Welke draad en naald

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Netty
Bead Starter
Welke draad en naald

Bericht door Netty » za 03 dec 2011 18:58

Grrr, nadat ik 2 naalden kapot heb getrokken en mijn draad een paar keer is geknapt, dan toch maar even hier raad vragen.
O ja, de draad krijg ik ook al niet door de naald......Dus frustratie alom :evil: :evil:

Welke naald en draad moet ik gebruiken bij beadwork. Ik probeer een eenvoudig patroon voor elkaar te krijgen met rocailles, bicones 4 mm en fire polished kralen, 4 mm. De draad moet zeker 3 keer door de kralen gaan.

Wie geeft me een paar tips??

Zina
Bead Intelligent
Contacteer:

Re: Welke draad en naald

Bericht door Zina » za 03 dec 2011 20:00

Hoi hoi, ik zou zeggen maat 10 naalden. En ik verslijt trouwens ook minstens 2 naalden per beadworkproject :oops: Ze breken helaas erg snel als je er spanning op zet. En dan AA-lon of hele dunne fireline. Dan nummer 00.6 past 5 keer door een 0/15 kraal.

Vicky P
Bead Lover

Bericht door Vicky P » za 03 dec 2011 20:55

ik heb mijn eerste set naalden van zeepjesenzo nog steeds....ik doe bija 3 beadworks met 1 naald...ze buigen op den duur wel wat, maar breken bijna niet.....dus beetje terug buigen en ik kan weer verder....en ik trek toch behoorlijk strak aan mijn draden.

SandraM
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door SandraM » zo 04 dec 2011 09:08

ik heb ze zelf nog niet gebruikt, omdat in nogal wat op voorraad heb, maar ik heb begrepen dat de naaden van sandra (zeepjesenzo) heel sterk zijn en niet zo snel breken!

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 04 dec 2011 09:19

Supersterk. :banaan: Ik heb er echt nog nooit 1 gebroken en gebruik ze al tijden. eusa_dance Krom worden ze wel maar vindt dat juist wel prettig dat ze naar je vingers gaan staan. Very happy
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Vicky P
Bead Lover

Bericht door Vicky P » zo 04 dec 2011 09:21

ja saneg....inderdaad dat kromme is soms wel heel handig, ook met doorsteken op het laatste door de kleinste kraaltjes...ben ook heel tevreden over die naalden...en ik heb er nog voldoende als reserve..maar als ik er bijna weer doorheen ben, bestel ik ze weer bij je.

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 04 dec 2011 10:28

Vicky P schreef:ja saneg....inderdaad dat kromme is soms wel heel handig, ook met doorsteken op het laatste door de kleinste kraaltjes...ben ook heel tevreden over die naalden...en ik heb er nog voldoende als reserve..maar als ik er bijna weer doorheen ben, bestel ik ze weer bij je.
Dankjewel! :bedankt:

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 04 dec 2011 11:27

Nog even over het draad: ikzelf gebruikte eerst nymo in dikte b of d ('n vriendin zei geen aa want 'beneath B will Break', kan natuurlijk zijn dat alleen zij 'n paar keer pech had gehad). Inmiddels gebruik ik fireline omdat het daar niet gaat rafelen en je niet de naald per ongeluk er doorheen kan steken, die kan gerust tot dikte 0,1 mm.

Qua naalden heb ik volgens mij in al die jaren nog nooit 'n gebroken naald gehad.....heel misschien ooit zo 'n lange extra dunne, maar dat is dan nog maar 1x gebeurd. Er bestaan ook van die hele soepele naalden, waarvan het gat in het midden heel groot is en vanzelf 'plat' wordt tijdens het rijgen, ik weet niet of je die gebruikt? Ik heb die zelf nooit gebruikt maar ik kan me voorstellen dat die makkelijk breekt omdat het zo soepel is.

Netty
Bead Starter

Bericht door Netty » zo 04 dec 2011 11:30

Klinkt goed!! :D En de draad past dan ook zo door de naald??!Als ik 00.6 neem??

En kan ik het draad ook bij zeepjesenzo krijgen??

