aanbuigringetjes solderen?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

aanbuigringetjes solderen?

Bericht door Sandra » di 28 nov 2006 22:47

Ik kreeg een vraag gemaild en dacht laat ik het hier posten, aangezien ik er niet echt ervaring mee heb.
Hallo,
ik heb een vraagje. Ik maak zelf kettingen en mijn probleem is het volgende:
de aanbuigringetjes wil ik graag vast maken, maar weet niet hoe. Nu gebeurt het vaak dat de ringetjes los gaan als je bijv ergens achter blijft haken. Hebben jullie hier een oplossing voor?
Met vriendelijke groet,
Ria
In de e-mailtitel stond 'vraag over het solderen van aanbuigringetjes' dus ze denkt zeker al aan solderen. In 100%Kraal las ik als tip van iemand dat zij dat altijd doet. Ik weet niet hoe de meesten van jullie he tdoen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
jappeleintje
Bead Believer
Berichten: 247
Lid geworden op: wo 14 jun 2006 11:08

Bericht door jappeleintje » di 28 nov 2006 23:55

Geen idee hoe je die ringetjes zou moeten solderen....volgens mij ga je dan een klodder soldeer zien? En wat doe je dan bij bijv. bronzen ringetjes? Of is soldeer er ook een bronskleur?

Kan je het bijv. met een drup superlijm doen? Zelf heb ik op dit moment heel erg stevige, dikke ringetjes. Zo stevig dat je ze met 2 tangen open moeten buigen, anders wil het niet.
groetjes, Monique

Afbeelding
big brother is watching you

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten: 1408
Lid geworden op: za 09 sep 2006 13:58
Locatie: duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » wo 29 nov 2006 16:37

ik heb nooit het probleem gehad van ergens achterhaken...ik denk toch dat het een kwestie is van goede stevige ringetjes en dan heel netjes dichtknijpen....ik draai, duw en knijp net zo lang totdat het ringetje echt helemaal strak sluit, met 1 hand houd ik dan gewoon het ringetje in een tang klem en met de andere hand waarin ook een klem draai ik ze echt strak dicht.
Ik zou solderen ook niet echt zien zitten, volgens mij zie je dan toch altijd de hechtplek aan het ringetje zitten?
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
Jolanda Y
Bead Dreamer
Berichten: 687
Lid geworden op: za 19 jun 2004 19:51
Locatie: Deinum
Contacteer:

Bericht door Jolanda Y » wo 29 nov 2006 16:45

Ik gebruik het liefs splitringetjes, heb je het probleem ook niet.
Met uitzondering van de kinderkettingen, daarvan vind ik het juist wel een prettig idee dat het los kan schieten :? .

Marsha1979
Bead Dreamer
Berichten: 537
Lid geworden op: do 09 jun 2005 21:22
Locatie: Kudelstaart

Bericht door Marsha1979 » wo 29 nov 2006 17:58

Splitringetjes zijn inderdaad een oplossing en mijn vriend heeft een tijdje mijn montageringetjes gesoldeerd. Eerlijk gezegd zou ik dat niet doen, ik heb er slechte ervaringen mee, de ringetjes verkleuren (ik denk door het solderen). :roll:
Groetjes Marsha

Don't worry bead happy !

Gebruikersavatar
red lady
Bead Dreamer
Berichten: 664
Lid geworden op: za 21 mei 2005 17:00
Locatie: tilburg

Bericht door red lady » wo 29 nov 2006 18:04

de meeste kant en klaar kettingen in de winkels zijn ook niet gesoldeerd.
het lijkt mij ook een kwestie van goed sluiten met 2 tangen , en vooral van goede kwaliteit materialen gebruiken.
groetjes @uror@
life is not easy and it will never be.
but you must remember you've got friends,
and one of them is me.

Gebruikersavatar
violetmoon_17
Bead Addict
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo 06 jul 2005 07:40
Locatie: ergens in Noord - Limburg
Contacteer:

Bericht door violetmoon_17 » wo 29 nov 2006 18:14

Je kan ringen solderen, maar dan moet je de soldeer goed laten door vloeien.
Solderen gebeurd meestal met tin (en flux) en is dus zilverkleurig.
Of je gebruikt echte zilversoldeer. ik neem aan dat er ook goud soldeer is.


Of je moet het "hard solderen", als ik me niet vergis is dit met een brander met vlam en smelt je als het ware het metaal een beetje zodat het aan elkaar hecht. Op deze manier heeft de las dezelfde kleur als het metaal

Als je allemaal ringetjes, die in elkaar zitten, zo moet solderen is dit helaas geen optie omdat ze dan allemaal aan elkaar gaan smelten.



Een andere opties zijn:
* betere ringen (sterkere) gebruiken
* of twee ringen tegelijk gebruiken
* of ovaal ringen gebruiken met de opening aan de zijkant.
Afbeelding Carina

Afbeelding

Copyright © 2004–2015 All rights reserved.

Gebruikersavatar
JeweLilly
Bead Interested
Berichten: 194
Lid geworden op: do 06 okt 2005 00:19
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Bericht door JeweLilly » zo 17 dec 2006 05:55

Misschien een idee om ipv solderen om met een knijpkraal het ringetje te sluiten.. maar daar kan je natuurlijk ook weer aan blijven hangen dan :? :roll:
Groetjes Lilly

Gesloten