Zoet water parels knopen en rijgen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51
Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » zo 08 feb 2009 12:24

Mijn vrouw heeft een 1.5 meter zoetwater parel snoer maar dit is helaas gebroken. Het knopen in de winkel kost € 80, dus ik dacht dat ga ik maar eens doen. Want als er wat aan naaiwerk gerepareerd moet worden dan ben ik de klos. In middels heb ik mij via internet goed geinformeerd hoe dit moet het rijgen en knopen van parels. http://www.lots-of-pearls.com/winkel/in ... 80401.8163" onclick="window.open(this.href);return false;
van Lots of Parels is een goed voorbeeld.

Nu blijft nog de vraag over waar koop ik Het gebruikte draad is glad pareldraad waarin kunstof is verwerkt? Is dit speciaal draad waarbij een begin aan zit een soort naaldje om te kunnen rijgen.

Daarnaast hoe breng je twee einden aan elkaar als je geen slotje in de ketting wilt verwerken?

zie bijlagen
Bedank alvast voor je reactie

Henk
Bijlagen
kralen rijgen en knopen 2.jpg
Detail van het snoer
kralen rijgen en knopen 2.jpg (142.09KiB)21540 keer bekeken
kralen rijgen en knopen1.jpg
Gehele snoer
kralen rijgen en knopen1.jpg (63.21KiB)21541 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Mar-JoYa » zo 08 feb 2009 13:16

Zelf ben ik niet zo thuis in het knopen van parels, maar er is hier op het forum wel eens over gesproken, volgens mij en ik ben even voor je op zoek gegaan...

Ik vond in ieder geval dit topic over een tooltje ;)

http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... en#p429998" onclick="window.open(this.href);return false;

en of je hier iets aan hebt :?:
http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... els+knopen" onclick="window.open(this.href);return false;

en deze gaat over draad volgens mij, heb hem niet helemaal doorgelezen hoor :oops:

http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... els+knopen" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij zie je in 1 van de topics het berichtje van lotsofpearls voor bij komen van Manon zelf, misschien kun je haar een PBtje sturen :wink:

Hoop dat ik je wat geholpen heb....
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » zo 08 feb 2009 16:10

Hai Marjo

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik zie nu dat kralen een wereld apart is. Het meest moeilijke vind ik welk soort garen je moet kiezen en hoe dik, zeker als je niet weet hoe groot de opening in de parel is. Ik ga eerst maar eens in een Pipoos winkel kijken, trouwens de website van Hennie Knoops geeft veel info http://www.hekrasier.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;. Zij beveelt eigenlijk Wire aan, maar als ik op http://www.creadream.nl/product_info.php?p_id=900" onclick="window.open(this.href);return false; kijk dan zie ik dat dit van koper is. Blijkbaar kan hier goed mee geknoopt worden en krijg je toch een mooi soepel parel snoer.

Groetjes

Henk

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door sanny » zo 08 feb 2009 16:18

Je kunt bij mij pareldraad kopen om je parels mee te knopen.
http://www.kralenzooi.nl/show_parts.asp?cat2=149" onclick="window.open(this.href);return false;

En het stukje van Manon is een prima manier om parels te knopen. Maar op mijn Hoe Maakt U Het site staat ook iets over parels knopen.
http://www.hoemaaktuhet.com/Parelsknopen.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je geen slotje wilt aan het einde van je ketting. Je begint dan met de eerste 2 parels zonder knoopjes, hou wel ruimte tussen de parels. Dan hou je aan het eind van je ketting op met knopen voor de twee laatste parels. Laat wel een beetje ruimte over.
Je rijgt dan met de begindraad terug en legt knoopjes met je teruggeregen draad tussen de kralen waar geen knoopjes zitten. Je rijgdraad gaat door de eerste parel en dan leg je daar je knoopje tussen en door de volgende parel.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik probeer te vertellen :wink:
Veel succes met de parels.

