Hoe maak je een spang??

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Johan87
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:di 10 okt 2006 15:43
Locatie:Wenen
Hoe maak je een spang??

Bericht door Johan87 » za 21 apr 2007 16:55

Hey iedereen,

Mijn vraag is al gesteld in het onderwerp. Hoe maak je een spang?
Welke dikte zilverdraad gebruik je er het beste voor? Hoe breng je er de vorm in zodat die achteraf ook blijft staan. En zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?
Ik hoop dat er iemand is die er meer vanaf weet dan ik en die ook zo vriendelijk is om het eventjes uit te leggen.

Groetjes,

johan

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 21 apr 2007 17:11

Ik persoonlijk denk dat het heel lastig is zelf te maken, want je moet wel de vorm kunnen buigen en vervolgens moet het in de vorm blijven. Geen idee dus hoe je zulke sterke 'wire' mooi kan buigen.

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » za 21 apr 2007 17:15

Een spang wordt gemaakt van dik memory wire. Je kan de bekende spangen dus niet zelf maken met wire. Je kan misschien wel iets proberen met 18 gauge maar die zal zen vorm niet terug nemen.

Gebruikersavatar
poppymieke
Bead Lover
Berichten:441
Lid geworden op:di 15 aug 2006 20:23
Locatie:deurne
Contacteer:

Bericht door poppymieke » za 21 apr 2007 23:39

Volgens mij maak je die niet zelf, maar koop je die.
Ik heb zelf zo een rol met memorywire ringen voor spangen ( eigenlijk kan je dat best vergelijken met spiraal voor spiraalarmbanden, maar dan groter ) en je knipt er gewoon een stuk af en maakt er oogjes in als je werkstuk klaar is.
Maar je hebt er ook stevigere.

Ik meen me te herinneren dat ik de mijne bij creadream kocht, maar het kan ook sayila geweest zijn.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 22 apr 2007 09:25

Klopt, ik verkoop ze, maar er bestaan ook dikkere spangen voor kettingen. Als je het helemaal vol wil rijgen kan je het beste mijn spiralen gebruiken, als je alleen paar kralen wil rijgen is het mooier een dikkere te kopen.

Gebruikersavatar
miranda
Bead Dreamer
Berichten:546
Lid geworden op:zo 15 jun 2003 19:49
Locatie:Eerbeek
Contacteer:

Bericht door miranda » zo 22 apr 2007 16:51

heb even mee zitten denken maar wat je eventueel kan doen is op een plank de grote van de cirkel die je wil hebben tekenen
Dan sla je op die lijn een aantal spijker erin.
En trek je het metaaldraad er om heen.
Wellicht dat je op die manier makkelijker een spang zelf kan maken.
Moet zeggen dat ik het zelf niet geprobeerd heb, maar dit idee schoot me te binnen.

Groetjes
Miranda

Johan87
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:di 10 okt 2006 15:43
Locatie:Wenen

Bericht door Johan87 » zo 22 apr 2007 17:02

Dank je voor jullie reacties,
ik weet nog niet wat ik ermee ga doen.
Heb wel een bedenking, als ik het op de manier zou doen die Miranda gaf, hoe kom je dan aan een mooie cirkel? Als je de draad rond de spijkers spant, zit je dan niet met een veelhoekige vorm op't einde?
Enfin, ik blijf verder zoeken, en hier verder lezen naar de raad die er gegeven wordt.

groetjes,

Johan

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Bericht door poing » zo 22 apr 2007 17:11

Een spang kan je alleen zelf maken als je edelsmeedmaterialen in huis hebt om draad te trekken (met een goede hoeveelheid vormspanning) en een tribulet en lederen of rubberen hamer om de vorm vast te zetten :D En om nou al dat materiaal aan te schaffen, lessen te volgen over hoe je het moet aanpakken, en dan te eindigen met één zilveren spang :roll: Dat zou te zot zijn....
ipoingtudut

Miss B
Bead Brilliant
Berichten:2557
Lid geworden op:wo 13 okt 2004 16:19
Locatie:Friesland
Contacteer:

Bericht door Miss B » zo 22 apr 2007 20:18

Johan87 schreef:Heb wel een bedenking, als ik het op de manier zou doen die Miranda gaf, hoe kom je dan aan een mooie cirkel? Als je de draad rond de spijkers spant, zit je dan niet met een veelhoekige vorm op't einde?
Ja dat denk ik ook, dan wordt het niet zo mooi en de vorm blijft ook niet zo. Ik denk dat je echt het beste gewoon memory wire of zo'n kant en klare spang kunt kopen. :)
Kralenkip....

