Wat is supplemax draad in het nederlands?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Tinkywinky
Bead Interested
Berichten:195
Lid geworden op:do 19 feb 2009 13:43
Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door Tinkywinky » wo 29 apr 2009 15:39

Ik zit een video van karla kam te kijken op youtube en ze heeft het daarin over supplemax point 012.
Ik kom zover dat het om deze draad gaat:
http://www.auntiesbeads.com/images/Prod ... 20-JN0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, ik ben natuurlijk nederlander en koop dus nederlandse spulletjes om mee te werken, dus ik vroeg me af wat dit voor draad is in het nederlands :mrgreen:
Is dat gewoon transparante nylon draad? En zo ja, is 0,25 dan ook prima? (want die heb ik wel)

Gebruikersavatar
Joanelle
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:wo 03 okt 2007 09:39
Locatie:Alphen aan den Rijn

Re: Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door Joanelle » wo 29 apr 2009 22:51

auntie geeft zelf raad:
http://blog.auntiesbeads.com/2009/01/15 ... -do-i-use/
Het is zo te lezen nogal een verschil!
kraaltje... nog één ... wat? Is het al zo laat?

Tinkywinky
Bead Interested
Berichten:195
Lid geworden op:do 19 feb 2009 13:43

Re: Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door Tinkywinky » vr 01 mei 2009 13:43

Zeker een handig stukje, dank je wel!
Maar...mijn engels is nu ook weer niet zo goed dat het mij nu duidelijk is wat voor draad het is.

Het gaat in ieder geval over supplemax en fireline, maar wat is dat in het nederlands dan?
Als ik dat nu morgen zou moeten gaan kopen, waar ben ik dan naar op zoek?

Gebruikersavatar
ukkies
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:vr 28 nov 2008 14:35
Locatie:In de omgeving van Haarlem
Contacteer:

Re: Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door ukkies » vr 01 mei 2009 14:11

er staat op de tweede link:
The first thing to know is the fundamental difference between the materials. Supplemax is a monofilament, which is a single strand of untwisted synthetic fiber (think fishing line); Fireline is a braided beading thread. Supplemax has a test strength of 12 pounds, while Fireline’s test strength is usually about 6 pounds. This means that Supplemax is sturdier and stronger than Fireline. That sounds good but it also means that Supplemax will not give your woven pieces the flexibility that Fireline will.

Even vertalen uit te losse hand:
Het eerste wat je moet weten is het fundamentale verschil tussen de materialen. Supplemax is een syntetische draad betstaande uit een streng ongedraad materiaal (den aan vis lijn). Fireline is een gevlochten rijg draad. Supplemax is getest voor een kracht van 12 pond, waar de kracht die fireline kan hebben meestal rond de 6 pond ligt.
Dit betekend dat supplemax stijver en sterker is dan fireling. Dat klinkt goed, maar betekend wel dat het geregen werk minder flexibel is dan waneer het geregen wordt met Fireline.



Om terug te komen op je eerste vraag, wanneer supplemax aangeraden wordt kun je dus het beste nylondraad gebruiken (de dikte ligt aan je patroon en je kralen).
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Tinkywinky
Bead Interested
Berichten:195
Lid geworden op:do 19 feb 2009 13:43

Re: Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door Tinkywinky » vr 01 mei 2009 14:18

Dus inderdaad gewoon nylondraad.
Dank jullie wel, dan kan ik in ieder geval al weer iets nieuws gaan uitproberen.

Wat betreft de fireline. Wat moet ik me bij gevlochten draad voorstellen?
Is dat zoiets als de Nymo D die ik in huis heb?

Sorry voor mijn blonde vragen hoor, maar ik ben ook nog niet zover dat ik het allemaal al eens gezien heb enzo.

Gebruikersavatar
ukkies
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:vr 28 nov 2008 14:35
Locatie:In de omgeving van Haarlem
Contacteer:

Re: Wat is supplemax draad in het nederlands?

Bericht door ukkies » vr 01 mei 2009 14:39

Tinkywinky schreef:Wat betreft de fireline. Wat moet ik me bij gevlochten draad voorstellen?
Is dat zoiets als de Nymo D die ik in huis heb?
Ik zou daar inderdaad Nymo voor nemen (of een ander type rijggaren)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Gesloten