Spiraalketting van begin tot einde

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
OrnamentoPuella
Bead Dreamer
Berichten:691
Lid geworden op:za 28 apr 2012 08:16
Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door OrnamentoPuella » za 28 apr 2012 08:28

Hallo

Ik zou graag een spiraalketting maken. De techniek zelf heb ik een boek staan, dus dat lukt wel.
-Maar weet iemand hoe ik moet beginnen met het slotje en eindigen met een slotje?
-Is het ook mogelijk met metaaldraad?
-Hoeveel rocailles heb ik daar ongeveer voor nodig?
-Hoe lang moet mijn draad wel niet zijn?
-Als ik het met metaaldraad doe, kan ik dan gewoon afwerken met knijpbuisjes?
-En met nylondraad, hoe ik moet ik dat afwerken?

Ik zou heel graag dit weekend beginnen, maar daarvoor moet ik deze voorbereidingen toch al in orde brengen.
Iemand tips/antwoorden of een interessante site waar het duidelijk staat op uitgelegd?

mvg
OrnamentoPuella
Carpe Diem
Leer uit je fouten

OrnamentoPuella
Bead Dreamer
Berichten:691
Lid geworden op:za 28 apr 2012 08:16

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door OrnamentoPuella » zo 29 apr 2012 10:48

Ik heb mijn eerste spiraalketting gemaakt!!! :-DD

Nu ook een woordje uitleggen voor de anderen die het eens willen proberen. :wink:

- nylondraad of staaldraad maakt niet zoveel uit. Bij mij nylondraad gaat het wel wat slordiger zijn denk ik. Staaldraad is soepel genoeg.
- neem genoeg draad :!: Van 280 cm draad heb ik een ketting van maar 37 cm kunnen maken.
- zorg ook voor voldoende rocailles
- als je eenmaal opweg bent, vallen je kralen er niet meer af (pas als je een "lus" afgemaakt hebt)
- slotje kan je aan begin en einde er dus op het einde aan bevestigen. Ik heb eerst een lusje van rocailles gemaakt, dat vastgezet met een knijpbuisje en daar mijn slotje aan.

De techniek zelf ga ik hier niet uitleggen. Dit zijn zowat de dingen die ik mij afvroeg voor ik er aan begon, dus hopelijk doen jullie ook eens een poging om deze prachtige techniek onder de knie te krijgen. :wink:

Groetjes OrnamentoPuella

P.S. In de categorie "Show je eigen sieraden" zal je mijn spiraalketting (hopelijk) kunnen vinden.
Carpe Diem
Leer uit je fouten

Gebruikersavatar
katia
Bead Brilliant
Berichten:2518
Lid geworden op:wo 27 jun 2012 15:18
Locatie:belgie

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door katia » wo 27 jun 2012 18:40

Ik zoek een hele werkwijze van een spiraalketting maar engels begrijp ik niet.
In welke boek of site kan ik die vinden?
Afbeelding

OrnamentoPuella
Bead Dreamer
Berichten:691
Lid geworden op:za 28 apr 2012 08:16

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door OrnamentoPuella » wo 27 jun 2012 19:01

Het komt uit het boek "300 kralenrijgtips en technieken" van Jean Power. :)
Ze heeft wel een site maar na een paar minuutjes zoeken heb ik daar nog niets nuttigs voor jou kunnen vinden over de spiraalketting. Vooral die technieken haal ik uit boeken dus gratis patroontjes in het Nederlands op het internet kan ik je helaas niet aanbevelen. :?
Carpe Diem
Leer uit je fouten

Gebruikersavatar
katia
Bead Brilliant
Berichten:2518
Lid geworden op:wo 27 jun 2012 15:18
Locatie:belgie

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door katia » wo 27 jun 2012 19:45

Kan ik dan misschien ergens een patroon aankopen in het nederlands?
Groetjes Katia
Afbeelding

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door Algante » wo 27 jun 2012 20:23

katia schreef:Kan ik dan misschien ergens een patroon aankopen in het nederlands?
Groetjes Katia
Gratis patroon: http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... piral/356/
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
katia
Bead Brilliant
Berichten:2518
Lid geworden op:wo 27 jun 2012 15:18
Locatie:belgie

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door katia » do 28 jun 2012 11:47

