Cabochon hanger/armband

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Joanne
Bead Anonymous
Cabochon hanger/armband

Bericht door Joanne » do 17 sep 2009 03:23

Beste allemaal,

ik lees en kijk al enige tijd mee en hoe meer ik zie hoe meer ik zelf wil maken. Ik ben vooral gegrepen door de prachtige cabochon creatie's. Dit zou ik graag zelf willen proberen. Nu heb ik dan ook enkele vraagjes aan de cab-experts:
Bij het maken van een armband: moet dit per se op een koperen cuff? Ik zag ook 'slappe' exemplaren. (Dit in verband met mijn dunne polsjes...zo'n cuff past mij nooit en de slappe versie kan natuurlijk aangepast worden.)
En zo ja, welke ondergrond gebruik je dan? Ik las op de Armande site iets van stiff stuff (=vliseline?), maar hier las ik o.a. ook leer, suede en vilt.
Blijft de ondergrond nog zichtbaar, zelfs als je alle kraaltjes zo goed mogelijk geborduurd hebt?

Bij het maken van een cab hanger: (dit leek me tactischer om mee te beginnen)
Zit er iets van een harde kern in om het zijn vorm te laten behouden? En wordt dat ook op stiff stuff o.i.d. geborduurd met een leren o.i.d. onderkant?

Zo...'n hoop vragen.

Graag hoor ik van jullie.

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Re: Cabochon hanger/armband

Bericht door sanegdokter » do 17 sep 2009 07:08

Hoi Joanne,

Hier wat antwoorden voor je;
Een armband hoeft niet perse op een cuff, dan maak je hem met een slotje, als je dat wilt dan kan je hem verstevigen, dit kan ook prima met karton, bv van een sterke cornflakesdoos.
Ik naai zelf meestal op stiffstuff, dit is lekker stijf, maar het kan ook op goedkope vlieseline waar je dan een laag of 5 a 6 op elkaar strijkt maar dit blijft een beetje slapjes maar is wel veel goedkoper. Het is een kwestie van uitproberen wat je het fijnst vindt.
Vilt werdt eerder ook gebruikt om op te naaien maar dan moet je wel het juiste vilt kopen die stevig en dik genoeg is. Ik gebruik vilt ook wel eens voor de achterkant af te werken maar prefereer toch suede of leer. Dit pluist of rafelt niet en zit veel lekkerder op je lichaam.
De ondergrond blijf je meestal wel iets zien want je kan de kraaltjes niet te strak naaien anders krijg je zo'n opgepropt tafereel en vallen de lijnen een beetje uit zn verband. Je kan beter 1 kraaltje te weinig doen dan 1 te veel. Wat kan je aan je achtergrond doen, je kan je stiffstuff verven in de kleur waarin je het gaat maken zodat de ondergrond dus niet opvalt. Dit kan gewoon met acrylverf.
Een hanger kan je dus verstevigen met karton en kan idd genaaid worden op stiffstuff of vlieseline en wordt afgewerkt met suede of leer aan de achterkant.

Ik hoop dat ik al je vragen zo heb beantwoord? Anders hoor ik het graag. :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Joanne
Bead Anonymous

Bericht door Joanne » za 19 sep 2009 03:39

Hoi Sandra,

dat beantwoordt geheel mijn vragen. Hartelijk dank hiervoor en nu je hier toch bent :lol: : "Wauw, wat maak jij prachtige creaties, zeg!"

Randi
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Randi » za 17 okt 2009 17:52

Ik zou het leuk vinden als iemand de hele uitleg zou kunnen sturen? :D

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » za 17 okt 2009 19:45

Joanne schreef:Hoi Sandra,

dat beantwoordt geheel mijn vragen. Hartelijk dank hiervoor en nu je hier toch bent :lol: : "Wauw, wat maak jij prachtige creaties, zeg!"
Ohw haha! Zie nu pas dat je had gereageerd!! :oops: Maarre....thanks!!! Altijd leuk te horen! :mrgreen:

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » za 17 okt 2009 19:47

Randi schreef:Ik zou het leuk vinden als iemand de hele uitleg zou kunnen sturen? :D
Zie ; http://www.armande.net/hoe_maak_je_een_ ... mband.html werkwijze is hetzelfde. :D Jammer dat je de workshop van vanmiddag hebt gemist. :wink:

Randi
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Randi » ma 19 okt 2009 17:47

sanegdokter schreef:
Randi schreef:Ik zou het leuk vinden als iemand de hele uitleg zou kunnen sturen? :D
Zie ; http://www.armande.net/hoe_maak_je_een_ ... mband.html werkwijze is hetzelfde. :D Jammer dat je de workshop van vanmiddag hebt gemist. :wink:
Sorry, maar de link doet het niet, hoor..

Helena
Bead Believer

Bericht door Helena » ma 19 okt 2009 20:28

http://www.armande.net/hoe_maak_je_een_ ... mband.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Helena

Randi
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Randi » ma 19 okt 2009 21:38

Dankjewel :D

--

Zeg trouwens, als je zonder cuff werkt en met vlieseline, hoe kun je dan het mooiste een slotje eraan bevestigen?

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » di 20 okt 2009 09:33

Als je zo'n sluiting gebruikt met van die oogjes eraan dan naai je deze oogjes tussen je stiff stuff en je backing. :D

Gesloten