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door hennie » zo 08 feb 2009 17:39

Ik denk dat Henk het verkeerd begrepen heeft want ik beveel helemaal geen wire aan voor een klassiek geknoopte parelketting. Ik heb voorbeelden hiervan met pareldraad.
Je kunt parels ook met wire knopen maar dan krijg je een heel andere soort ketting. Daar heb ik ook voorbeelden van

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Hannelies » zo 08 feb 2009 17:42

Henk schreef:Mijn vrouw heeft een 1.5 meter zoetwater parel snoer maar dit is helaas gebroken. Het knopen in de winkel kost € 80, dus ik dacht dat ga ik maar eens doen. Want als er wat aan naaiwerk gerepareerd moet worden dan ben ik de klos. In middels heb ik mij via internet goed geinformeerd hoe dit moet het rijgen en knopen van parels. http://www.lots-of-pearls.com/winkel/in ... 80401.8163" onclick="window.open(this.href);return false;
van Lots of Parels is een goed voorbeeld.
Henk
Ik zal wel dom zijn dan, of ongeduldig, want ik snap geen hout van deze uitleg! Ik doe er altijd gewoon een hele kleine rocaille tussen. Geeft een leuk effect en is veel minder werk. :-)

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door hennie » zo 08 feb 2009 19:42

Eén van de redenen om te knopen is dat als de ketting breekt er maar 1 parel af glijdt. Zeker als je kostbare parels gebruikt kun je beter knopen. Inderdaad geeft een kleine rocaille ook een goed effect.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Sandra » zo 08 feb 2009 20:28

Ikzelf denk dat ze het ook mooi vinden dat er wat afstand tussen de kralen is, alsof ze dan beter tot hun recht komen, omdat je dan ook de zijkanten beter ziet.

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door MarjaH » zo 08 feb 2009 20:30

Als de parels een groot genoeg gat hebben kun je ook met c-londraad knopen.
DAt de ik in elkgeval weleens.

Marja

Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » zo 08 feb 2009 23:04

hennie schreef:Ik denk dat Henk het verkeerd begrepen heeft want ik beveel helemaal geen wire aan voor een klassiek geknoopte parelketting. Ik heb voorbeelden hiervan met pareldraad.
Je kunt parels ook met wire knopen maar dan krijg je een heel andere soort ketting. Daar heb ik ook voorbeelden van
Ja ik had het ook verkeerd begrepen, ligt geheel aan mij en zeker niet aan het advies van Hennie Knoops. Inmiddels heb ik veel advies gekregen, ga er mee aan de slag en ik heb ook geleerd dat de kralen een wereld apart is. Volgens mij moet je wel je voorraad goed beheren anders heb je binnen de kortste keer een hok vol met garen en kralen.

Groet

Henk

Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » zo 08 feb 2009 23:10

Hannelies schreef:
Henk schreef:Mijn vrouw heeft een 1.5 meter zoetwater parel snoer maar dit is helaas gebroken. Het knopen in de winkel kost € 80, dus ik dacht dat ga ik maar eens doen. Want als er wat aan naaiwerk gerepareerd moet worden dan ben ik de klos. In middels heb ik mij via internet goed geinformeerd hoe dit moet het rijgen en knopen van parels. http://www.lots-of-pearls.com/winkel/in ... 80401.8163" onclick="window.open(this.href);return false;
van Lots of Parels is een goed voorbeeld.
Henk
Ik zal wel dom zijn dan, of ongeduldig, want ik snap geen hout van deze uitleg! Ik doe er altijd gewoon een hele kleine rocaille tussen. Geeft een leuk effect en is veel minder werk. :-)
Ik zal ook wel dom zijn, maar is het niet zo dat een rocaille een klein kraaltje is en als de ketting breekt alle kralen over de vloer gaan en dit is het het geval als het geknoopt is. Daarnaast krijg je toch met knopen een veel steviger geheel en dat is met een rocaille niet het geval.

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Hannelies » ma 09 feb 2009 11:04

Hoi henk,
Ja dat klopt. Maar ik rijg de parels op staaldraad, dat breekt niet, vandaar.

Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » za 14 feb 2009 09:33

Voor mijn dochter heb ik mijn eerste ketting gemaakt op maat van 48 cm. Kralen, draad, tangetje, sluitinkjes en kralenbord gekocht bij Xenos. De kralen gesorteerd op grootte van midden naar eind. IJzer draad was het en ik kon twee draden door de kraal rijgen. Dus op die manier heb ik geknoopt met een halve knoop. Ik heb een schroefsluiting genomen en de eerste was gemakkelijk want ik heb de draden terug gestoken door de eerste kraal. Het slotje op de laatste kraal heb ik gewoon geknoopt. Niet echt fraai. Ik snap nu ook dat ijzerdraad niet echt geschikt is voor parels. Met ijzer draad en knopen zal het draaien van platte zoetwaterparels niet gemakkelijk gaan. Dus nu over op de zijde voor de parels.
Bijlagen
1a baby is born.jpg
1a baby is born.jpg (82.67KiB)21188 keer bekeken

Gebruikersavatar
Monique Westerlink
Bead Interested
Berichten:145
Lid geworden op:ma 17 dec 2007 18:35
Locatie:Drunen
Contacteer:

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Monique Westerlink » za 14 feb 2009 17:21

Knopen wordt gedaan om 3 redenen:
1. je hebt minder kralen nodig
2. als de ketting breekt valt er maar 1 kraal af
3. de kralen beschadigen niet want ze schuren niet tegen elkaar

Het knopen kan he het beste doen met pareldraad dat is in verschillende diktes en kleuren te krijgen. De draden zijn meestal 2 meter en er zit een naald aan. De grootte van het gat (dus niet de kraalgrootte) bepaald welke dikte draad je moet hebben.
Goede merken zijn Griffin .Je hebt dan nog keuze uit polyamid (synthetisch) of natuurzijde.
Zijde valt iets soepeler als polyamid maar deze laatste is iets sterker. Polyamid moet iets opgerekt worden omdat hij iets uithangt.

Wij verkopen eventueel deze draad in verschillende diktes.

Henk
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:zo 08 feb 2009 08:51

Re: Zoet water parels knopen en rijgen

Bericht door Henk » zo 22 feb 2009 12:58

Het snoer is gerepareerd, ik ben ter totaal wel 6 uur mee bezig geweest. Ik heb gewerkt met 2 x 0.45 parelzijde van Griffin. Dat ging redelijk gemakkelijk en met twee draden is het knopen eenvoudig. Wel was het oppassen met die lengte van 2 meter dat de draden niet in de twist gingen. Maar dat zijdedraad is gemakkelijk uit elkaar te halen. Tijdens het rijgen was het wel oppassen dat haaltjes ontstonden op de draad dat kan een risico zijn dan je draad uiteindelijke breekt. Er onstaat toch slijtage met dat rijgen. Ben begonnen met als eerste kraal een grote platte ronde kraal die ik niet geknoopt heb, daarna volgens het patroon verder gegaan en op het laatste nog een keer een draad extra door de eerste kraal verwerkt (dus drie draden in het totaal) en aan beide kanten afgeknoopt en met blanke nagellak verzegeld.
Bij daglicht is het beste te werken. Ik snap niet waar de uitdrukking monnikenwerk vandaan komt, want volgens mij wordt dit soort werk meer door zusters gedaan. Ik snap nu waarom dit € 80 moet kosten. Maar ik heb gelijk de volgende opdracht gekregen. Ik denk dat ik dit met contactlijm ga repareren. Zijn gitten die niet geknoopt zijn. Het kalotje is veel groter dan dan ik gekocht heb, blijkbaar zijn daar ook weer allerlei maten in. Als ik creatief zou zijn dan ging ik hier wel mee door, zelf kralen maken enzo. Maar die gave heb ik helaas niet gekregen. Dus het zal wel bij reparaties blijven. Nou ja of zoet waterparels kopen en voor mijn drie dochters snoeren op maat maken. Of met zoetwater parels drie snoeren ineen maken net zoals het snoer wat ik moet maken. Het houdt je ieder geval van de straat.
Bijlagen
snoer te maken 1.jpg
snoer te maken
snoer te maken 1.jpg (69.52KiB)21011 keer bekeken
snoer gemaakt 2.jpg
Detail van gemaakt snoer
snoer gemaakt 2.jpg (70.54KiB)21002 keer bekeken
snoer gemaakt 1.jpg
Op nieuw geknoopt
snoer gemaakt 1.jpg (76.29KiB)21004 keer bekeken

Gesloten