patroon ketting haken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Angel1980
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:do 14 apr 2005 11:19
Locatie:Bergen op Zoom
Contacteer:
patroon ketting haken

Bericht door Angel1980 » wo 20 apr 2005 15:48

hallo medeforumpjes verjaardag2 ,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een duidelijk patroon hoe je een ketting moet haken. Op de internetsite staat wel een voorbeeld maar ik bedoel eigenlijk net iets anders haken. Ik heb het voorbeeld in de kralenwinkel in breda gezien, wil er alleen geen 40 euro ex materialen voor betalen, vind ik net even teveel van het goede, ik heb al veel afgezocht maar nog niet gevonden aargh . Misschien is een van jullie zo lief om mij een tip te geven of een patroon of iets dergelijks. :(

Alvast bedankt

Greetings angel weetniet
Het is beter zaden van het goede in de harten van de levende te strooien, dan bloemen te leggen op de graven van de doden.

Mijoux
Bead Interested
Berichten:139
Lid geworden op:ma 07 feb 2005 07:32
Locatie:Sweet Lake City

Bericht door Mijoux » wo 20 apr 2005 16:51

Daar is al eerder een topic over geweest maar ik leg het wel uit. C 'est simle...Neem voor een volle ketting die ongeveer 4 tot 5 keer om je nek kan, 8 meter gecoated staaldraad. Doe een knijpkraaltje aan het eind zodat de kralen er niet afvliegen. Rijg +/- anderhalve meter kralen kriskras door elkaar. Ga niet letten op patroon of wat dan ook. Gewoon groot/klein/metaal door elkaar en rijgen maar. Als je ongeveer die anderhalve meter hebt gedaan, maar je aan de andere kant van het draad je kalotje en knijpkraaltje en sluiting vast en begin je ook aan die kant met haken. Schuif een aantal kralen richting die kant en pak dan 1 kraal vlakbij. Maak een stokje en neem de kraal mee. Doe dat bij de volgende weer en zo vaak je wilt. Haak wel na ongeveer 5 kralen, 3 stokjes voor een betere rek en mooi resultaat. Als je klaar bent met het haken en mocht je draad tekort komen en kralen over hebben, haal je die er gewoon vanaf. Knijpkraaltje er af knippen, de kralen eraf, kalotje en knijpkraaltje plaatsen, ringetje eraan en Voila!!! Uw gehaakte ketting is klaar.

succes
Groetjes Mijoux

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 20 apr 2005 17:11

Op mijn site kun je 2 patronen vinden over haken. Het zijn wel bestelpatronen. Eén is met c-lon garen en één is met nylondraad. Kijk bij Bestelpatronen.

Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:

Bericht door Mieke » wo 20 apr 2005 17:55

Haak je stokjes? Ik dacht gewoon lossen of werkt dat dus niet :oops:?
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Mijoux
Bead Interested
Berichten:139
Lid geworden op:ma 07 feb 2005 07:32
Locatie:Sweet Lake City

Bericht door Mijoux » wo 20 apr 2005 18:32

Ik doe 3 stokjes of soms 4 ligt eraan. Je krijgt echt een heel mooi effect en de ketting valt heel mooi vol om je nek. En door de rek die er dan inkomt valt hij mooi in elkaar.
Groetjes Mijoux

Gebruikersavatar
Angel1980
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:do 14 apr 2005 11:19
Locatie:Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Angel1980 » do 21 apr 2005 10:23

bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik moet nog een beetje wennen ben nog nooit echt lid geweest van een forum en daar daadwerkelijk aan deelgenomen.

Maar wat bedoel je met stokjes haken? zijn dat gewoon 4 lusjes ofzo? ik snap niet helemaal wat ik bedoel. En ik heb groen draad waar iets van een ijzerdraad inzit. koste 4,95 welke van de twee soorten draad heb ik dan waarschijnlijk? zit 10 mtr op het rolletje?

En de ketting die ik gezien heb bestaat uit 3 x 3 mtr. dan hoef je hem niet om je nek te slaan, voor wat oudere mensen e.d. is dat makkelijker, maar moet uiteraard het zelfde effect geven.

groetjes Angel :wink:
Het is beter zaden van het goede in de harten van de levende te strooien, dan bloemen te leggen op de graven van de doden.

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Bericht door Ellen » do 21 apr 2005 17:20

Mijoux schreef:Daar is al eerder een topic over geweest maar ik leg het wel uit. C 'est simle...Neem voor een volle ketting die ongeveer 4 tot 5 keer om je nek kan, 8 meter gecoated staaldraad. Doe een knijpkraaltje aan het eind zodat de kralen er niet afvliegen. Rijg +/- anderhalve meter kralen kriskras door elkaar. Ga niet letten op patroon of wat dan ook. Gewoon groot/klein/metaal door elkaar en rijgen maar. Als je ongeveer die anderhalve meter hebt gedaan, maar je aan de andere kant van het draad je kalotje en knijpkraaltje en sluiting vast en begin je ook aan die kant met haken. Schuif een aantal kralen richting die kant en pak dan 1 kraal vlakbij. Maak een stokje en neem de kraal mee. Doe dat bij de volgende weer en zo vaak je wilt. Haak wel na ongeveer 5 kralen, 3 stokjes voor een betere rek en mooi resultaat. Als je klaar bent met het haken en mocht je draad tekort komen en kralen over hebben, haal je die er gewoon vanaf. Knijpkraaltje er af knippen, de kralen eraf, kalotje en knijpkraaltje plaatsen, ringetje eraan en Voila!!! Uw gehaakte ketting is klaar.

succes
Mijoux, waar blijft je foto :?: Had je vorige topic over haken ook al gezegd dat je een foto erop zou zetten. Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet met de stokjes, kan het me nog niet goed voorstellen. :oops:
En moet je dan niet eerst een rij losse haken?? :)
Groetjes Ellen.

