kralen rijgen met draad en knoopjes

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
B-Jeweled
Bead Reader
Berichten:8
Lid geworden op:za 18 jun 2005 19:53
Locatie:Roden
Contacteer:
kralen rijgen met draad en knoopjes

Bericht door B-Jeweled » za 18 jun 2005 20:03

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb met belangstelling jullie mooie websites bekeken.

Mijn naam is Esther (die gebruikersnaam was al in gebruik) dus gebruik ik mijn bedrijfsnaam B-Jeweled.
Ik ben net gestart met het geven van workshops sieraden maken. Zelf ben ik natuurlijk al langer bezig met het maken van sieraden. Eigenlijk al sinds de middelbare school.

In mijn omgeving krijg ik vaak vragen of ik bepaalde oude sieraden wil repareren. Meestal gaat het om een nieuw slotje of het opnieuw rijgen van een ketting. Nu krijg ik een vraag of ik een ketting opnieuw wil rijgen. Op zich geen probleem, er zitten echter allemaal kleine knoopjes tussen de kralen. Ik heb dat nog nooit eerder gedaan. Ik heb gehoord dat het een ouderwetse techniek is en dat je dat met een soort plankje moet doen. Heeft 1 van jullie dat wel eens gedaan? En kun je mij dan uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

Ik hoor graag van jullie

Groet,
Esther
Ik droom over kralen.....

Gebruikersavatar
miekel
Bead Addict
Berichten:2144
Lid geworden op:zo 17 aug 2003 17:32
Locatie:Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door miekel » za 18 jun 2005 20:20

Het knopen van kettingen is een precies werkje! Meestal worden parels, bloedkoraal etc. geknoopt, reparaties worden meest bij de juwelier uitgevoerd....
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » za 18 jun 2005 20:50

Je kunt speciaal daarvoor parelzijde kopen. Ik kan het niet (ook nooit geprobeerd) maar volgens mij zijn het gewone enkele knoopjes die je met de punt van een naald of iets dergelijks heel dicht tegen de kraal aanduwd alvorens ze aan te trekken. Op die manier krijg je het knoopje mooi dicht tegen de kraal aan.

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
Romantica
Bead Intelligent
Berichten:1395
Lid geworden op:di 01 mar 2005 21:38
Locatie:Almere Buiten
Contacteer:

Bericht door Romantica » za 18 jun 2005 21:01

Ik was net aan het surfen en toen kwam ik dit tegen: http://jewelrymaking.allinfoabout.com/f ... ndant.html

Het is wel in het Engels maar misschien heb je er wat aan, succes, groetjes Inge.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » za 18 jun 2005 23:08

Er is hier al een topic over geweest , kijk even verder bij technieken daar heb ik o.a een uitleg over gegeven en nog iemand ik weet even niet meer wie.
Topic gevonden http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » za 18 jun 2005 23:41

Nou, eigenlijk is het heel makkelijk. Mijn schoonvader had vroeger een juwelierszaak en daar moest ik wel eens iets opnieuw voor rijgen. Met knoopjes. Van hem heb ik geleerd om twee draden te nemen. Je hebt speciaal pareldraad. Daar neem je twee draden van en dan knoop je de draden om en om. Dus bij de eerste kraal doe je b.v de knoop met de linker draad en bij de volgende kraal met de rechter draad en zo om en om.
Niet moeilijk dus. Niet verder vertellen hoor, want dan kan een juwelier niet meer zo veel geld voor een geknoopte ketting vragen :wink:
Veel succes, Sannie
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » za 18 jun 2005 23:43

o,trouwens, voor het draad kun je op mijn site kijken.
Sannie
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » za 18 jun 2005 23:45

Doe je het knoopje dan om de andere draad heen? Wat is het nut van 2 draden gebruiken en waarom is er speciaal pareldraad? Wat is er mis met "gewoon" rijgdraad, zoals C-lon of Aalon?

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » za 18 jun 2005 23:47

Met c-lon kun je niet de juiste knoop maken. Het pareldraad is een soort dun koord. En het fijne van twee draden is, dat je de knoop altijd tegen de kraal aan kunt trekken. Met één draad kan dat ook wel, maar niet iedereen krijgt het voor elkaar om met één draad een knoopje tegen een kraal aan te schuiven.
Sannie
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » za 18 jun 2005 23:52

Gewoon een naald in het knoopje steken en tegen de kraal schuiven. Als je met 2 draden werkt moet natuurlijk het gaatje van de kraal niet te klein zijn. C-lon is inderdaad te dun.
Laatst gewijzigd door hennie op za 18 jun 2005 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » za 18 jun 2005 23:52

Dus je doet inderdaad een slag met de ene draad rond de andere draad? Maak je, zeg maar, een halve steek op de andere draad?

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » za 18 jun 2005 23:53

Ja, zo zou je het ook kunnen noemen, Je moet het om en om doen, omdat je ketting anders naar één kant gaat trekken. Daar heb je geen last van als je het om en om doet.
Sannie
groetjes Sannie.

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » zo 19 jun 2005 00:09

Gesnopen! dank2

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
sharon
Bead Intelligent
Berichten:1350
Lid geworden op:di 15 apr 2003 13:28
Locatie:Waarland
Contacteer:

Bericht door sharon » zo 19 jun 2005 09:32

Maar welke dikte gebruiken jullie dan het meest? Want dat draad heb je toch in verschillende diktes? En waar kan je zwart kopen?

Gebruikersavatar
sanny
Bead Professional
Berichten:1667
Lid geworden op:di 17 mei 2005 21:07
Contacteer:

Bericht door sanny » zo 19 jun 2005 22:33

Je moet even opletten op het gat van de kraal, want je kunt pareldraad in verschillende diktes kopen.
Groet Sannie
groetjes Sannie.

Gesloten