Afwerken nylondraad d.m.v. smelten

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Sieraden 4 You!
Bead Believer
Contacteer:
Afwerken nylondraad d.m.v. smelten

Bericht door Sieraden 4 You! » za 24 sep 2005 14:49

Hallo allemaal,

Ik was vandeweek 's avonds een ketting aan het rijgen op nylondraad en had allemaal kaarsjes aan.
Toen dacht ik eraan dat je misschien nylondraad ook gemakkelijker kon afwerken door het uiteinde te smelten zodat je niet de draad terug hoeft te rijgen.
Ik heb het geprobeerd en deed dit als volgt.
Ik rijg het (dubbele) draad door een kalotje, rijg er een knijpkraal op, en knijp deze dicht. Voordat ik het kalotje dan dichtknijp knip ik het draad op enkele milimeters na de kraal af en dan hou ik bij de uiteinden (twee want ik gebruik een dubbele draad) een brandende lucifer, de uiteinden smelten dan direct iets weg, aan elkaar vast.

Volgens mij wordt dit ook gedaan bij scoubidou.
Ik wil graag weten of er meer mensen deze techniek gebruiken en of ze hier positieve of negatieve ervaringen mee hebben.
Ik tot nu toe dus wel positief maar ik heb de ketting nog niet gedragen... Dus dat zegt niet zoveel :wink:
En ik vind het een beetje lullig als ik een ketting verkoop en het slotje ligt er binnen 3 dagen af!

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » za 24 sep 2005 15:19

Je kunt inderdaad nylondraad smelten. Jewel vertelde vorige keer dat ze daar een speciaal apparaatje voor had.
groetjes Sannie.

highwaystar
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door highwaystar » za 24 sep 2005 16:22

ik smelte vroeger ook mijn nylondraad aan het einde, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn ringen die ik geregen heb altijd doorbreken op de plaats waar ik het nylondraad smolt.

ondertussen smelt ik mijn werk niet meer maar leg ik en druppeltje lijm op de knoop en constateer dat mijn rijgwerk beter houd.

dus ik smelt mij nylondraad niet meer :wink:
life is a strange thing,
just when you think you learn howto use it,
IT'S GONE

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » za 24 sep 2005 20:25

sanny schreef:Je kunt inderdaad nylondraad smelten. Jewel vertelde vorige keer dat ze daar een speciaal apparaatje voor had.
Ja dat klopt. :D
Maar ik leg eerst tig knopen en die smel ik tot een dotje op de eerste knopen.
Ik heb een pennetje waar de punt van gaat gloeien, dus je kan de knopn geleidelijk laten smelten.
Werkt perfect hoor. :wink: En nu krijg ik er wat meer handigheid in en sluit ik het kalotje als de gesmolten draad nog wat zacht is, waardoor het ook nog eens goed 'geplakt' zit.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

gootje
Bead Intelligent

Bericht door gootje » za 24 sep 2005 21:18

zo leg ik altijd een dot lijm in het kalotje voordat ik het dichtknijp :wink:
zelfde idee......
als het droog is, krijg je het niet meer open, zit allemaal muurvast :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groetjes gootje

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » zo 25 sep 2005 15:36

gootje schreef:zo leg ik altijd een dot lijm in het kalotje voordat ik het dichtknijp :wink:
zelfde idee......
als het droog is, krijg je het niet meer open, zit allemaal muurvast :wink:
Mijn idee :thumb:
groetjes Sannie.

Gesloten