loslaten tussen kalotje

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
kwebbel-86
Bead Starter
Berichten:53
Lid geworden op:wo 13 apr 2011 15:54
Locatie:Maarssen
loslaten tussen kalotje

Bericht door kwebbel-86 » do 09 jun 2011 04:13

ik heb het nu een paar x meegemaakt dat er een ketting bij het omdoen helemaal uit elkaar schiet en losraak. Terwijl ik tussen het kalotje nog een knijpkraaltje heb gedaan. Had een mooi ontwerp met schelpen maar die kan nu dus helemaal overnieuw..... :? iemand tips? Ik knijp al zo hard mogelijk.. misschien lijm er tussen? In principe hoeft dat toch niet?
When your heart is heavy, He'll lift it for you

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door ellybudding » do 09 jun 2011 06:51

Ik vind kalotjes niet alles, ik gebruik tegenwoordig vaak draad beschermers, het draad dan door 2 knijpkralen en vervolgens over de knijpkralen doe ik een knijpkraal verberger. Snap je 'm?
Als ik met kalotjes werkte deed ik altijd een druppel lijm in het kalotje voordat ik 'm dicht maakte.

Misschien kun je hier iets mee, succes!

groetjes
Elly

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door createss » do 09 jun 2011 07:58

Ik heb het ook wel eens gehad en sinds die tijd doe ik het net als Elly: met knijpkralen, draadbeschermers en daaroverheen een knijpkraalverberger.
Het zit niet alleen heel goed vast, ik vind het ook mooier om te zien.

scubadoo
Bead Designer
Berichten:809
Lid geworden op:zo 17 jan 2010 07:39

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door scubadoo » do 09 jun 2011 08:01

Laat het kalotje los of de knijpkraal?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door Sandra » do 09 jun 2011 08:33

Bij mij ging het ooit fout omdat ik het TE strak had afgewerkt. Als je de ketting recht naar beneden laat hangen zou je eigenlijk nog gerust halve a 1 cm afstand mogen zien tussen de geregen kralen en het kalotje. Als je de ketting draagt valt het namelijk rond en vooral bij wat grotere kralen zijn er dan speling nodig. Ik had het weleens te strak afgewerkt waardoor er geen speling was en het dus ook uiteindelijk kapot knapte. Voor de rest gebruik ik nog altijd gewoon kalotjes, dat gaat wel goed. Wel let ik op dat ik de knijpkraal 1x heeeeel hard plat knijp en daarna er vanaf blijf. Ik heb het idee dat als je er meerdere keren aan knijpt er kans is dat het ook weer beetje 'open geknepen' wordt, omdat je het dan net wat schuiner vast pakt misschien.

scubadoo
Bead Designer
Berichten:809
Lid geworden op:zo 17 jan 2010 07:39

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door scubadoo » do 09 jun 2011 09:23

Ik knijp de kralen dicht met een speciaal knijpkraal tangetje en daarbij is het belangrijk dat het deukje tussen de beide draden geknepen wordt. Liggen de draden gekruist ipv parallel dan gaat het weer los. En inderdaad 1x knijpen en dan voorzichtig dubbel vouwen. Als het mislukt nieuw kraaltje pakken want dan is de sterkte er uit.

Gebruikersavatar
Kralina
Bead Believer
Berichten:280
Lid geworden op:za 23 dec 2006 18:35
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door Kralina » do 09 jun 2011 22:15

Een knijpkraal op welk draad vastgeknepen?
Ik gebruik zelf alleen maar kalotjes voor mijn afwerking omdat ik dat persoonlijk de mooiste afwerking vind, maar gebruik enkel knijpkralen op gecoat metaaldraad. Dan is het dus idd zaak het niet te strak vast te zetten zoals Sandra al zegt. Leg het sieraad in de ronde vorm zoals het om de hals of de pols valt, en zet dan pas de knijpkraal in het kalotje vast.
Bij nylondraad of een ander rijggaren gebruik ik nooit een knijpkraal omdat die de draad doorsnijdt. Bij rijgdraad knoop ik een rocaille aan de draad.
Ik doe wel altijd een drupje lijm in de kalotjes voor ik die toeknijp, is een extra zekering.
Als U werk maakt van Uw hobby.

