde zenuwen..en kon toen nie branden

Heb me nu voorgenomen om er terug aan te beginnen heb nu een nog grotere kamer dus ......
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

Gesloten