Gebruikersavatar
Zonneke
Bead Believer
Berichten:221
Lid geworden op:vr 06 apr 2007 07:14
Locatie:Sint-Truiden (B)

Bericht door Zonneke » zo 22 apr 2007 20:51

zo duur zijn die spangen toch niet? volgens mij is het veel eenvoudiger om een spang te kopen.
Het is goed een uiteindelijk doel te hebben om naar toe te reizen, maar het is de reis zelf die er uiteindelijk toe doet.

greeny
Bead Interested
Berichten:157
Lid geworden op:do 05 apr 2007 16:08
Locatie:hilversum(NL)

Bericht door greeny » zo 22 apr 2007 20:54

poing schreef:Een spang kan je alleen zelf maken als je edelsmeedmaterialen in huis hebt om draad te trekken (met een goede hoeveelheid vormspanning) en een tribulet en lederen of rubberen hamer om de vorm vast te zetten :D En om nou al dat materiaal aan te schaffen, lessen te volgen over hoe je het moet aanpakken, en dan te eindigen met één zilveren spang :roll: Dat zou te zot zijn....
idd ik spreek uit ervaring want ik ben zelf goudsmid :oops: :P

precies zoals zij zegt dat kan je zelf niet zo 123 maken :)

ik heb het zelf wel eens gedaan, is wel leuk, maar niet iedereen heeft er de materialen ook voor, dus het beste kan je ze gewoon kopen :)

Johan87
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:di 10 okt 2006 15:43
Locatie:Wenen

Bericht door Johan87 » zo 22 apr 2007 22:13

Dank je voor de raad iedereen. Ik was zelf ook al wel tot die vaststelling gekomen dat het makkelijker is ze ergens anders te kopen.
Ik ben nu eenmaal iemand die alles eerst zelf uitprobeert voor alleer ik een eenvoudige manier ga gebruiken!
En zoals hier kom je er dan achter dat het makkelijker is een eenvoudige manier te kiezen.

Hier mag een slotje op van mij.

Groetjes,

Johan

Gebruikersavatar
Fanny
Bead Fan
Berichten:321
Lid geworden op:ma 24 jul 2006 13:57
Locatie:Gent/Belgie
Contacteer:

Bericht door Fanny » ma 23 apr 2007 07:08

Ik kom ook nog met iets af maar een loodgieter heeft zo een buigsysteem om koperen buize te plooien in een mooie vorm, misschien kan dit ook met zoiets???? Is maar een ideetje he, die maken hle mooie rondingen, nu ja een cirkel weet ik niet of dat kan en ja je zal moeten afmeten volgens mij om juist die bocht te kunnen maken!!!! Maar is misschien nog een ideetje haha

Fanny
trotse huisvrouw met 3 kinderen én tijd voor hobbies)))

Gebruikersavatar
Annelies1958
Bead Dreamer
Berichten:517
Lid geworden op:do 08 mar 2007 11:10
Locatie:Leiden

Bericht door Annelies1958 » ma 23 apr 2007 08:11

Bestaan er spangen in verschillende maten ???

Ik ben vrij groot en stevig en als ik een spang (met sluiting) omdoe heb ik 't gevoel alsof ik gekeeld wordt ...
Groetjes, Annelies

Gebruikersavatar
jolanda66
Bead Believer
Berichten:281
Lid geworden op:do 15 feb 2007 14:13
Locatie:s-Gravenzande
Contacteer:

Bericht door jolanda66 » do 26 apr 2007 18:28

:oops: :oops: wat is een spang :oops: :oops:
Groetjes van mij

Ik lijk simpel , en dat ben ik ook

Gesloten