Koperdraad (electriciteit) draagbaar?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Jocelynn
Bead Fan
Berichten:378
Lid geworden op:za 24 nov 2007 17:17
Locatie:Almelo
Contacteer:
Koperdraad (electriciteit) draagbaar?

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 12:15

Ik ben helemaal weg van koper- en roesttinten en deze gebruik ik dan ook vaak in mijn sieraden.
Nu kwam mijn lieve echtgenoot (laten we hem Staafkraaltje noemen) met het briljante idee om eens te gaan shoppen in een electronicazaak. Hij zei dat ze daar koperdraad in allerlei diktes hebben dat ik zou kunnen verwerken in mijn sieraden.
Alleen waar Staafkraaltje niet aan dacht en ik wel: Is dit soort koperdraad wel draagbaar?
Slaat het draad (of de draagster) uiteindelijk niet groen uit?

Wie heeft hier ervaring mee??
The journey of a thousand miles begins with one step.

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » za 15 dec 2007 13:41

Koper zal altijd gaan oxideren. Sieraadmateriaal heeft soms een laagje om het koper hiervoor te beschermen, maar ook niet altijd. Je kunt het natuurlijk altijd schoonmaken met koperpoets. Verder heeft het ook wel z'n charme, dat groenige laagje, het is maar net waar je van houdt natuurlijk.

Hilde
Bead Intelligent
Berichten:1255
Lid geworden op:di 20 sep 2005 16:59
Locatie:Nijmegen

Bericht door Hilde » za 15 dec 2007 15:08

e zou het zelf eerst uit kunnen proberen met een armbandje of zoiets.
Want ik vrees met grote vrezen dat de draagster groen gaat uitslaan.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Gebruikersavatar
Jocelynn
Bead Fan
Berichten:378
Lid geworden op:za 24 nov 2007 17:17
Locatie:Almelo
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 16:23

Volgens Staafkraaltje heeft het koperdraad wel degelijk een laagje waardoor oxidatie (of corrosie, of weet ik hoe je dat noemt) tegengegaan wordt, vandaar dat hij het ook voorstelde.
Is er iemand op dit forum toevallig electricien? :D
The journey of a thousand miles begins with one step.

Gebruikersavatar
Bieketjuh
Bead Designer
Berichten:998
Lid geworden op:wo 10 aug 2005 16:27
Locatie:Neerpelt (België)

Bericht door Bieketjuh » za 15 dec 2007 16:48

Ik denk persoonlijk dat het weg gaat oxideren als je het uit de plastieke omhulsel haalt. Het reageert met je huid vrees ik, ben wel geen electricien, maar ik ken wel een beetje chemie en koper is een zeer goede reductans. Dit wil zeggen dat het zeer snel oxideert (wordt onderandere bij boten gebruikt om de romp niet te laten roesten), maar je kan het natuurlijk proberen en ons dan laten weten hoe het verlopen is.

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » za 15 dec 2007 22:23

Ik ben dan wel geen elektricien, maar ik werk bij een bedrijf wat stroomtransformatoren maakt, in hele kleine maar ook ontzettend grote uitvoeringen.
Ik weet dat het meeste koperdraad wat wij gebruiken, voorzien is van een soort coating of laklaag, waardoor de draden geisoleerd zijn voor als ze over elkaar gewikkeld worden en er later stroom doorheen geleid wordt, om het zo maar even te zeggen. Anders zou je korstsluiting krijgen.... en da's in ons vakgebied niet wenselijk...
Of dat echter ook zo is met alle koperdraad zou ik niet met zekerheid durven te zeggen.... probeer het uit zou ik zeggen. Maak zelf iets wat je veel draagt en kijk wat er gaat gebeuren.
Alleen denk ik dat er altijd mensen zijn die er wel sterk op reageren en anderen juist niet, je hebt ten slotte ook te maken met de PHwaarde van je huid en bepaalde allergieen..

Succes!

