Oorhaakjes zelf buigen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België
Oorhaakjes zelf buigen

Bericht door Dito » do 01 nov 2007 00:05

Ik ben vandaag op het idee gekomen om zelf oorhaakjes te buigen. Ik heb nog niet zo heel lang zelf gaatjes, en ik ben ook niet 100% zeker van wat je wel en niet door je oren mag steken.
Ik weet dat oorhaakjes vaan van chirurgisch staal, edelmetaal,... zijn, maar ik dacht zelf eventueel aan wire-wire.
De kern is voor zo ver ik weet koper, als je de draad afsnijd heb je dus een puntje koper dat open is, dus vroeg me af of dit dan geen problemen kan geven of kan koper gaan kwaad?
Zijn er nog andere tips rond het onderwerp?

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » do 01 nov 2007 14:21

Toevallig net geleerd, dat je dat dus NIET moet doen, (puur) koper gebruiken voor oorsieraden. Ik heb foto's gezien van allergische reacties en ontstekingen, dus wees gewaarschuwd!

Ik zeg natuurlijk niet dat iedereen allergisch is aan koper, maar koper is wel een erge allergiereactie. Dat is ook de reden waarom sommige mensen reageren op sterling zilver: dat bestaat voor 92,5 procent uit zilver maar de rest is dus koper...
Het resulteert vooral in rode plekken, veel jeuk, en soms vocht.

Ik bedenk nog iets trouwens: koper oxideert erg snel, en dat oxide is soms erg giftig (hangt er een beetje van af met welke producten het in aanraking is gekomen)
ipoingtudut

Gebruikersavatar
Siemie
Bead Interested
Berichten:194
Lid geworden op:vr 26 jan 2007 19:31

Bericht door Siemie » do 01 nov 2007 20:58

Ik heb zelf van verzilverd draad, dus ook met een kopere kern (het koper komt dus als het goed is niet in contact met je oor) oorhaakjes gemaakt voor mezelf dan, en geen problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » vr 02 nov 2007 01:30

Siemie schreef:Ik heb zelf van verzilverd draad, dus ook met een kopere kern (het koper komt dus als het goed is niet in contact met je oor) oorhaakjes gemaakt voor mezelf dan, en geen problemen mee gehad.
ja, mijn idee is juist, dat er toch een untje koper vrij is waar je het afknipt. Zeker denkende aan geoxideerd koper, als je het door je oor steekt komt dat wel in aanraking met de binnenkant van je oorlel dus.
Voorlopig zou ik het dus toch niet doen ^-^

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten:2018
Lid geworden op:wo 06 jul 2005 07:40
Locatie:ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Bericht door violetmoon_17 » vr 02 nov 2007 09:34

*ik kom even uit lurking mode* :D

Meiden ik draag al jaren zelfgemaakte oorbelhaakjes, ik kan zelfs een veiligheidspeld of een paperclip in mijn oren hangen zonder problemen, als de gaatjes in je oren maar goed geheeld zijn.

Maar om gedoe met nikkelallergien en dergelijke voor te zijn gebruik ik meestal kettelstiften om haakjes van te buigen.

Het uiteinde word dan niet geknipt dus komt er geen koper vrij, het is nikkelvrij en er zit meteen al een oogje aan. ;)

Want ik denk dat er meer mensen allergies reageren op nikkel dan op koper.

Stel je voor dat er echt zoveel mensen allergies zijn voor koper, dan kan je je hele huis nieuwe waterleidingen gaan geven, die zijn nl ook van koper. :lol:


*lurking mode weer aan*
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » vr 02 nov 2007 10:52

Ik zeg ook niet dat er veel mensen aan allergisch zijn hé, maar wel dat het erge reacties kan veroorzaken, twas maar een waarschuwing. Ik kan ook maar zeggen wat mijn docenten mij leren en tonen :)
ipoingtudut

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » vr 02 nov 2007 12:43

Ik heb altijd wel last van bronskleurige oorbelhaakjes, dan begint de huid rond het gaatje in mijn oor te jeuken en ik kan ze dan ook niet 2dagen achterelkaar in, dan gaat het echt mis.
Alleen ben ik altijd eigenwijs en draag ze toch, want ik vind het zo mooi staan bij dat ene truitje....en ach het trekt wel weer weg....je kent het wel.

