Dubbel elastiek door kraal

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
inge101
Bead Reader
Berichten:10
Lid geworden op:di 27 okt 2009 19:38
Dubbel elastiek door kraal

Bericht door inge101 » di 27 okt 2009 19:44

Help! Ik ben net begonnen met armbanden rijgen op elastiek maar de eerste keer brak het elastiek meteen (o,5 mm). Ik wilde het de 2e keer dubbel door de kralen doen alleen ik weet niet hoe ik het dubbele elastiek door de kralen kan krijgen. Ik heb het op een naald geprobeerd maar dan gaat de achterkant niet door de kraal. Wie o wie heeft er een goede tip of stel ik nou heel erg domme vragen? Ik heb totaal nog geen ervaring met kralen rijgen enz. :oops:

Groetjes Inge

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Dubbel elastiek door kraal

Bericht door Hannelies » di 27 okt 2009 22:05

Het kan natuurlijk dat het elastiek gewoon te dik is en dus met geen mogelijkheid door de kraal te trekken is. Ik gebruik meestal 0,6 of 0,8 (geloof ik hoor, gewoon van de hobbywinkel of kralenshop) en dat past door bijna alle kralen (meestal gat van 1mm, behalve de hele kleintjes en parels enzo) en breekt vrijwel nooit. Je moet wel even kijken of er geen scherpe randjes aan de kralen zitten... dan breekt het namelijk zo!
Om het elastiek dubbel door de kraal te krijgen kun je het beste eerst 1 draad erdoorheen steken (naald is echt niet handig), dan trek je die strak tussen je vingers zodat er spanning op staat en ie dus uitrekt en dunner wordt, dan onstaat er genoeg ruimte om de andere draad er ook doorheen te steken. Dan pas loslaten, gelijk trekken, klaar.
Succes!

Gebruikersavatar
gerry
Bead Discoverer
Berichten:21
Lid geworden op:vr 02 mar 2007 12:56

Re: Dubbel elastiek door kraal

Bericht door gerry » wo 28 okt 2009 06:53

Wat ook wel eens wil helpen, een gecoat staaldraadje dubbel en daar het elastiek in leggen en dan door de kraal trekken.

Gebruikersavatar
Monique Westerlink
Bead Interested
Berichten:145
Lid geworden op:ma 17 dec 2007 18:35
Locatie:Drunen
Contacteer:

Re: Dubbel elastiek door kraal

Bericht door Monique Westerlink » do 29 okt 2009 23:45

ik heb verschillende soorten elastiek gebruikt maar vind de elonga van beadalon het fijnste. Ik gebruik meestal 1 mm enkel of 0,7 mm dubbel.

inge101
Bead Reader
Berichten:10
Lid geworden op:di 27 okt 2009 19:38

Re: Dubbel elastiek door kraal

Bericht door inge101 » ma 02 nov 2009 20:53

Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb toch maar elastiek van 0,8 mm gekocht en dat gaat een stuk beter!

Groetjes Inge

Gesloten