Groetjes Roos

Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 15 dec 2007 22:53

Is koperoxide ook niet heel giftig? Staat me namelijk iets van bij... scheikunde les is alleen al te lang geleden :lol:
~Audrey~

Gebruikersavatar
Jocelynn
Bead Fan
Berichten:378
Lid geworden op:za 24 nov 2007 17:17
Locatie:Almelo
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » zo 16 dec 2007 09:09

Kijk, dat van die scheikundelessen heb ik nou ook.... ik heb maar twee jaar scheikunde gehad en daarna gelijk mijn vakkenpakket uitgegooid (evenals natuur- en wiskunde). Zelf ben ik uiteindelijk docente Aardrijkskunde geweest... maar oh ironie... ik ben WEL getrouwd met een docent wis-, natuur- en scheikunde :misselijk:
Voor de rest is hij nu eenmaal ontzettend lief... Ach ja, je kunt niet alles hebben in het leven.

Ik ga het in ieder geval wel eens proberen, te beginnen met koperdraad waar omheen een zilverlaagje zit.
The journey of a thousand miles begins with one step.

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 16 dec 2007 12:35

Jocelynn schreef: Ik ga het in ieder geval wel eens proberen, te beginnen met koperdraad waar omheen een zilverlaagje zit.
Dat is toch gewoon verzilverd draad? na verloop van tijd slijt het laag je eraf en zie je de koperen kern.

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » zo 16 dec 2007 17:01

Volgens mij is het koper dat je in sieraden gebruikt niet hetzelfde als dat voor elektriciteit hoor :oops: Ik wil het anders wel eens vragen aan een meer ervaren edelsmid, morgen in de les :)
ipoingtudut

Gebruikersavatar
Jocelynn
Bead Fan
Berichten:378
Lid geworden op:za 24 nov 2007 17:17
Locatie:Almelo
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » zo 16 dec 2007 18:28

Oh, héél graag!
The journey of a thousand miles begins with one step.

Jolanda van soest
Bead Professional
Berichten:1581
Lid geworden op:di 13 jan 2004 14:51
Locatie:Rhenen
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 26 dec 2007 11:32

misschien zeg ik iets heel stoms hoor... :oops: ( <- bij voorbaat dan maar :wink: )
Zit er in dat draad niet iets wat gaat irriteren op de huid? Ik heb wel eens goepkope hangers gekocht waar heel snel het buitenlaagje afging en de koperkern tevoorschijn kwam. Nu heb ik normaal helemaal geen last van metalen in sieraden enzo, maar als ik die omdeed dan werd ik na 5 minuten al gek van de jeuk en rode bultjes.
Groetjes van jolanda

Gebruikersavatar
Fanny
Bead Fan
Berichten:321
Lid geworden op:ma 24 jul 2006 13:57
Locatie:Gent/Belgie
Contacteer:

Bericht door Fanny » za 29 dec 2007 13:57

Bij een oom van mijn man hebben ze koperen buizen gelegd voor chauffage en ik weet nog dat die me vertelde als wanneer het groen zu uit gaan slaan je ook op voorhand eventueel de buis zou kunnen vernissen dan kan het niet meer groen worden. Nu hij heeft dat niet moeten doen hoor maar ik heb dat wel steeds onthouden dat hij me dat vertelde))))

fanny
trotse huisvrouw met 3 kinderen én tijd voor hobbies)))

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » za 29 dec 2007 14:00

Mijn volgende les is pas na de examens, dus nog even een weekje of twee geduld dames :D
ipoingtudut

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » za 29 dec 2007 14:10

Oei, ik heb even geïnformeerd bij het edelsmedenforum, en koper is toch echt niet goed voor je hoor!

Hier wat info:

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/C5170.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/CO/copper.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/C5170.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lenntech.com/Periodic-chart- ... /Cu-en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dnr.wi.gov/org/water/dwg/copper.htm#health" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdr ... 0083.shtml#" onclick="window.open(this.href);return false;
ipoingtudut

Gesloten