Vraag over fire-line draad.

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Gerry798
Bead Lover
Berichten:495
Lid geworden op:vr 12 feb 2010 14:36
Vraag over fire-line draad.

Bericht door Gerry798 » zo 14 mar 2010 11:37

In veel lessen die ik op internet vind praten ze over Firline.
Ik dacht dat het vissnoer was (waar ik ook mee vis) maar dat heb ik geprobeerd en dat is veel te glad.
Kan iemand me hier vertellen wat het precies voor draad is?
Voor iedereen een fijne dag,
Groetjes,
Gerry.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Sandra » zo 14 mar 2010 11:42

Fijn dat je 'n topic start, ik weet wel wat het is, maar wilde toevallig al topic starten om te vragen of er ook fireline fans zijn die niet meer c-lon gebruiken of dat sommigen toch bij c-lon blijven.

Ikzelf ken fireline als visdraad wat bij speciaal rijgwerk handig gebruikt kan worden. Het is dunner en daardoor soepeler dan gewone nylondraad. Ik weet niet hoeveel varianten er zijn wat visdraad betreft, misschien is die van jou dikker / stugger?

Ik weet zelf niet precies wat de voordelen zijn. Ik heb het wel gisteren voor het eerst gebruikt (bij brick stitch), werkt op zich prima maar ben niet heel erg onder de indruk. Het fijne is je kan niet per ongeluk de naald erdoorheen steken, het kan dus ook niet gaan rafelen. Maar ik had wel af en toe bijna 'n soort knoopje. Het is alsof er heel makkelijk 'n knikje in komt, als het dan op bepaalde manier is gedraaid lijkt het net een knoop, je kan het wel weer los krijgen. Misschien is het wel sterker dan c-lon, omdat het niet kan gaan rafelen, alsof het ook niet zomaar doorgesneden kan worden door scherpe kraal?

Gebruikersavatar
Gerry798
Bead Lover
Berichten:495
Lid geworden op:vr 12 feb 2010 14:36

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Gerry798 » zo 14 mar 2010 12:21

Vis snoer is er in heel veel maten, ik ga vaak vissen en dan heb ik verschillende maten snoer bij me :D
Het klinkt raar om het hier te vertellen, maar voor de verduidelijking, ik vang een grote snoek met 15 honderdste, zo sterk is dat snoer.
Als het dreigd in de knoop te raken moet je er het even voor je het door de kralen steekt door je warme hand laten glijden, warmer betekent in dit geval soepeler.
Bij vissnoer moet je wel een heel erg scherpe kraal hebben om door het draad te snijden.
Dus als ik het goed begrijp is c-lon draad bijna hetzelfde als vis snoer :?:
Voor iedereen een fijne dag,
Groetjes,
Gerry.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Sandra » zo 14 mar 2010 12:33

:D Bedankt voor je reactie, zo leren we weer van elkaar. ;)
Nee wat ik tot dusver gebruik is rijggaren (c-lon, nymo, 2 merken, zelfde soort draad). Ik weet er niet het fijne van zoals welk soort maar het is volgens mij geen nylon. Als ik google vind ik oa 'non-twisted fiber filament'. Je kan het in ieder geval meer met garen vergelijken dan met nylon.

Ik geloof dat je bij fire-line wel net wat meer vorm erin kan hebben, dat het toch net wat minder slap is, rijggaren is wel slap.

Hopelijk krijgen we binnenkiort 'n reactie van een fanatieke fireline gebruiker. ;)

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Jewel » zo 14 mar 2010 15:10

Ik ben van C-lon bijna helemaal overgestapt naar Fireline crystal clear.
Ik gebruik verschillende diktes, ligt aan het project waar het voor nodig is.