Gebruikersavatar
kwebbel-86
Bead Starter
Berichten:53
Lid geworden op:wo 13 apr 2011 15:54
Locatie:Maarssen

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door kwebbel-86 » zo 12 jun 2011 15:26

knijpkraal op ijzerdraad volgens mij, niet die voorgevormde die ik eerst had maar de andere. VOlgens de site moest het voldoende zijn. Ik doe er een kalotje eerst, dan knijpkraal knijpen, en dan het kalotje dichtvouwen. Ik heb gisteren secondelijm gekocht, daar ga ik t ns mee proberen. Bedankt voor de reacties!
When your heart is heavy, He'll lift it for you

Gebruikersavatar
kwebbel-86
Bead Starter
Berichten:53
Lid geworden op:wo 13 apr 2011 15:54
Locatie:Maarssen

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door kwebbel-86 » zo 12 jun 2011 15:59

ellybudding schreef:Ik vind kalotjes niet alles, ik gebruik tegenwoordig vaak draad beschermers, het draad dan door 2 knijpkralen en vervolgens over de knijpkralen doe ik een knijpkraal verberger. Snap je 'm?
Als ik met kalotjes werkte deed ik altijd een druppel lijm in het kalotje voordat ik 'm dicht maakte.

Misschien kun je hier iets mee, succes!

groetjes
Elly
waar haal je die draadbeschermers dan? Want als ik het zoek op naam via creadream kan ik ze niet vinden
When your heart is heavy, He'll lift it for you

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door Algante » zo 12 jun 2011 16:18

Waarschijnlijk bedoelt Elly deze:
Afbeelding
Draadbeschermers, oftewel 'wire protectors', kun je op googlen.
Sandra heeft het (nog) niet, of wel, maar nog niet in de winkel staan.

Sandra heeft wel thread heaven - thread conditioner & protectant, maar dat is (meer) voor rijggaren en zijde: "een soort bijenwax speciaal voor draad zoals rijggaren en zijde. Door het draad over de thread heaven te wrijven, ontstaat er een dun laagje om het draad. Dit voorkomt rafelen en knoopjes. Tijdens het rijgen heeft u geen last van de thread heaven. Het voordeel is dat de naald niet meer door het draad kan gaan. Verder is het gladder, waardoor er minder snel knoopjes ontstaan. De thread heaven kan voor jaren gebruikt worden. Kortom een heel handig hulpmiddel wat al snel onmisbaar is."
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door Irene van der Maas » zo 12 jun 2011 17:05

Ik gebruik ook gewoon een druppel lijm, ook bij meerdere draden
Inderdaad wel rijgen op gecoat staaldraad, niet op gewoon metaaldraad.
En 1x knijpen, niet te hard, anders knijp je de knijpkraal kapot
Irene van der Maas

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door ellybudding » zo 12 jun 2011 20:46

Algante schreef:Waarschijnlijk bedoelt Elly deze:
Afbeelding
"
inderdaad die bedoelde ik en gebruik ik nu eigenlijk altijd. Klik maar op onderstaande link:
http://www.lamaisondelaperle.nl/toonsubgroep.php?id=24" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier koop ik ze. Zij noemt ze :Wire Guardians van Beadalon

Als je op de link hebt geklikt even scrollen. Ook kun je hier de knijpkraalverbergers vinden en de tang speciaal hiervoor. Misschien heb je er iets aan.

groetjes
Elly

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door Haematodipsia » ma 13 jun 2011 09:59

Ik vind zo'n draadbeschermers zo moeilijk om goed strak te krijgen aan de andere kant van de ketting, ik krijg die nooit mooi tegen de kralen.
Sinds ik sterling zilveren knijpkralen gebruik is het probleem van loslaten in kalotjes voorbij, metalen knijpkralen zijn vaak gewoon veeeel te zwak.

Gebruikersavatar
MB
Bead Aholic
Berichten:4097
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 12:55
Contacteer:

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door MB » ma 13 jun 2011 11:04

Haematodipsia schreef:Ik vind zo'n draadbeschermers zo moeilijk om goed strak te krijgen aan de andere kant van de ketting, ik krijg die nooit mooi tegen de kralen.
Sinds ik sterling zilveren knijpkralen gebruik is het probleem van loslaten in kalotjes voorbij, metalen knijpkralen zijn vaak gewoon veeeel te zwak.
Dat probleem heb ik ook met de draadbeschermers, ik krijg dat niet mooi, daarom
ga ik nog steeds voor de kalotjes en knijpkraal, ik gebruik wel metalen knijpkralen, die redelijk stevig zijn.
Wel doe ik de draad nog een keer door het kalotje en een paar kralen, wel dan opletten
dat er geen draad uitsteekt, tot nu toe nooit losgelaten.
~Groetjes Margriet~

Gebruikersavatar
miran66
Bead Designer
Berichten:917
Lid geworden op:vr 23 mar 2007 22:25
Locatie:Maastricht

Re: loslaten tussen kalotje

Bericht door miran66 » ma 13 jun 2011 12:38

Ik heb al van alles geprobeerd maar blijf ook met het probleem kampen, ik heb het idee dat de draad juist door de knijpkraal stuk gaat.
Misschien dat daarom wel de draadbeschermers handig zijn.
Velen zweren bij een knijpkralentang maar bij mij lukt dat dus niet...de tang ligt hier en wordt niet gebruikt. :cry:
Groetjes Miran

Gesloten