Gebruikersavatar
Angel1980
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:do 14 apr 2005 11:19
Locatie:Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Angel1980 » do 21 apr 2005 20:06

hallo henny,

ik heb net even op je site gekeken leuke site joh, maar welke ketting is dan de haak ketting van de bestel patronen, stomme vraag misschien maar ja ik stel hem toch. hahahahaha

groetjes angelique :oops:
Het is beter zaden van het goede in de harten van de levende te strooien, dan bloemen te leggen op de graven van de doden.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Bericht door Unicorn » do 21 apr 2005 20:13

Ik heb er ook een gehaakt met wire draad.
Dit is 'm.

http://unicorn-sun-star.eigensite.nl/_i ... odid=45759
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
Angel1980
Bead Starter
Berichten:95
Lid geworden op:do 14 apr 2005 11:19
Locatie:Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Angel1980 » do 21 apr 2005 21:21

hallo annemie,

bedankt voor je reactie en wat en gave ketting zoiets bedoel ik dus ook.
Mag ik weten hoe je hem hebt gemaakt :?: please :cry: :bid:

groetjes angelique :wink:
Het is beter zaden van het goede in de harten van de levende te strooien, dan bloemen te leggen op de graven van de doden.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Bericht door Unicorn » do 21 apr 2005 21:38

:D Heel simpel eigenlijk. Als je een beetje kan haken is het heel gemakkelijk.

Voor deze heb ik eerst een flink aantal verschillende kralen
op een wire draad geregen. Maakt niet uit welke volgorde. Niet proberen een patroon of zo er in te verwerken.

Vervolgens heb ik lussen gehaakt. Noem je dat "losse of ketting steken" geloof ik. Soms één kraal per lus en bij de kleinere twee of meer. Zolang doorgehaakt totdat ik twee keer de gewenste halslengte had. Draad dubbelgevouwen en aan elkaar vastgehaakt. Af en toe een losse ertussen haken zonder kraal maakt het geheel wat losser en een dikke haaknaald gebruiken. Voordeel van de wire is dat je de ketting als hij klaar is nog wat kan vormen. Met acculondraad kan het trouwens ook, maar die gebruik ik zelf meestal om te knopen.

Kan niet mislukken. :wink: Succes!!

Maar ik moet zeggen dat ik heeeeelllll nieuwsgierig ben naar de ketting waar je stokjes in haakt. Dus nu schrijf ik Please Please iemand een foto hiervan??
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Bericht door Ellen » vr 22 apr 2005 20:11

Unicorn schreef::D Heel simpel eigenlijk. Als je een beetje kan haken is het heel gemakkelijk.

Voor deze heb ik eerst een flink aantal verschillende kralen
op een wire draad geregen. Maakt niet uit welke volgorde. Niet proberen een patroon of zo er in te verwerken.

Vervolgens heb ik lussen gehaakt. Noem je dat "losse of ketting steken" geloof ik. Soms één kraal per lus en bij de kleinere twee of meer. Zolang doorgehaakt totdat ik twee keer de gewenste halslengte had. Draad dubbelgevouwen en aan elkaar vastgehaakt. Af en toe een losse ertussen haken zonder kraal maakt het geheel wat losser en een dikke haaknaald gebruiken. Voordeel van de wire is dat je de ketting als hij klaar is nog wat kan vormen. Met acculondraad kan het trouwens ook, maar die gebruik ik zelf meestal om te knopen.

Kan niet mislukken. :wink: Succes!!

Maar ik moet zeggen dat ik heeeeelllll nieuwsgierig ben naar de ketting waar je stokjes in haakt. Dus nu schrijf ik Please Please iemand een foto hiervan??
Hoi, mag ik vragen hoe dik je wiredraad is?? Ik vind je ketting erg leuk :!:
Groetjes Ellen.

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Bericht door Unicorn » za 23 apr 2005 07:58

Tuurlijk mag je dat vragen. Ik heb effe op het rolletje moeten kijken.
22 gauge (0,70 mm). Gekocht bij sandra :wink:

Het is behoorlijk dikke draad. Ik heb er gemaakt met dunnere, maar die vond ik persoonlijk te onopvallend. Het had net zo goed acculondraad kunnen zijn of nylondraad. Niet dat daar iets mis mee is hoor. Maar ik vind het mooi 8) als de ketting wat voller en zwaarder is.
Bovendien kun je hem naar allerlei vormen buigen. :roll:
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
Unicorn
Bead Lover
Berichten:428
Lid geworden op:zo 12 dec 2004 11:25
Locatie:Gronsveld
Contacteer:

Bericht door Unicorn » za 23 apr 2005 08:02

Mijoux schreef:Ik doe 3 stokjes of soms 4 ligt eraan. Je krijgt echt een heel mooi effect en de ketting valt heel mooi vol om je nek. En door de rek die er dan inkomt valt hij mooi in elkaar.
:bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid:

Mogen we een foto zien?
Als je hem naar mij mailt wil ik best een link op de pagina zetten??


:bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid: :bid:
groetjes,
Annemie

Everybody needs some magic in life …………

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » ma 02 mei 2005 10:08

Die ketting met stokjes, daar ben ik toch heel benieuwd naar, is weer eens wat anders.

Gesloten