BT sieraden????

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:
BT sieraden????

Bericht door vicky stellwag » zo 25 mei 2008 18:38

Ik loop een beetje achter...ben toch een paar weken niet actief geweest,
Nu zie ik hier zo nu en dan zg BT armbanden en zg Tassels voorbij komen, de 1 nog mooier dan de ander.
Heb al wat lopen schuimen op het forum, maar toch kan ik nergens terug vinden hoe het werkt.
Heeft iemand (mag tegen betaling) hier een uitleg van?
Vicky
What's life whithout beads

els hopman
Bead Believer
Berichten:289
Lid geworden op:vr 08 aug 2003 23:01
Locatie:in ieder geval in Nedreland

Bericht door els hopman » zo 25 mei 2008 23:19

Je krijgt zo een PBtje van me.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 26 mei 2008 07:51

Ik kreeg een keer van Esther instructies gemaild, die had het weer van iemand anders maar dit is hem:
De armband is niet moeilijk om te maken, het is wel veel werk. Ik heb net op het andere forum een beschrijving gepost, zal het even kopieeren:

Ja, deze armbandjes zijn behoorlijk veel werk. Ligt ook aan mij hoor, omdat ik zo'n verschrikkelijke tuthola ben...

Voor mij moeten deze armbandjes iets betekenen of in ieder geval een thema hebben. Bij de eerste twee ben ik begonnen vanuit een set bedeltjes die iets voor mij beteken. Dan zoek ik de glaskralen uit (of ik maak ze) die ik erbij wil gebruiken, daarna ga ik snuffelen in mijn bakken voor de rest wat ik erbij wil gebruiken.

Voordat ik begin met weven, prik ik alle kralen vast op het prikbord zoals ik ze wil gaan gebruiken:

Voor deze armbandjes gebruik ik vijf draden Clon cord 0,45mm, elk 2,5 meter lang. Om de kralen en kraaltjes er makkelijker op te rijgen, gebruik ik Fray Check, dit plastificeert de uiteinden van het koord. Als dit spul gedroogd is, kan ik beginnen met weven.

Bij deze armbandjes begin je met de lus voor de sluiting, vanuit het midden van je draad. Je pakt dan een draad en weeft daarmee om de vier andere draden heen, je maakt als het ware 8 jes om de twee bundels van twee. Als het geweven stuk lang genoeg is om je sluitkraal te bevatten, vouw je het dubbel en voeg je de andere helft van de draad erbij. Je gaat dus verder met bundels van 4-5 draden waarom je heen weeft.

Ik begin niet meteen met kralen, omdat ik dat prettiger vind dragen, dus weef ik eerst een stuk koord. Als je bij de kralen bent aangekomen, rijg je ze aan een van de kerndraden, weeft een of twee keer verder en dan trek je de draad aan, zodat de kraal tegen het koord zit. Zo ga je verder totdat alle kralen op zijn. Ik eindig weer met een stuk koord en als laatste de sluitkraal. Bij het koord van 0,45mm heb ik ontdekt dat een gat van 3mm het fijnst is.

De weefdraad steek je weg in het gemaakte koord, waar het uiteinde tevoorschijn komt, maak je een knoopje. De andere negen draden steek je door de eindkraal en op elke draad rijg je een klein kraaltje. Bovenop elk kraaltje maak je een knoopje. Die knoopjes vind ik nog het lastigst, omdat ik ze nooit zo dicht op de kraal krijg als ik zou willen . Dit kralen boeketje, zoals Robin Atkins het noemt, zorgt ervoor dat de eindkraal niet van het koord glijdt.

Ik lijm alle knoopjes vast voordat ik de draden afknip en na het afknippen nog eens. De tijd zal uitwijzen of de knoopjes blijven zitten.

Met het voorbereiden ben ik zo'n twee uur bezig, met het weven en afwerken een uur of vier / vijf, afhankelijk van het aantal kralen.

------------

Degene die het bedacht heeft, die ook boeken heeft is http://www.robinatkins.com/BTpix.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Trouwens, mocht je het boek willen kopen, je kan evt naar http://www.sieradenforum.nl/phpBB2/view ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; kijken, daar is momenteel een sameninkoopactie.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 26 mei 2008 08:23

els hopman schreef:Je krijgt zo een PBtje van me.
Als je een tip heb mag je het ook hier posten he, dan kan iedereen het lezen en hebben veel mensen er wat aan. ;)

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » ma 26 mei 2008 19:05

ik heb draad voor me liggen..ik had nog van dit draad maar dan 0,35...ik ga maar eens oefenen......
met jouw uitleg sandra, moet ik toch een heel eind komen.
nu nog een bord om de draden op vast te prikken....
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
Ayla
Bead Intelligent
Berichten:1339
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 18:02
Locatie:Grou
Contacteer:

Bericht door Ayla » ma 26 mei 2008 19:08

Daar kun je ook heel goed een kurken onderzetter voor gebruiken.