Bedankt Algante,
Zal maar eens proberen,had wel liefst gehaakt,dat vind ik mooier.
Maar ben al blij met deze.
Groetjes Katia.
Afbeelding

OrnamentoPuella
Bead Dreamer
Berichten:691
Lid geworden op:za 28 apr 2012 08:16

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door OrnamentoPuella » do 28 jun 2012 14:18

Sorry, dat ik je niet heb kunnen helpen met het patroon :oops: :roll: , maar op andere (praktische) vragen wil ik graag proberen te antwoorden. :D :wink:
Carpe Diem
Leer uit je fouten

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door Algante » do 28 jun 2012 17:26

katia schreef:Bedankt Algante,
Zal maar eens proberen,had wel liefst gehaakt,dat vind ik mooier.
Maar ben al blij met deze.
Groetjes Katia.
Speciaal voor Katia de zoekfunctie gebruikt ;)

Bead crochet, gehaakte spiraalketting:

Via deze link veel info: viewtopic.php?f=4&t=30405&hilit=rocailles+haken" onclick="window.open(this.href);return false;
o.a. een duidelijke uitleg door Monique Westerlink op ma 17 dec 2007:

Ik weet niet of jullie er al uitgekomen zijn maar hier heb ik eventueel een omschrijving. Als je er de 1e keer mee begint kan je het beste met 2 kleuren beginnen en dan om en om aanrijgen. Als je meer ervaren bent kan je het het in één kleur doen of meerdere kleuren.

Haken van kralen

Benodigdheden:
Rocailles maat 9.0. Met 1 buisje rocailles kun je ± 70 cm. gewoon rijgen en opzetten) ± 20 cm haken (met 6 steken).
DMC cebelia nr. 30
Haaknaald nr. 1,25
Kralen rijgnaald

Uitvoer:
Rijg de kralen met behulp van de rijgnaald aan de bol DMC 30 (draad niet afknippen).
Als er voldoende kralen geregen zijn kan het haken als volgt beginnen.

Maak een haaklus en haak 8 losse. Steek door de 1e steek heen en haal de draad en sluit het gehaakte sliertje zodat het een ring wordt. Bepaal nu hoeveel steken er opgezet worden. Schuif een kraal tegen het haakwerk en ga met de haaknaald door de ring en haal de draad op je hebt nu 2 lussen. Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen (je hebt nu een lus). Herhaal het onderstreepte stuk tekst nog vijf keer zodat je zes kralen hebt opgezet (zorg dat de kralen aan de buitenkant van de ring zitten). Dit was de 1e toer.
Vanaf nu worden er geen toeren gesloten je haakt aan een stuk door en dat gaat als volgt:
Steek met de haaknaald onder de kraal door (je moet de draad waar de kraal aangeregen is als lus zien) en zorg dat de kraal links van de naald zit. Schuif een nieuwe kraal aan (die komt rechts van de naald) en haal de draad op (je hebt nu twee lussen). Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen. Steek met de naald door de volgende kraal (links ernaast)en zorg dat deze weer links van de naald zit. Schuif een nieuwe kraal aan (die komt rechts van de naald) en haal de draad op (je hebt nu twee lussen). Haal weer de draad op en ga door de twee lussen heen. Je blijft dit herhalen totdat de kralen op zijn of de ketting lang genoeg is.
De ketting kan nu afgewerkt worden met behulp van kettelstiften, kapjes en een sluiting.

Tip van Joanelle op di 01 jan 2008, wel in het Engels, maar duidelijke tekeningen:
http://www.tarnhelm.com/NeedForBeads/Cellini.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog meer info m.b.t. welk draad en zo:
viewtopic.php?f=36&t=33501&p=435685&hil ... en#p435685" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=23&t=35308&p=456663&hil ... en#p456663" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=4&t=35243&p=455925&hili ... en#p455925" onclick="window.open(this.href);return false;
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
katia
Bead Brilliant
Berichten:2518
Lid geworden op:wo 27 jun 2012 15:18
Locatie:belgie

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door katia » vr 29 jun 2012 19:17

Oh dank u wel Algante.
Je bent een schat :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Spiraalketting van begin tot einde

Bericht door Algante » vr 29 jun 2012 19:22

:bedankt:
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gesloten