Peyote
- Romana
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Ik heb via de site rijgpatronen.nl een hele leuke armband gezien die ik wil maken. Maar mijn probleem is, hoe begin ik? Moet ik halverwege een draad beginnen of aan het begin van een draad? Ik heb al gezocht hier op het forum, maar is staat zoveel!
Liefs Romana
Re: Peyote
Je moet redelijk aan het begin van je draad beginnen. Het is alleen wel zo dat je het draad mooi weggewerkt wil hebben. Dat doe je door het door aantal reeds geregen kralen te rijgen. Soms kun je een knoopje maken en dan weer door aantal kralen rijgen. Uiteindelijk knip je het af, het uiteinde is dan vanzelf verstopt in de kralen. Ikzelf zorg meestal dat het circa 15 cm is dat 'over' is, zodat het redelijk makkelijk weg te werken is.
Op bv http://www.jewelrylessons.com/files/con ... stitch.png" onclick="window.open(this.href);return false; zie je hoe je begint. Meestal hebben ze het over een 'stop kraal', dus een rocaille waar je knoopje omheen maakt. Als je eenmaal wat kralen heb geregen kun je de 'stop kraal' weghalen en de draad wegwerken zoals ik net heb uitgelegd.
Op bv http://www.jewelrylessons.com/files/con ... stitch.png" onclick="window.open(this.href);return false; zie je hoe je begint. Meestal hebben ze het over een 'stop kraal', dus een rocaille waar je knoopje omheen maakt. Als je eenmaal wat kralen heb geregen kun je de 'stop kraal' weghalen en de draad wegwerken zoals ik net heb uitgelegd.
- Romana
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Op de één of andere manier wil het mij niet lukken met de zijkanten. Ik rijg de aantal rocailles die ik moet hebben voor de bovenkant. Dan wil ik terug rijg, en dan gaat het al mis, want dan kom ik een kraal tekort
Ik snap niet wat ik verkeerd doe, ik doe het precies volgens het schema wat sandra heeft gestuurd. 

Liefs Romana
Het is soms even oefenen aan het begin, het maakt ook verschil of je even of oneven aantal hebt, of je dan automatisch verder kan met bovenste rij of een zogenaamde 'step up' (= door bepaalde kralen rijgen zodat je weer met bovenste rij verder kan) moet maken. Zie eventueel bv
http://www.suzannecooper.com/classroom/ ... class.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.suzannecooper.com/classroom/ ... lat_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.suzannecooper.com/classroom/ ... class.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.suzannecooper.com/classroom/ ... lat_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Om te beginnen rijg je rij 1 en 2 tegelijk op en krijg je pas door het maken van rij 3 het verspringen van de kraaltjes. Wat mij erg helpt om een begin te maken is na het rijgen van de eerste 2 rijen, een naald door de onderste rij te halen, zodat je ziet welke kralen bij rij 1 horen en welke bij rij 2. Het begin is eventjes lastig, maar als dat er eenmaal is, dan gaat het al een stuk makkelijker. Is het even of oneven, dat is ook nog belangrijk, zoals Sandra zegt. Want om mee te beginnen is een even aantal kralen een stuk makkelijker.
Groetjes van Monica
- Romana
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Het patroon wat ik wilde maken is met even kralen. En ik begon ook te rijgen met rij 1 en 2 en daarna met een naald door rij 3 heen en tot de eerst 4 rijen ging het goed maar blijf iedere keer bij de 5de steken, terwijl ik precies hetzelfde doe
Ik ga nog wel even verder met vogelen, ben er nu even mee gestopt, werd een beetje gefrustreerd hahaha
Toch bedankt!

Liefs Romana
Oh da's balen dan. Misschien een fotootje van je werkstukje maken, zodat we eventueel kunnen zien waarom het misgaat?
Groetjes van Monica
oh, wat een herkenning... Ik heb ook zo zitten worstelen in het begin heb heel wat knoedeltjes kralen in een hoek gemikt. En op een dag ging het zomaar in een keer goed en kon ik niet meer stoppen! Blijven proberen! Succes 

Carpe Diem, haal er uit wat er in zit!
- estherwijma
- Bead Monster
Ik begrijp niet hoe je aan het begin van je draad kan beginnen
Ik heb 1x een peyotepatroon gedaan, maar toen begon ik helemaal aan het einde van mijn draad..niet handig, maar weet niet hoe het anders moet.

Groetjes Esther
- Romana
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Ik heb er geen foto meer van, ik heb het al weer gesloopt uit frustratie. Maar ik doe het zoals sandra zei. Ik houd ongeveer 15 cm over om het af te werken daar rijg ik de kralen aan en met het einde van het draad ga ik weer terug door de eerste rij zodat ik de eerste 2 rijen al klaar heb. Dan ga ik met de rest van het draad gewoon verder. Als ik weer vast kom te zitten maak ik er een foto van.
Liefs Romana
Je hebt het waarschijnlijk bijna goed gedaan, alleen had je iets langere eind draad over moeten hebben in het begin. Ik bedoel, het is het beste de resterende draad te rijgen door reeds geregen kralen. Alleen moet het wel lang genoeg zijn dat nog te kunnen doen. Halverwege het rijgen zal je draad ook opgeweest zijn toch? Toen had je het toch ook weggewerkt? Je moet zeg maar zorgen dat er een stukje draad overblijft dat lang genoeg is om weg te kunnen werken.estherwijma schreef:Ik begrijp niet hoe je aan het begin van je draad kan beginnenIk heb 1x een peyotepatroon gedaan, maar toen begon ik helemaal aan het einde van mijn draad..niet handig, maar weet niet hoe het anders moet.
- Romana
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Ja hoor, ik had aan het begin een stuk draad over gehouden om af te werken en ben verder gegaan met een heeeeeeeeeeeeeel lang stuk draad. Ik dacht dat als het misschien nog te kort is kan ik er een stukje aan vast knopen en die in een rocailles verwerken zodat je daar niks van ziet.
Liefs Romana
- estherwijma
- Bead Monster
Nou ik had dus ook een heeeeeeeeeeeeeeeel lang draad..haha...maar dat werkt zo vervelend, dan gaat je draad steeds in de knoop zitten enzo. Ik kwam trouwens geen draad te kort, mais bon...het zal wel 

Groetjes Esther
Ik zal anders binnenkort eens wat foto's maken als ik met zoiets begin en dan uitleg erover zetten. Dus:
- hoe je ermee begint, dus wat je moet doen om de basis te krijgen
- hoe je het draad wegwerkt als het bijna op is en vervolgens nieuwe bevestigt
Want met lange draad werken werkt inderdaad niet fijn
kost veel meer tijd om door te halen en veel sneller in de knoop.
- hoe je ermee begint, dus wat je moet doen om de basis te krijgen
- hoe je het draad wegwerkt als het bijna op is en vervolgens nieuwe bevestigt
Want met lange draad werken werkt inderdaad niet fijn