Fireline is sterker en als je met dure edelsteentjes werkt die doorgaans ook een heel klein rijggat hebben, kun je in verhouding toch een sterkere draad gebruiken.
Fireline snijdt ook minder snel door en daarmee veel geschikter om seedbeads en swarovski te verwerken.
Fireline knoopt beter en je kunt dus veel meer aan van je knoop. Is erg prettig, zeker als je je geen dikke knoop kan permiteren in je rijgwerk, volstaat 1 chirurgenknoop.

Wat ik zelf het grootste voordeel vind is dat Fireline niet of nauwelijks in de klit gaat. Ik wed helemaal gek van dat C-lon wat om de haverklap in de klit getrokken werd :?
Nu kan het begruik van Thread Heaven wel de klitten beperken, maar dan nog.... Met fireline heb ik zelden nog maar mijn draad in de klit.

Enige nadeel van Fireline vind ik dat het erg duur is, zeker in verhouding met C-lon,maar dat is mij de besparing aan ergernis wel waard.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Gerry798
Bead Lover
Berichten:495
Lid geworden op:vr 12 feb 2010 14:36

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Gerry798 » ma 15 mar 2010 10:30

Dankjewel Jewel voor je uitleg, daar heb ik echt wat aan.
Er bestaan zoveel Engelse termen dat ik het niet meer weet, ik kan moeilijk allerlei spullen gaan kopen om te zien hoe het er uitziet :wink:
Dat het duurder is maakt niet zoveel uit als je er veel mee werkt, beter dan steeds die ergenis over in de knoop geraakte draad.
Voor iedereen een fijne dag,
Groetjes,
Gerry.

Gebruikersavatar
miran66
Bead Designer
Berichten:917
Lid geworden op:vr 23 mar 2007 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door miran66 » wo 07 apr 2010 09:51

Koop je dit fireline dan in een winkel waar ze visspullen verkopen?
Groetjes Miran

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Elsje » wo 07 apr 2010 11:43

Ja maar er zijn ook verschillende web winkels die het verkopen.In de viswinkel zijn de rollen groter en de prijs dus ook hoger.Je moet vooral letten op de dikte, ik zou niets dikker kopen dan 0.008 inch en vind zelf 0.006 het fijnst werken.
Ik vind het echt niet te vergelijken met "gewoon"visdraad. Dat is rond en fireline is plat en is daardoor veel beter te knopen.
Ik gebruik ook nog steeds c-lon, dat is meer een "textiel"draad.En daarnaast ben ik ook erg tevreden over ko-draad; dat is al bewerkt dus heel glad en knoopt niet zo snel. Dus als een werk geen spanning hoeft te hebben gebruik ik c-lon of ko draad, omdat je dat in veel kleuren kunt kopen. Maar wil je iets maken waar meer kracht op komt te staan of waarin meer body nodig is dan is fireline echt heerlijk.
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door karin v h » wo 07 apr 2010 16:15

In heb begin vond ik het helemaal niets dat fireline. Nu moet ik jullie eerlijk zeggen ik gebruik niet anders meer. Ik vind het geweldig. Ik heb nog tig klosjes c-lon liggen en die worden er ook niet beter op maar ik vind het niet meer prettig werken.
Eén van de grootste voordelen vind ik toch dat het niet meer pluist.
Verder knoopt het niet en als er inderdaad een knoopje in zit heb je het er zo uit.
Ik heb het een tijd bij goedkopervissen (of zoiets) besteld maar nu heb ik een viswinkel hier in de stad gevonden die het verkoopt dus dat scheelt weer verzendkosten.

Kijk alleen uit voor de dikte. De ene maat is in inch en de andere in mm. Inderdaad wat Els zegt 0.06 mm. is een fijne dikte. :D
De Kralenprutser

Gebruikersavatar
miran66
Bead Designer
Berichten:917
Lid geworden op:vr 23 mar 2007 22:25
Locatie:Maastricht

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door miran66 » wo 07 apr 2010 17:40

Bedankt voor de tips dames
Groetjes Miran

Jorna
Bead Starter
Berichten:80
Lid geworden op:vr 04 jan 2008 20:25
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Jorna » wo 07 apr 2010 18:10

Goed dat jullie hierover beginnen...wilde het namelijk ook eens uitproberen!

