help ik snap het niet

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel
help ik snap het niet

Bericht door queenlofster » wo 12 dec 2007 11:01

hoi hoi,

ik ben nieuw hier, ik ben Myrthe en ben 19 jaar oud. Voor kerst wil ik een leuke ketting maken, nou heb ik een leuke gezien :
http://www.kralen.com/gfx/wedstrijd3/35.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb alleen geen idee hoe ik m moet maken... Heeft iemand een idee ??
Groetjes, Myrthe

p.s. als mijn onderwerp hier verkeerd staat mijn excuses maar ik moet nog een beetje wegwijs worden :oops:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 12 dec 2007 11:30

welkom op het forum. :)
De ketting waar je het over heb noemen ze ogalala. Ik heb even snel gegoogled maar ik vind alleen sites waar je het kan bestellen. Je kan anders kijken naar http://www.hekrasier.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , daar kan je het ook bestellen en daar kan je meteen voorbeelden vinden.

ps: ik verplaats dit naar technieken. Ontwerptips is nl bedoeld voor als je iets wil maken maar niet eruit kom qua kleur of bv niet weet wat je moet maken met bepaalde kralen. Dit gaat meer over een techniek. ;)

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » wo 12 dec 2007 11:36

misschien heel stom maar ik snap er nog niks van. Er staat dat er is geregen volgens het basis patroon... maar dat patroon kan ik niet vinden .. is er iemand die meer ervaring heeft die me dit wel uit kan leggen want ik vind de ketting echt super gaaf

Gebruikersavatar
kraaltje
Bead Producer
Berichten:1220
Lid geworden op:za 11 feb 2006 14:42
Locatie:rijssen
Contacteer:

Bericht door kraaltje » wo 12 dec 2007 11:44

het is een basistechniek die je kunt kopen
het patroon kun je dus ook niet vinden op de site.
Als je het koopt krijg je het gewoon thuisgestuurd en kun je aan de slag.
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 12 dec 2007 11:58

Bij rijgen bestaat er veel basispatronen, zoals netting, herringbone, peyote en dus ogalala. Als je met google gaat zoeken vind je wel meer sites met dat patroon. Je kan het dus bestellen bij Hennie (http://www.hekrasier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), dan krijg je instructies opgestuurd. Qua ingewikkeldheid valt het best mee, je hoeft geen rijgervaring hiervoor te hebben.

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » wo 12 dec 2007 12:11

ik heb het patroon besteld, ik hoop dat ik het snel in bezig heb want onze kralenwinkel sluit na zaterdag en dat is de enige dag dat ik nog kralen kan halen......
het zijn vooral kleine kraaltjes toch??

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 12 dec 2007 12:12

ja, rocailles, maar anders mail je haar hoeveel je nodig hebt in welke maat, dan kan je het alvast kopen en hoef je niet op patroon te wachten.

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » wo 12 dec 2007 12:15

heel slim, dank je wel...
haha ik hoop dat het gaat lukken, zou leuk zijn met kerst :D

Gebruikersavatar
hadewijch
Bead Chatter
Berichten:3794
Lid geworden op:zo 25 jul 2004 09:44
Locatie:Boechout-Belgie

Bericht door hadewijch » wo 12 dec 2007 12:57

queenlofster schreef:ik heb het patroon besteld, ik hoop dat ik het snel in bezig heb want onze kralenwinkel sluit na zaterdag en dat is de enige dag dat ik nog kralen kan halen......
het zijn vooral kleine kraaltjes toch??
ik denk dat hennie het doorstuurt via pc
als je kan printen tenminste
maak zelf juwelen sinds juli 2004
brand sinds maart 2007 zelf kralen

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » wo 12 dec 2007 13:14

ik hoop het ..... ik heb nog geen bericht van haar mogen ontvangen dus ik wacht even af :)

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 12 dec 2007 19:44

Inmiddels heb je antwoord. Ik heb ook de hele dag gewerkt. Ik stuur geen patronen door via mail, alleen per post. Het is het echte basispatroon ( zo heb ik het geleerd uit het boek van Horace R. Goodhue. Op internet staan patronen die net iets afwijken) Het basispatroon is alleen met kleine kraaltjes geregen, geen druppels, chips of andere soorten variaties. Als je eenmaal het basispatroon kent kun je variaties maken en b.v. andere soorten kralen toevoegen.

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » do 13 dec 2007 09:34

heb je enig idee hoeveel kleine kralen ik nodig heb?

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » do 13 dec 2007 13:16

Bij het basispatroon heb ik 9/0 kralen gebruikt: 2 kleuren. Ik heb de buisjes van Gütermann gebruikt voor elke kleur 1 buisje, daar heb je genoeg aan. Ik heb wel met c-lon garen geregen, maar je kunt het ook met heel dun nylondraad doen, 0,20 mm. De ketting wordt dan stijver. Deze heb ik met nylondraad geregen:



In de laatste rij heb ik een trosje geregen, een variatie dus.

queenlofster
Bead Discoverer
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 dec 2007 10:57
Locatie:boxtel

Bericht door queenlofster » do 13 dec 2007 14:24

heel mooie ketting vind ik ... ik denk dat ik er één volgens het standaard patroon maak en één met meerdere draden :D
ik kan niet wachten tot ik weer kralen kan kopen :D :lol: :lol:

Miss B
Bead Brilliant
Berichten:2557
Lid geworden op:wo 13 okt 2004 16:19
Locatie:Friesland
Contacteer:

Bericht door Miss B » zo 23 dec 2007 21:01

Is het inmiddels wel gelukt met je ketting? De ketting die je als voorbeeld hebt gegeven heb ik gemaakt Very happy Als ik wat vaker op het forum had gekeken, dan had ik dit topic niet gemist en had ik je kunnen helpen. . . . :oops: Het is namelijk wel iets anders geregen dan de Ogalala ketting van Hennie.
Kralenkip....

Gesloten