dubbele rij spiral methode

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
bommeltje
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:zo 24 sep 2006 14:11
Locatie:Oisterwijk
dubbele rij spiral methode

Bericht door bommeltje » wo 18 okt 2006 22:13

Hoi,

IK ben bezig met een ketting met de (dutch) spiral methode zoals deze beschreven staat op kralen.com. In die beschrijving staat de groene kraal als een grotere kraal. Nu wil ik eigenlijk allemaal dezelfde grootte hebben. Maar dan van die grote groene kraal wil ik ook een dubbele rij. Voor de duidelijkheid: ik heb 3 kleuren, eerst 2 zwarte (is groen op de tekening) dan 2 gele, weer 2 zwarte (groen op tekening), dan 2 groene en sluiten met de eerste 2 zwarte. Daarna voeg ik 3 gele en 2 zwarte door de tweede set van 2 zwarte, dan weer 3 groene en 2 zwarte door de laatste 2 zwarte. Snapt iemand wat ik bedoel? Maar op deze manier krijg ik nog steeds een ketting met 3 rijen geel, 1 rij zwart, 3 rijen groen en 1 rij zwart. Deze ketting is dan wel losser (je kijkt er doorheen). Het is ook wel mooi maar niet wat ik bedoel. Ik heb al op diverse sites gekeken en verschillende combi's gezien maar nog niet die ik bedoel. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Healthy
Bead Believer
Berichten:204
Lid geworden op:zo 13 aug 2006 07:27
Contacteer:

Bericht door Healthy » do 19 okt 2006 06:28

Sorry maar het wordt mij nu groen en geel....eh...zwart...voor ogen??!!
;)

Ik ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet als het klaar is. Als ik goed begrijp wil je éen rij kralen vervangen door twee??

Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04

Re: dubbele rij spiral methode

Bericht door samira » do 19 okt 2006 09:29

Geloof dat ik snap wat je bedoelt ... heel in de verte dan hoor! :lol: De dutch spiral op kralen.com is een tikkie losser dan andere dutch spiral-voorbeeldjes. Bij deze http://beadwork.about.com/library/weekly/aa021698.htm" onclick="window.open(this.href);return false; bijvoorbeeld krijg je meer de 'knik' erin ... wordt het eerder spiralerig zal ik maar zeggen omdat je een aantal kraaltjes vastzet met de peyote-steek. Ik vermoed dat wat je ook varieert bij het dutch spiral-voorbeeld wat je nu gebruikt je dat lossere zult houden ... het er doorheen kunnen kijken. Wat betreft de dubbele groene rij ... hou maar even jouw woorden aan ... die dubbele rij zou je kunnen fabrieken met dat linkje dat ik je gegeven heb ... alleen zet je de groentjes dan vast maar ze komen wel boven of naast elkaar. Het voorbeeld dat jij gebruikt gaat uit van het steeds oppikken van dat ene groentje ... beetje lastig uitleggen ... :lol: ... is dit nog wel te volgen?! :roll: Als je bij jouw voorbeeld nog één of twee groentje(s) rijgt pak je ze in de volgende 'toer' weer op met de peyote-steek ... misschien krijg je dan het effect waarnaar je op zoek bent ... maar dat gegeven komt dus meer overeen met dat linkje ... dus ... vergelijk het effetjes. Enne ... misschien heeft iemand anders wel de gouwe tip hoor! :wink:

:oops: Oeh ... wat een warrig verhaal!

Succes! :thumb:
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Healthy
Bead Believer
Berichten:204
Lid geworden op:zo 13 aug 2006 07:27
Contacteer:

Bericht door Healthy » do 19 okt 2006 09:50

O... nog iets schiet me nu te binnen...

Ik heb gemerkt dat als ik een spiraal maakte, dat die heel los was en bleef...totdat ik een/de draad naderhand nog eens door de "hoofd" kralen ging rijgen (de iets grotere)...daarna trekt de spiraal mooi strak.

