Wat doe ik fout?
-
- Bead Reader
Hoi meiden,
Ik heb een vraagje...
Ik maak zelf sieraden, maar af en toe gaat er wel eens iets stuk bij een klantje.
Ik had eerst het idee dat ik ze te strak reeg, dus doe het nu wat losser, maar dan nog breekt het armbandje bijvoorbeeld weleens en dan altijd achter het kalotje.
Ik maak het armbandje dicht met knijpkralen en kalotjes.
Dit ziet er heel mooi uit, maar het kan dus wel stuk.
Wat doe ik fout?
Of hebben jullie misschien tips hoe ik het beter kan doen?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraagje...
Ik maak zelf sieraden, maar af en toe gaat er wel eens iets stuk bij een klantje.
Ik had eerst het idee dat ik ze te strak reeg, dus doe het nu wat losser, maar dan nog breekt het armbandje bijvoorbeeld weleens en dan altijd achter het kalotje.
Ik maak het armbandje dicht met knijpkralen en kalotjes.
Dit ziet er heel mooi uit, maar het kan dus wel stuk.
Wat doe ik fout?
Of hebben jullie misschien tips hoe ik het beter kan doen?
Alvast bedankt!
Re: Wat doe ik fout?
Hier staat een tekeningetje hoe je het kalotje en knijpkraaltje kunt bevestigen.
http://www.hoemaaktuhet.com/?url=kalotje" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hoemaaktuhet.com/?url=kalotje" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes Sannie.
Ligt misschien ook aan het draad wat je gebruikt.
Dat is ook heel goed mogelijk.createss schreef:Ligt misschien ook aan het draad wat je gebruikt.
groetjes Sannie.
Ik persoonlijk knijp een knijpkraal en knip het resterende draad af, want het is juist handig als het kalotje het kriebelende einde verstopt. Je kan het terug rijgen in kralen maar er is dan altijd kans dat het er weer uit komt. Zie ook eventueel http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... werken/78/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Bij mij is het ook weleens gebeurd, wat ikzelf sindsdien doe:
- niet te strak afwerken. Vooral bij een armband die heel rond moet vallen, is het belangrijk dat er genoeg speling is. Als je de armband bij het slotje vast pakt en laat hangen, hoor je dus nog een stukje draad te zien tussen de kralen en het kalotje, anders is er niet genoeg speling.
- Ik knijp de knijpkraal plat met een grote platbektang, door 1x heel hard te knijpen. Daarna blijf ik er vanaf. Als je het vanaf verschillende hoeken knijpt kan het namelijk misschien toch weer beetje los raken, alsof je het weer terug knijpt.
Bij mij is het ook weleens gebeurd, wat ikzelf sindsdien doe:
- niet te strak afwerken. Vooral bij een armband die heel rond moet vallen, is het belangrijk dat er genoeg speling is. Als je de armband bij het slotje vast pakt en laat hangen, hoor je dus nog een stukje draad te zien tussen de kralen en het kalotje, anders is er niet genoeg speling.
- Ik knijp de knijpkraal plat met een grote platbektang, door 1x heel hard te knijpen. Daarna blijf ik er vanaf. Als je het vanaf verschillende hoeken knijpt kan het namelijk misschien toch weer beetje los raken, alsof je het weer terug knijpt.
-
- Bead Reader
Bedankt voor de reacties!
Ik knipte hem inderdaad ook altijd af.
En gebruik gewoon zilver ijzerdraad zeg maar.
Denk echt dat het er toch aan ligt dat ik ze soms te strak rijg.
Heb er nu 1 terug voor reparatie, ga er eens mee aan de gang.
Ik knipte hem inderdaad ook altijd af.
En gebruik gewoon zilver ijzerdraad zeg maar.
Denk echt dat het er toch aan ligt dat ik ze soms te strak rijg.
Heb er nu 1 terug voor reparatie, ga er eens mee aan de gang.
Leg je sieraad, voordat je de 2de kant afwerkt, in de ronde vorm zoals het ook om de pols of om de hals zit, en zet dan pas de knijpkraal vast. Je kralen hebben namelijk ruimte nodig om de ronding te kunnen maken.
Als U werk maakt van Uw hobby.
-
- Bead Addict
- Contacteer:
Hoihoi,
Je zegt dat je zilver ijzerdraad gebruikt..
Is dit wel gecoatstaaldraad dan?
Meerdere dunne draadjes staal inelkaar gedraaid met een laagje nylon erom, eventueel ook in kleurtjes te koop.
Want dat draad is best stevig.. en werkt goed in combi met knijpkralen.
Zilver ijzerdraad klinkt mij als zilverdraar (koperdraad buigzaam met zilverkleur.)
Groetjes Eelke
Je zegt dat je zilver ijzerdraad gebruikt..
Is dit wel gecoatstaaldraad dan?
Meerdere dunne draadjes staal inelkaar gedraaid met een laagje nylon erom, eventueel ook in kleurtjes te koop.
