Fimo/sculpey verfen met acrylverf en dan lakken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
daantje85
Bead Discoverer
Fimo/sculpey verfen met acrylverf en dan lakken

Bericht door daantje85 » di 02 nov 2010 17:38

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar vernis dat goed is om mijn geverfde kleistukken te lakken. Ik verf op de (gebakken) klei (van Fimo of Sculpey) met acrylverf, laat het drogen en wil het daarna goed aflakken met iets, zodat de verf niet meer kan beschadigen. Ik heb het al geprobeerd met acryllak, maar weet iemand nog een betere manier, zodat het nog beter blijft zitten?

Ik las al iets over Parket plus, maar weet niet of je dat ook over acrylverf heen kan gebruiken.
Groetjes, Danielle

daantje85
Bead Discoverer

Re: Fimo/sculpey verfen met acrylverf en dan lakken

Bericht door daantje85 » wo 10 nov 2010 11:57

Ik zal antwoord geven op mijn eigen vraag. ;-) Ik heb ondertussen even research gedaan en het volgende is eruit gekomen:

Ik heb de nieuwe formule van de Pledge Lak (parket plus) geprobeerd, maar die viel een beetje gelig uit. De oude werkt kennelijk wel goed, maar is helaas niet meer te koop... De lak werkte wel goed qua laag die gevormd wordt op de verf; hard en kan niet meer beschadigen.

Daarna heb ik Darwi vernis geprobeerd (mat) en die werkt perfect! Ik heb eerst het item van (sculpey)klei gebakken, daarna met acrylverf geverfd, goed laten drogen (anders smeer je de verf uit met het lakken), lakken met Darwi vernis en ook weer goed laten drogen. Je kan meerdere lagen vernis doen, maar eentje vond ik genoeg. Het wordt ook goed hard en het item kan niet meer makkelijk beschadigen (tenzij je echt gekke dingen gaat doen :lol:). Dit werkt beter dan acrylvernisspray die ik eerst gebruikte.
Groetjes, Danielle

Mayella
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Mayella » do 11 nov 2010 11:06

Waar je ook eens naar kunt kijken zijn de vernisspuitbussen die ze bij 'table top games' gebruiken. Daar verven ze kleine miniatuurpoppetjes om er vervolgens mee te spelen (Warhammer bijvoorbeeld). Sowieso, de technieken en materialen die daar gebruikt worden zijn best interessant. Ik heb zelf wel eens miniatuurtjes geverfd (lang verhaal) en heb toen een paar avonden met die jongens aan tafel gezeten en die hebben me toen erg veel geleerd. Ik was zelf ook al een beetje begonnen met fimo en wil, als ik tijd heb, die technieken en de verf en de vernis die in table top gebruikt worden ook eens loslaten op de kralen.

daantje85
Bead Discoverer

Bericht door daantje85 » za 13 nov 2010 18:03

Lavilia heeft me trouwens geholpen door me te adviseren over Darwi vernis en Pledge lak.

Bedankt Lavilia! :applaus:
Groetjes, Danielle

Lavilia
Bead Chatter
Contacteer:

Bericht door Lavilia » ma 15 nov 2010 18:55

Mayella schreef:Waar je ook eens naar kunt kijken zijn de vernisspuitbussen die ze bij 'table top games' gebruiken. Daar verven ze kleine miniatuurpoppetjes om er vervolgens mee te spelen (Warhammer bijvoorbeeld). Sowieso, de technieken en materialen die daar gebruikt worden zijn best interessant. Ik heb zelf wel eens miniatuurtjes geverfd (lang verhaal) en heb toen een paar avonden met die jongens aan tafel gezeten en die hebben me toen erg veel geleerd. Ik was zelf ook al een beetje begonnen met fimo en wil, als ik tijd heb, die technieken en de verf en de vernis die in table top gebruikt worden ook eens loslaten op de kralen.
Het probleem met de vernis uit spuitbussen is dat ze vaak reageren op de klei en dan na verloop van tijd gaan plakken. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook met blanke nagelak. Hoe de verf zich op fimo gedraagt weet ik persoonlijk niet.
groetjes ikke
Afbeelding

Gesloten