Ik blijf dit topic volgen!

Gebruikersavatar
adeline
Bead Discoverer
Berichten:39
Lid geworden op:za 09 jul 2011 07:03
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door adeline » vr 23 sep 2011 11:27

Je kunt fireline wel bij viswinkel krijgen, maar ze hebben het niet allemaal. Creadream heeft het ook trouwens.

Over fireline en minder kleuren als rijgdraad. Ik las op een amerikaans forum het volgende:
You can also use permanent markers to color the white any color you wish.
" I don't know how the price compares to FireLine. I also found the 100m spool was way cheaper than the 25m spool (almost half the price). I agree with the person who warned you against using the monofilament fishing line - it won't stand up to wear and tear and knots/crimps do not work well with it. Plus it doesn't look as professional."

nooit zelf uitgeprobeert,lijkt me wel een permanent vieze vingersklusje, dokterhandschoenen aandoen denk ik ;-)

Adeline
Mensen zijn net kralen, stuk voor stuk mooi gemaakt, maar samen komen ze het mooist tot hun recht en vormen ze een prachtige creatie!

Gebruikersavatar
Estrid
Bead Producer
Berichten:1055
Lid geworden op:vr 17 jul 2009 13:42
Locatie:Elst Gld.

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door Estrid » vr 23 sep 2011 19:13

Voor beadwork gebruik ik meestal C-lon of Nymo. Voor rijgen, zeker met swarovski's en miyuki's alleen fireline.

Hier in de viswinkel hebben ze het niet. In het begin dacht ik ook dat dit draad bedoeld werd, bij gebruik viel het tegen, de knoopjes maar ook na het afwerken. Als er ergens een stukje uitstak, prikte dat irritant.

flipjedbt
Bead Believer
Berichten:250
Lid geworden op:di 25 mei 2010 20:50

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door flipjedbt » za 24 sep 2011 07:22

Ik heb een hele bende C-lon, maar ik werk alleen nog maar met fireline.
Ik heb het in crystal en in smoke en in een lichtbruine kleur en ik heb het in verschillende diktes.
Het meest gebruik ik de lichtbruine.
Ook is er veel verschil in soepelheid.
De crystal is het stugst bij mij.
De lichtbruine is heel soepel en werkt als de c-lon, maar pluist helemaal niet en knoopt bijna niet.
Ziet er het meest uit als de c-lon en je kunt duidelijk zien dat hij gevlochten is.
Ik koop het bij Creadream, maar ook bij hengelsportwinkels.
En vooral de hengelsportwinkel waar ik kom is zeer goed gesorteerd.
Met een eindeloos geduld helpt die mijnheer mee zoeken in zijn enorme collectie fireline.
Ik neem mijn 12/0 naald mee, want daar moet alles door kunnen en ik sta daar dan een uurtje lijn door de naald te doen met een kring nieuwsgierige mannen om me heen.

DDC
Bead Believer
Berichten:213
Lid geworden op:vr 18 dec 2009 21:58
Locatie:Niel

Re: Vraag over fire-line draad.

Bericht door DDC » za 24 sep 2011 08:27

Heb ook mijn c-lon draad aan te kant gelaten , en werk nu voor rijgwerk enkel nog met FIRELINE maar wel van 0.089 dikte ! is super glad zoals ook Gerry zegt.. maar het hangt af voor wat ik het gebruik. Ga de volgende eens van 0.06mm nemen om te voelen wat verschil dit is
Koop deze bij een winkel voor 'visgerei' en betaal voor 110 meter 17.85 euro
Maar geen knoopjes of gerafelde draad meer, zalig om mee te werken op dat gebied

Groetjes
Diane

Gesloten