Fimokralen niet hard na bakken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Fanny
Bead Fan
Berichten:321
Lid geworden op:ma 24 jul 2006 13:57
Locatie:Gent/Belgie
Contacteer:

Bericht door Fanny » do 18 okt 2007 11:00

Zo,'n oventhermometer kan je kopen voor iets van een 3 of 4 euro in de Hema.
Ik heb er een moeten aankopen want de mijne waren steeds verkleurd door de hoge temperatuur terwijl het op 130 stond((((

Fanny
trotse huisvrouw met 3 kinderen én tijd voor hobbies)))

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Bericht door Irene van der Maas » do 18 okt 2007 11:18

Ik bak ze altijd af op 135 graden, gaat ook goed....ongeacht wat voor soort klei ik gebruik...
Irene van der Maas

Anael
Bead Discoverer
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 sep 2007 10:34
Locatie:Borne

Bericht door Anael » di 23 okt 2007 16:07

Waarschijnlijk komt het omdat ik de oven eerst voorverwarm. Ik heb een aantal fora doorgespit en kwam vandaag tot de ontdekking dat de kralen in een koude oven moeten...........ga ik dus ook in het vervolg doen.

frieda van dam
Bead Monster
Berichten:4508
Lid geworden op:di 25 jan 2005 10:08
Locatie:grimbergen
Contacteer:

Bericht door frieda van dam » wo 24 okt 2007 08:31

ik zet ze ook in een onverwarmde oven en heb nooit problemen gehad.
ze zijn altijd hard als ik na 30 minuten ze uit de oven haald.
liefs frietje :wink:
kralengek

Gebruikersavatar
Lavilia
Bead Chatter
Berichten:3558
Lid geworden op:do 19 mei 2005 21:55
Locatie:Leiden
Contacteer:

Bericht door Lavilia » wo 24 okt 2007 18:58

Ik zet die van mij wel in een voorverwarmde oven, niks mis mee hoor
groetjes ikke
Afbeelding

Gebruikersavatar
karin v h
Bead Designer
Berichten:891
Lid geworden op:wo 14 feb 2007 10:06
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door karin v h » wo 24 okt 2007 19:18

Ik denk dat er toch teveel klachten zijn gekomen over de fimoklei en dat ze daarom de temperatuur hebben aangepast, waarschijnlijk bakken vele ovens toch verschillend.
Waarschijnlijk bakt de fimo op een lagere temperatuur even goed dus is het helemaal niet nodig om een hogere temperatuur te gebruiken.
Groetjes karin
De Kralenprutser

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 25 okt 2007 09:18

De temperatuur verandering is gekomen door dat de phatales (plastizer) in de klei is veranderd. (kan zijn dat ik het woord verkeerd schrijf hoor :)
Komt allemaal door de EU wetten dat de klei is veranderd. De klei is ook zachter zelfs de classic serie is nu zachtere klei. Over de hele wereld staat de klei community op zijn kop omdat ze de klei hebben moeten veranderen. Een hoop artists kunnen nu niet overweg met de nieuwe formule.
Dus Karin het stroomt nu klachten bij Fimo over deze nieuwe verandering ;) niet over hoe mensen moeten bakken want nu kunnen ze toch ook niet weten hoe de verschillende ovens bakken.
Mensen moeten gewoon een oventhermometer kopen en die gebruiken.
Over het bakken op lagere temperaturen. Dat is echt niet goed voor je klei. Je klei cured dan dus niet vanbinnen. Aan de buitenkant lijkt hij helemaal perfect maar binnen notime valt je klei gewoon uitelkaar. En als je je klei sieraden verkoopt is dat geen reclame lijkt me. Zowiezo niet voor de andere kleiwerkster want als iemand 1x een rot klei product koopt zullen ze niet snel een 2de keer zoiets kopen.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Re: Fimokralen niet hard na bakken

Bericht door Dito » vr 02 nov 2007 01:34

Anael schreef:en afkoelen in de oven...........
de kralen verharden door de afkoeling, dus als ze traag koelen denk ik dat de kans bestaat ze niet goed harder worden.

oude fimo word zeer korrelig en moeilijk om mee te werken dus als je dat niet hebt ondervonden tijdens het maken van de kralen is de kans klein.

Gesloten