Kreukelketting

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Kellis5
Bead Interested
Kreukelketting

Bericht door Kellis5 » do 13 nov 2008 13:25

Op veler verzoek de beschrijving van de kreukelketting.

Benodigdheden:
. Gecoat staaldraad ( 6 meter )
. Rocailles 50 gr. / maat 11 ( ik heb verschillende maten gebruikt )
. 2 ringetjes
. Slotje
. Grotere kralen ( het aantal en de grote van de kralen ligt aan hoe vol en zwaar je 'm wilt hebben)

Knip 2 x 20 cm draad af voor de afwerking.
Knijp op 15 cm van het begin van de lange draad (van 5.30m)een knijpkraal, zodat de geregen kralen er niet afvallen. Meng de rocailles en kralen door elkaar. Rijg ze allemaal op het gecoate staaldraad. Wissel hierbij rocailles met grote kralen af tot je 5.30m hebt geregen.

Knijp op 15cm van het draadeinde een knijpkraal. Je heb nu een leeg stuk draad over tussen de knijpkraal en de rocailles. Neem het lege draad tussen de knijpkraal en de rocailles. Haal een munt van 20 of 50 cent langs de kale draad, op de manier waarop je krullen in een lintje trekt met een schaar.

Schuif de aangeregen kraaltjes over de getrokken krullen tot je weer een recht stuk draad hebt.
Trek hier weer met het muntje krullen en schuif vervolgens de kralen eroverheen. Herhaal dit tot alle kralen over de gekrulde draad zitten.

Zet een knijpkraal vast op het andere uiteinde, zodat de kralen niet meer verschuiven. Neem beide uiteinde samen en schuif over beide draden een knijpkraal. Knijp deze plat. Neem beide uiteinden in je handen. Trek de dubbele streng goed uit en vouw de ketting nogmaals dubbel, je hebt nu 4 strengen. ( Je kunt dit nogmaals doen tot je de gewenste dikte en lengte van de ketting hebt. Mijn voorkeur gaat uit naar 4 strengen)

Vouw 20cm vanaf het midden aan één kant om de lussen van de strengen. Zet deze vast met een knijpkraal. Rijg op deze beide draden samen 2 rocailles, 1 knijpkraal, 1 grote kraal. Steek de draden door het ringetje van het slotje, dan terug door de knijpkraal en knijp deze plat. Herhaal deze werkwijze aan de andere kant van de lussen. ( Uiteraard zonder slotje)

Ik hoop dat het duidelijk is. Mochten er onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.
Veel plezier!!!
:goodluck:
Groetjes, Nathalie

Afbeelding

De Sierkip
Bead Chatter

Re: Kreukelketting

Bericht door De Sierkip » do 13 nov 2008 13:35

dank2 Als ik het zo lees, vind ik het heel duidelijk. Ga het zeker uitproberen!!!
Als ik er niet uitkom, hoor je het wel :wink:

Groetjes, Simone

Ilsy81
Bead Dreamer

Bericht door Ilsy81 » do 13 nov 2008 18:12

Dat eerste stuk snap ik helemaal, wat gaaf zeg!
"gewoon" met een muntje :D
Kellis5 schreef: ............Zet een knijpkraal vast op het andere uiteinde, zodat de kralen niet meer verschuiven. Neem beide uiteinde samen en schuif over beide draden een knijpkraal.
knip je dan dat eerste knijpkraaltje eraf? (die je eerst bij 20 hebt gezet)
Kellis5 schreef: Vouw 20cm vanaf het midden aan één kant om de lussen van de strengen. Zet deze vast met een knijpkraal.
wat vouw je om de lussen? of is het denkbeeldig....bedoel je gewoon dat je ze ombuigt?
Zijn dit de eerste afgeknipte stukken van 20 cm? of waar blijven die? :oops: :lol:

hopelijk zijn het niet hele domme vragen, hihihih :oops:
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

Vita
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Vita » do 13 nov 2008 18:45

Hé, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Alleen 1 vraag: je gebruikt gecoated staaldraad, maar welke dikte?

