Wat voor draad voor Swarovski kralen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:
Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door KimLee » do 29 mar 2012 07:52

Hoi Meiden,

Ik heb een vraagje, ik wil graag een Swarovski armband maken voor mijn schoon zusje, maar ik twijfel nog steeds met wat voor draad ik dat moet doen, via Google kom ik erachter dat de meesten het met nylon draad doen, en dat zie ik ook altijd op de you tube filmpjes, maar ik ben bang dat dat niet stevig genoeg is...

Ik heb een keertje een armbandje voor mijn 1 jarige dochter gemaakt, met gecoated staaldraad, maar na een tijdje, merkte ik dat de draad en ook de kralen erg vies werden, nou kan dat natuurlijk ook komen omdat mijn dochter met haar handjes natuurlijk overal in zit, en ze er ook een beetje aan moest wennen, waardoor ze het armbandje ook in haar mondje nam en er flink op heeft lopen kwijlen..

Nou denk ik niet dat mijn schoonzusje er op zal lopen kwijlen, maar toch...

Dus lieve meiden, ik ben benieuwd wat voor draad jullie gebruiken.. en de dikte van het draad...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs,
Kimmie
Liefs,
Kimmie

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Jewel » do 29 mar 2012 08:07

Fireline Crystal 0.20 mm
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
marielle23
Bead Lover
Berichten:485
Lid geworden op:wo 30 nov 2011 10:42
Locatie:hardenberg
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door marielle23 » do 29 mar 2012 08:20

idd fireline maar ik gebruik 0.12.
groetjes marielle :flowerysmile:

KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door KimLee » do 29 mar 2012 08:49

Ooeeehhh wat zijn jullie snel!!! dank jullie wel...

Dan alleen nog 1 vraagje, hoe werken jullie het sieraad af? met knijp kralen? of met knoopjes?

Ik dacht zelf misschien aan staat draad, omdat ik de afwerking graag met 9.25 zilveren slotjes etc wilde doen, maar kan dat ook met nylon draad?

En kan het zo zijn dat de Swarovski kralen scherpe randjes hebben waardoor ze het nylon draad kunnen stuk snijden? dat las ik net ergens...

Liefs,
Kimmie
Liefs,
Kimmie

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Frutsel » do 29 mar 2012 09:13

Van al mijn Sw.kralenwerk heb ik nog nooit een nylon draadje noorgesneden met een kraal. En ik heb véél met die kralen gespeeld (zie homepage), en soms zeer strak getrokken.
Ik heb wel draden kapotgetrokken :oops:
Zelf vind ik het doorschijnen van een tigertail niet mooi, én nylon is veel soepeler.

Ik heb van allerlei gebruikt, dure merk en goedkope vislijnen.

Die knijpkralen en kalotjes snijden eventueel wel je nylondraad door.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door KimLee » do 29 mar 2012 09:17

@ Frutsel, dank je wel voor je reactie, mag ik vragen hoe jij de afwerking doet met de nylon draad? geen knijpkralen dus? maar hoe dan, knoopjes?
Liefs,
Kimmie

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Jewel » do 29 mar 2012 13:55

Daarom adviseer ik ook Fireline dikte 0.20 voor rijgwerk met swarovski, dat is wat dikker en voorkomt doorsnijden.
Je kan heel mooi afwerken met een draadbeschermer ( zijn verkrijgbaar in sterling zilver en Gold filled) . Afwerken met een knoopje door een rocaille die je natuurlijk als laatste aanrijgt, restdraad een stuk terugsteken in rijgwerk, rocaille verstoppen in een sterling zilveren knijpkraalverberger, eventueel met een drupje lijm en je hebt een proffie uitziende afwerking!
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Frutsel » do 29 mar 2012 17:58

Hoe je sieraden afwerkt heeft Jewel al uitgelegd, in mijn kralenwerk knoop ik, en de einden steek ik terug door een aantal kralen.
Soms neem ik dunne draad omdat ik vaak door één gaatje wil, soms neem ik dikker draad, als dat niet hoeft maar er wel veel gewicht aan komt te hangen.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Sandra » do 29 mar 2012 19:15