Is dat het misschien?

Gebruikersavatar
bommeltje
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:zo 24 sep 2006 14:11
Locatie:Oisterwijk

Bericht door bommeltje » do 19 okt 2006 11:11

hmm, eigenlijk snap ik het niet, maar jullie misschien ook niet hoe ik het uitleg. Zal een foto toevoegen dan wordt het misschien wat duidelijker. Deze ketting heb ik al gemaakt (moet alleen nog een slotje aan) op dezelfde manier als op kralen.com. Nu heb ik hier 2 rijen oranje, 1 rij zwart, 2 rijen rood en 1 rij zwart. Nu wil ik die zwarte rij ook dubbel hebben, dus net zo dik als de rode en oranje? Weten jullie nu misschien wat ik bedoel?



groetjes Eveline.

PS: dat de ketting wat losser is maakt niet uit als ik maar van alle kleuren een dubbele rij heb of driedubbel misschien.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 19 okt 2006 11:15

Goh mooi gelukt zeg!
je kan ook evt keer via peyote stitch of herringbone / ndbele rijgen. Dan is de techniek anders, maar kan je wel eenvoudiger een patroon erin maken. Het is dan minder spiraal achtig (dus wordt niet dikker/dunner), maar dat wil je toch niet zo te lezen...

Gebruikersavatar
Healthy
Bead Believer
Berichten:204
Lid geworden op:zo 13 aug 2006 07:27
Contacteer:

Bericht door Healthy » do 19 okt 2006 12:46

Nou ik vind deze ketting prachtig... niks aan toe te voegen...!!

Gebruikersavatar
Helena
Bead Believer
Berichten:209
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 18:44

Bericht door Helena » do 19 okt 2006 17:53

Is het niet gewoon een kwestie van nog een extra zwarte kraal rijgen voor die zwarte (op tekening groene) kraal en die extra kraal dan behandelen als een gekleurde kraal?
Je krijgt dan wel een nog bredere spiraal.

Iig succes ermee!

Edit; je kunt de "doorkruispunten" (de groene kralen in de tekening) trouwens ook vermeerderen, dus ipv twee verdeel je je rondjes in bv drie delen. Dit maakt de ketting ook wat steviger als die wat dikker wordt.
Groetjes,
Helena

Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04

Bericht door samira » do 19 okt 2006 19:18

Helena schreef:Is het niet gewoon een kwestie van nog een extra zwarte kraal rijgen voor die zwarte (op tekening groene) kraal en die extra kraal dan behandelen als een gekleurde kraal?
Je krijgt dan wel een nog bredere spiraal.
... Heb ik ook nog aan zitten denken! :wink:
Ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing!
Groetjes Wendy

Pimboli
Bead Discoverer
Berichten:45
Lid geworden op:ma 21 aug 2006 16:44

Bericht door Pimboli » ma 23 okt 2006 10:13

wauw ik krijg die dutch spiral nooit zo mooi........
Groetjes Marinda

Gebruikersavatar
bommeltje
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:zo 24 sep 2006 14:11
Locatie:Oisterwijk

Bericht door bommeltje » wo 01 nov 2006 13:10

sorry voor de late reactie. Ik heb nog niet geprobeerd om een extra zwarte kraal te rijgen als een gekleurde kraal. Maar ik denk dat die oplossing wel zou kunnen werken. Ook de peyote stitch zou denk ik wel kunnen werken. De Herringbone daar moet ik eens kijken hoe deze werkt :) . Maar dat is een kwestie van gewoon proberen denk ik. Uiteindelijk heb ik de ketting niet in spiraal gemaakt maar met een dubbele rij bloemen (onder elkaar). Zo kwamen de kleuren beter uit en zag het er niet zo " goedkoop" uit vond ik.

Bedankt voor de tips iig.

Groetjes Eveline

Gesloten