robfan
Bead Reader

Bericht door robfan » do 13 nov 2008 18:50

De uitleg is duidelijk, alleen had ik dezelfde vragen als Ilsy81. Ik vind het echt onwijs leuke kettingen. Als je ze iets minder vol zou willen, kun je gewoon minder staaldraad gebruiken toch? Mijn schoonzusje vond nl. het idee heel leuk, maar net even te vol.......

kralenroosje
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door kralenroosje » do 13 nov 2008 19:33

HOI,
IK HAD ZE AL GEZIEN NU WEET IK DAN OOK HOE HET PRECIES MOET,
MISSCHIEN LEUK OM EEN FOTO ERBIJ TE ZETTEN :D
BEDANKT!!

Kellis5
Bead Interested

Bericht door Kellis5 » do 13 nov 2008 21:22

kralenroosje schreef:HOI,
IK HAD ZE AL GEZIEN NU WEET IK DAN OOK HOE HET PRECIES MOET,
MISSCHIEN LEUK OM EEN FOTO ERBIJ TE ZETTEN :D
BEDANKT!!

De foto's staan in de topic "Show je eigen creatie", en naar aanleiding daarvan was de vraag gekomen hoe ze gemaakt waren, dus heb ik dat weer in deze topic vermeld. nietweten .
Of bedoelde je dit niet?
Groetjes, Nathalie

Afbeelding

Kellis5
Bead Interested

Bericht door Kellis5 » do 13 nov 2008 21:45

Ilsy81 schreef:Dat eerste stuk snap ik helemaal, wat gaaf zeg!
"gewoon" met een muntje :D
Kellis5 schreef: ............Zet een knijpkraal vast op het andere uiteinde, zodat de kralen niet meer verschuiven. Neem beide uiteinde samen en schuif over beide draden een knijpkraal.
knip je dan dat eerste knijpkraaltje eraf? (die je eerst bij 20 hebt gezet)
Kellis5 schreef: Vouw 20cm vanaf het midden aan één kant om de lussen van de strengen. Zet deze vast met een knijpkraal.
wat vouw je om de lussen? of is het denkbeeldig....bedoel je gewoon dat je ze ombuigt?
Zijn dit de eerste afgeknipte stukken van 20 cm? of waar blijven die? :oops: :lol:

hopelijk zijn het niet hele domme vragen, hihihih :oops:
Helemaal geen domme vragen hoor!!

1e vraag:
Ja, die eerste knijpkraal knip je er weer af.

2e vraag:
Je neemt inderdaad de stukken van 20 cm die je hier gebruikt om de dubbele strengen bij elkaar te houden.

Ik hoop dat dit duidelijker is. En ik begrijp je verwarring hoor.
Succes!!!! :thumb:
Groetjes, Nathalie

Afbeelding

Kellis5
Bead Interested

Bericht door Kellis5 » do 13 nov 2008 21:47

Vita schreef:Hé, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Alleen 1 vraag: je gebruikt gecoated staaldraad, maar welke dikte?
Ik heb staaldraad van 0,45mm dikte gebruikt.
Groetjes, Nathalie

Afbeelding

Kellis5
Bead Interested

Bericht door Kellis5 » do 13 nov 2008 22:08

robfan schreef:De uitleg is duidelijk, alleen had ik dezelfde vragen als Ilsy81. Ik vind het echt onwijs leuke kettingen. Als je ze iets minder vol zou willen, kun je gewoon minder staaldraad gebruiken toch? Mijn schoonzusje vond nl. het idee heel leuk, maar net even te vol.......
Ik denk wel dat dit kan. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Je zou dan i.p.v. 8 strengen maar 4 strengen krijgen. Je vouwt hem dan gewoon 1x minder dubbel.
Groetjes, Nathalie

Afbeelding

Coolcreatief
Bead Anonymous

Bericht door Coolcreatief » do 19 mar 2015 14:56

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat de lengte van de ketting is wanneer hij klaar is. Dit moet in mijn geval nl max 30 cm zijn...
Gr.Mirjam

Gesloten