Ik vind het wel interessante topic eigenlijk. Als het gewoon 1 rij is, of meerdere maar geen specifieke techniek, dan zou ik persoonlijk gewoon staaldraad gebruiken, lekker makkelijk afwerken met knijpkraal en evt kalot.
Fireline vertrouw ik persoonlijk ook helemaal, daarom viel het me juist op dat in de boeken creative beading (best of boeken van tijdschriften 'bead and button') gezegd wordt dat fireline bij crystal doorgesneden kan worden, daar bedoelen ze toch swarovski kralen mee? Ik heb foto van de tekst gemaakt, voeg hem even toe als bijlage. Het viel me nl juist al keer zo op, omdat ik zou denken dat rijggaren zoals nymo sneller doorgesneden wordt dan fireline.
Bijlagen
fotofireline.JPG
fotofireline.JPG (132.06KiB)3842 keer bekeken

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Jewel » do 29 mar 2012 19:45

Ja.... ook Fireline kan doorgesneden worden.... zelfs door delica's bij peyotewerk. Ik heb er onlangs veel last van gehad en er zijn er meerdere met mij die er last van hebben/hadden en denken dat het ook aan de partij kan liggen. Het lijkt namelijk wel of je er bij de ene rol meer last van hebt dan bij een andere rol. Heel typisch... Maar 0.20 is behoorlijk dik en sterk en gebruik ik dan ook vaak als 'safety draad' door mijn rijgwerk.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van gecoat staaldraad bij Swarovki. De scherpe randjes tasten de coating aan waardoor vocht ( handen wassen bij een armband of gewoon door zweten ) tot aan het staal binnendringt. Er treed oxidatie op en je de draad breekt.

Ik heb wel eens een ketting voor mijn moeder geregen op gecoat gold filled draad. Dat werkt gewoon perfect.... ze heeft hem met slapen om, met douchen om en na 5 jaar is dat ding nog steeds perfect! Maar goed, dat kost ook wel wat....
Maar in dit geval het geld waard, ook omdat de ketting geregen is van de kleur Light Colorado Topaz in combinatie met facetgeslepen tijgerogen en GF kraaltjes.
De Lt. Col. Topaz is een zeer transparantie kleur waar je je rijgdraad doorheen ziet. Door een gouden draad te gebruiken geeft het in dit geval eigenlijk alleen maar wat extra's aan de ketting.

Dit draad is er trouwens ook in zilver(plated), maar er hangt een prijskaartje aan....
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Jewel » do 29 mar 2012 19:48

Dat kleur afgeven - wat ik lees in de bijlage - dat doet de kleur smoke van Fireline :wink: Hou daar dan ook rekening mee en gebruik die kleur het liefst ook bij donkere kralen.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door Sandra » do 29 mar 2012 19:54

Leuk om zo ervaringen uit te wisselen. Schiet me ineens te binnen wat ik ook nog wilde posten (wegens wat minder uurtjes slaap beetje vergeetachtig momenteel ;) ), bij 'n klant ging de fireline kapot toen ze de tila miyuki beads reeg, en ook bij c-lon rijggaren. Weet niet of anderen daar nog ervaring mee hebben....

KimLee
Bead Believer
Berichten:206
Lid geworden op:di 27 mar 2012 18:41
Contacteer:

Re: Wat voor draad voor Swarovski kralen

Bericht door KimLee » do 29 mar 2012 20:12

Wat heerlijk zo veel ervaringen bij elkaar, met zo veel verschillende gedachtens en ideeen, maar allemaal met het zelfde doel, een prachtig sieraad maken!

Ik ben heel erg blij dat ik me heb aangemeld, en nog blijer dat ik zo veel informatie van jullie krijg...

Ik wilde de Swarovski crystal AB gebruiken, samen met de Siam Light, en dan zie je denk ik zeker door die crystal die staaldraad door lopen, maar omdat ik dus ook dat artikel had gelezen dat crystal door nylon-fire draad kan snijden, wist ik het opeens niet meer...

En toen ik las dat knijpkralen ook evt door het draad kunnen snijden, dacht ik dat ik dan maar zeker staaldraad moest gebruiken...

Maar Ik ga het gewoon toch met fireline proberen, ik heb hier 20mm liggen dus probeer ik het gewoon en dan zie ik wel hoe het eindigt...

Iig hartstikke bedankt voor alle reactie!

Liefs,
Kimmie
Liefs,
Kimmie

Gesloten