Want dat draad is best stevig.. en werkt goed in combi met knijpkralen.
Zilver ijzerdraad klinkt mij als zilverdraar (koperdraad buigzaam met zilverkleur.)
Groetjes Eelke
-
- Bead Reader
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet over uit.
Maak nu al ruim 1 jaar sieraden en heb de laatste tijd veel armbandjes op elastiek geregen, omdat ik onzeker was over mijn afwerking met knijpkralen, kalotjes.
Nu toch maar weer eens geprobeerd en een klantje terug gehad waarvan de armband kapot is gesprongen.
Ik vind dit zo vervelend!
Het rare is dat het ook altijd met armbanden gebeurdt en nooit met kettingen die ik op dezelfde manier afwerk.
Ik heb de technieken op de links hierboven weer eens bekeken en volgens mij doe ik niks fout.
Heb de armband nu opnieuw geregen en dan maar eens alleen met knijpkralen en zonder kalotjes, ben benieuwd of dat wat scheelt.
Ik gebruik trouwens meestal het ijzerdraad van de Xenos, dat vind ik erg fijn in gebruik, maar weet eigenlijk niet of dat gecoat staaldraad is???
Zou het daaraan kunnen liggen?
Of weet iemand anders nog iets?
Want ik wil dit zo graag opgelost hebben, ik doe gewoon blijkbaar toch iets fout.
Rijg ze ook niet te strak, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Maak nu al ruim 1 jaar sieraden en heb de laatste tijd veel armbandjes op elastiek geregen, omdat ik onzeker was over mijn afwerking met knijpkralen, kalotjes.
Nu toch maar weer eens geprobeerd en een klantje terug gehad waarvan de armband kapot is gesprongen.
Het rare is dat het ook altijd met armbanden gebeurdt en nooit met kettingen die ik op dezelfde manier afwerk.
Ik heb de technieken op de links hierboven weer eens bekeken en volgens mij doe ik niks fout.
Heb de armband nu opnieuw geregen en dan maar eens alleen met knijpkralen en zonder kalotjes, ben benieuwd of dat wat scheelt.
Ik gebruik trouwens meestal het ijzerdraad van de Xenos, dat vind ik erg fijn in gebruik, maar weet eigenlijk niet of dat gecoat staaldraad is???
Want ik wil dit zo graag opgelost hebben, ik doe gewoon blijkbaar toch iets fout.
-
- Bead Reader
De armband is meestal nog helemaal in tact.
Het uiteinde van de draad met knijpkraal zit nog in het kalotje, maar precies bij het kalotje is de draad altijd gebroken!!!!!!!!!!!!
Het uiteinde van de draad met knijpkraal zit nog in het kalotje, maar precies bij het kalotje is de draad altijd gebroken!!!!!!!!!!!!
Misschien ligt het aan de kalotjes, hebben die jij hebt te scherpe randjes

Groetjes Ellen.
Hoe werken knijpkalotjes?
Weet iemand hoe knijpkalotjes werken?, ik gebruikte eerst altijd veterklemmetjes, maar nu heb ik knijpkalotjes..
Als het gecoat staaldraad is, staat dat op de verpakking.DanielleSSieraden schreef: Ik gebruik trouwens meestal het ijzerdraad van de Xenos, dat vind ik erg fijn in gebruik, maar weet eigenlijk niet of dat gecoat staaldraad is???
Als er alleen "staaldraad" op de verpakking staat, is het niet gecoat.
Gewoon staaldraad;
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/cre- ... 551532.jpg
Gecoat staaldraad;
http://www.lievercreatiever.nl/Image/Ge ... ldraad.jpg
- Hannelies
- Bead Fanatic
- Contacteer:
Bij mij zijn ook al een hoop armbandjes geknapt.DanielleSSieraden schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Als hij bij de sluiting afbreekt kun je ook proberen de draad nog een stukje terug te rijgen door de laatste kralen.Hannelies schreef:
Bij mij zijn ook al een hoop armbandjes geknapt.Vaak omdat de knijpkraal loslaat als er te veel druk op komt (doordat iemand ergens aan blijft hangen, al is het maar een mouw of broekzak) maar ook vaak omdat het staaldraad brak. Iedere keer bleek dit weer het staaldraad van de Xenos te zijn.. Ik vrees dat de kwaliteit gewoon niet zo best is.
Ik werk het af door de draad door de knijpkraal te rijgen, dan door de sluiting, terug door de knijpkraal en de laatste 3cm aan kralen te rijgen.
Ik maak soms best zware armbanden, maar bij mij is er nog nooit 1 geknapt

En probeer inderdaad eens een ander merk draad dan dat van de Xenos.... misschien dat de kwaliteit gewoon minder goed is.
Ik ben al vrij snel van gewoon staaldraad overgestapt op gecoat staaldraad.... en dan merk je ook verschil!