Nou heb ik dat ook wel met sommige zilverkleurige oorhaakjes, maar goed, ik weet niet waar het aan ligt eigenlijk...... :?:

Gebruikersavatar
Monique Westerlink
Bead Interested
Berichten:145
Lid geworden op:ma 17 dec 2007 18:35
Locatie:Drunen
Contacteer:

Bericht door Monique Westerlink » ma 17 dec 2007 21:39

Ik heb gehoord als je nog niet zo lang gaatjes hebt je het 1e jaar het beste echt zilveren sieraden kan dragen.
De kans dat je dan een allergie op bouwt is dan veel kleiner en daarna moet je gewoon uitproberen waar je tegen kan.
Het vervelende is alleen wel als je eenmaal een allergie hebt opgebouwd je hier niet meer vanaf komt.

Gebruikersavatar
Lisette86
Bead Believer
Berichten:201
Lid geworden op:vr 13 apr 2007 15:32
Locatie:Dordrecht

Bericht door Lisette86 » ma 17 dec 2007 22:46

Ikzelf ben allergisch voor alle nep oorbellen. Ook voor nikkelvrij. Ik kan dus alleen goud dragen of nepoorbellen die ik heb behandeld met blanke nagellak (elke keer voor ik ze in doe)

Ik zou het gewoon proberen wie weet kan jij er wel tegen. Het uiteinde van je wire draar kun je dus ook behandelen met blanke nagellak.

Succes

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » di 18 dec 2007 07:59

Ik zou het niet doen, net wat Monique zegt en zelfs zilveren oorhaakjes zijn toch echt niet duur!

Voor 0,54 cent heb je al een hele leuke!
http://www.emberlynn.nl/assets/s2dmain. ... erlynn.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

en bij deze winkel heb je voor 0,85 cent al een paar!
http://www.kralenkwarts.nl/zilveren-oor ... 8-p-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

daar ga je je toch niet een heleboel ellende voor op je hals halen...straks kun je altijd nog gaan expirimenteren!
Groetjes Els,

Joane
Bead Starter
Berichten:73
Lid geworden op:do 26 jul 2007 20:21

Bericht door Joane » di 18 dec 2007 09:51

Tjaa, ik doe het inderdaad van wirewire draad (met koperen kern, 0.6 mm). Het gaat super, ze worden erg leuk met een kraaltje aan de onderkant, en niet duur! Ieder zijn meug... :wink:

sabo
Bead Discoverer
Berichten:32
Lid geworden op:vr 17 mar 2006 19:05

Bericht door sabo » za 29 dec 2007 20:03

naah ik heb hele gevoelige oren gehad altijd...

Heb eerst een jaar met gouden oorbellen moeten lopen voor ik met iets anders kon lopen...

Maargoed tegenwoordig kan ik dus wel 'alles' hebben, en doe al een tijdje zelfgemaakte oorhaakjes én... Ik leef nog!

Jorna
Bead Starter
Berichten:80
Lid geworden op:vr 04 jan 2008 20:25
Locatie:Nijkerk
Contacteer:

Bericht door Jorna » vr 04 jan 2008 23:15

Owjee heb ik net mooie koperen oorhangers gemaakt....had ik dit maar eerder gelezen :troosten:

Naja dan ga ik ze maar met zilver namaken hehe :)

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » di 15 jan 2008 22:51

De hoofdreden dat ik wire wire draad wil kunnen gebruiken is niet dat ik oorhaakjes duur vind, of dat er niet genoeg keuze is. Maaaar ik wil heel erg graag specialere vormen gebruiken, en natuurlijk ook de kleurtjes van wire wire.

Gesloten