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » ma 26 mei 2008 19:55

yahoooooo....het duurde effe....flink zitten zweten en zitten draaien met alle lange draden om me heen,maarrrrr...ik heb de lus en het eerste stukje voordat ik kralen moet....nu heb ik de lus onder een zware perforator op een buro gezet....kan ik makkelijker doorknopen.
Maar nu....nu wil ik eigen even stoppen...en nu komt de kunst het zo weg te zetten dat:
a. mijn kinderen niet met hun tengeltjes er ook een paar "creatieve"
knopen in trekken
b. de kat niet denkt; wat een leuke draden laat ik daar mijn nagels eens
lekker door heen trekken.
c. mijn man niet denkt: jemig wat een draad....perforator aan de kant
knikkert waardoor mijn mooi geweven lusje met eerste weefstuk weef
foetsie is.
Kortom het leven van een kraliste gaat niet over rozen.....
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » ma 26 mei 2008 19:57

(ligt heel stiekempjes onder de tafel van het lachen :lol: )
(zie het helemaal voor me hahaha :P )

:roll: ik ga me er nie eens aan wagen, al dat draad! zie nu al voor me; meer knopen eruit halen dan weven :lol:
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
hadewijch
Bead Chatter
Berichten:3794
Lid geworden op:zo 25 jul 2004 09:44
Locatie:Boechout-Belgie

Bericht door hadewijch » di 27 mei 2008 13:41

vicky stellwag schreef:yahoooooo....het duurde effe....flink zitten zweten en zitten draaien met alle lange draden om me heen,maarrrrr...ik heb de lus en het eerste stukje voordat ik kralen moet....nu heb ik de lus onder een zware perforator op een buro gezet....kan ik makkelijker doorknopen.
Maar nu....nu wil ik eigen even stoppen...en nu komt de kunst het zo weg te zetten dat:
a. mijn kinderen niet met hun tengeltjes er ook een paar "creatieve"
knopen in trekken
b. de kat niet denkt; wat een leuke draden laat ik daar mijn nagels eens
lekker door heen trekken.
c. mijn man niet denkt: jemig wat een draad....perforator aan de kant
knikkert waardoor mijn mooi geweven lusje met eerste weefstuk weef
foetsie is.
Kortom het leven van een kraliste gaat niet over rozen.....

een tip voor dat je het niet oner een zware perforator moet zetten is

neem een prikbord en daar kan je dan met naalden(ik heb er wel speciale dikke voor)
je bgin stuk op vast prikken en is dan heel handig om mooi en gelijk je werkstuk te maken :wink:
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

Gebruikersavatar
veha
Bead Lover
Berichten:452
Lid geworden op:do 22 sep 2005 00:03
Locatie:Borgerhout
Contacteer:

Bericht door veha » di 27 mei 2008 15:26

Hé, bedankt zeg! Naar die uitleg was ik ook al een tijdje op zoek. En ik ga het nu zeker eens proberen.
Wat ik nog wilde vragen, kan je ook ander koord gebruiken of is c-lon het beste?

groetjes,
Veerle

Gebruikersavatar
Annemie
Bead Brilliant
Berichten:2833
Lid geworden op:za 20 jan 2007 17:30
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Annemie » di 27 mei 2008 16:59

Ik knoopte "vroeger" van die vriendschapsbandjes en die zette ik met een veiligheidspeld aan mijn (spijker) broek vast. Kan je fijn op de bank knopen.

Gebruikersavatar
kraaltje
Bead Producer
Berichten:1220
Lid geworden op:za 11 feb 2006 14:42
Locatie:rijssen
Contacteer:

Bericht door kraaltje » vr 30 mei 2008 10:06

Ja die uitleg had ik via het glaskralenforum waar er veel de armbanden hadden gemaakt.
Als iemand de uitleg voor een tassel heeft hou ik mij aanbevolen :wink:
Ik weet niet welke lengtes en hoeveel draden. en het afwerken met knoopjes of terug steken :?:
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

ester k.
Bead Interested
Berichten:123
Lid geworden op:zo 05 nov 2006 10:39
Locatie:oss
Contacteer:

Bericht door ester k. » za 31 mei 2008 22:48

Ik heb het boekje van Robin Atkins, ik ben er alleen nog niet aan begonnen. Moet eerst nog een aantal dezelfde kleur glaskralen maken. Als ik het zo snel zie, is het nog niet zo makelijk. :( Groetjes Ester.

Gebruikersavatar
hadewijch
Bead Chatter
Berichten:3794
Lid geworden op:zo 25 jul 2004 09:44
Locatie:Boechout-Belgie

Bericht door hadewijch » zo 01 jun 2008 19:38

eens je begint wijst het zich vanzelf hoor
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

Gesloten