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 04 dec 2011 12:00

Nog even over het draad: ikzelf gebruikte eerst nymo in dikte b of d ('n vriendin zei geen aa want 'beneath B will Break', kan natuurlijk zijn dat alleen zij 'n paar keer pech had gehad).
Dat ken ik ook daarom gebruik ik alleen nymo D. :D Fireline gebruik ik nooit, voor rijgprojecten die wat meer sterkte kunnen gebruiken, gebruik ik altijd Vislijn. ik heb wel eens gehoord (of het echt waar is durf ik niet te zeggen..)dat het uit dezelfde fabriek komt maar dat er dus een sticker Fireline op geplakt wordt en daarom vele malen duurder is, je betaald dus voor het merk. :wink:

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 04 dec 2011 12:37

Hoe weet je dan welke vislijn je ervoor kan gebruiken? Vislijn is toch op zich hetzelfde als nylondraad? De fireline is heel anders dan nylondraad die ik gewend ben, veel dunner en soepeler, alsof het minder 'rond' blijft als je het net van de rol af haalt. Ik heb zelf het idee dat het uit 'vele gedraaide draadjes' bestaat, net zoals staaldraad '49 draads' veel soepeler is.

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 04 dec 2011 12:51

Sandra schreef:Hoe weet je dan welke vislijn je ervoor kan gebruiken? Vislijn is toch op zich hetzelfde als nylondraad? De fireline is heel anders dan nylondraad die ik gewend ben, veel dunner en soepeler, alsof het minder 'rond' blijft als je het net van de rol af haalt. Ik heb zelf het idee dat het uit 'vele gedraaide draadjes' bestaat, net zoals staaldraad '49 draads' veel soepeler is.
Nou mijn mannetje die vist nogal eens en die heeft een viskoffer vol met verschillende merken en diktes en meestal kijk ik naar het project hoevaak het door een kraaltje moet en of het goed door de naald gaat. Ik heb zelf nooit geen Fireline gebruikt dus kan je het verschil ook niet zeggen maar weet wel dat het wel anders is als de ''gewone'' nylondraad, veel fijner, soepeler en sterker. Voor my alleen nog maar visdraad, lekker goedkoop ook. :mrgreen: Je kan er zelfs embroidery mee doen al pak ik dan toch meest de Nymo D in de kleur van het werk.

Zina
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Zina » zo 04 dec 2011 13:00

Ik schaam me rot :oops: Ik ben een echte naaldenbreker dan. Ik heb ook naalden bij zeepjesenzo vandaan, maar die breek ik net zo hard als die van de hobbywinkel of een ander merk :oops: Ze staan in vergeleken met andere naalden wel idd heerlijk naar je vingers.

Ping (licht springt aan) :idea: Zou het kunnen omdat ik ook het leer ermee naai? :shock: :oops: Want ik gebruik daar altijd dezelfde naald voor :oops:
Altijd aan het kralen...

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 04 dec 2011 13:29

Bedankt voor je uitleg, dan zal het inderdaad wel niet uitmaken. Het valt me op hoe tegenwoordig in bead&button enzo vrijwel altijd 'fireline' staat, maar misschien is fireline daar een algemene naam en geen merknaam zoals we het hier kennen....

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 04 dec 2011 13:47

Sandra schreef:Bedankt voor je uitleg, dan zal het inderdaad wel niet uitmaken. Het valt me op hoe tegenwoordig in bead&button enzo vrijwel altijd 'fireline' staat, maar misschien is fireline daar een algemene naam en geen merknaam zoals we het hier kennen....
Tja of fireline heeft zich ingekocht in de Bead and Button... Very happy

@ Zina, nee hoor naai er ook altijd leer mee. Het enige wat mij is gebeurd is dat het oogje het soms niet meer trekt en dat het draad er doorheen gaat. ik gebruik ze al jaren heb er nooit 1 gebroken in tegenstelling tot de John James die om de haverklap bij mij breken. :roll: het ligt misschien er ook aan hoe je naait, dus hoe je je naald in je werk zet en er weer uitkomt en misschien is het ook wel oefening baart kunst. :lol:

Gesloten