Klei hangers met foto's/plaatjes erin?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Moei-Quai
Bead Dreamer
Berichten:576
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 16:08
Locatie:Maarssen
Contacteer:
Klei hangers met foto's/plaatjes erin?

Bericht door Moei-Quai » ma 21 mar 2005 22:56

Ik heb even jullie deskundige hulp nodig :)
Ik vind de hanges op onderstaande plaatjes echt superkewl...
Nu dacht ik misschien is zoiets ook wel zelf te maken.
Dat je het 'hangergedeelte' zeg maar van fimoklei maakt en er dan een foto/papiertje indoet ofzo? Maar nu vroeg ik me af... kan dit wel?
Met bakken lijkt het me niet zo verstandig... En dus vraag ik hier jullie hulp: heeft iemand een idee om zo'n soort hanger te kunnen maken?

Alvast thanks ontmoeten

Roos

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 22 mar 2005 08:16

Yep...heel eenvoudig...

Vloeibare sculpey of fimo en dan fotokopieer je het plaatje op het goede formaat op een kopieer apparaat. Je smeert er een laagje vloeibare sculpey of fimo op, een centimeter extra aan alle kanten. Je bakt het 15 min. op 130 graden in een oventje, pulkt het papier van de klei af, snijdt het plaatje op het goede formaat...maakt een ondergrond van fimo/sculpey, een randje er omheen, een oogje in de hanger....30 min. op 130 graden bakken en klaar!

De afbeelding wel ff lakken met matte of glanzende lak, want ietsjes afgeven kan het nog wel. Je kunt ook vlak voordat je de hanger afbakt een heeeeeeeeeel dun laagje vloeibare sculpey/fimo eroverheen doen...en als je het mat wil hebben met je vinger heel zachtjes op kloppen voor een mini beetje reliëf...dat geeft een heel mooi matglas effect.

Als je geen kleurenkopie kunt maken, kun je het ook overtrekken met potlood en inkleuren met kleurpotlood...geeft hetzelfde resultaat!!!

Heel veel plezier ermee!!!
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 22 mar 2005 09:10

Nou Mandy heeft je al het antwoord gegeven ;) alhoewel ik zou zeggen doe er voor je het de tweede keer bakt een dun laagje vloeibare klei op strijken met een kwastje en bak het daarna af. Als het dan afgekoeld is zou ik het eventjes schuren en polijsten zodat je een mooie fotolaag erop krijgt. Maarja lakken kan ook alleen wil dan de inkt nog wel is uitlopen ;)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 22 mar 2005 09:13

Ik heb dit weekend toevallig net twee hangers op die manier gemaakt...

Echt kicken hoor, als je je eigen afbeelding in een hanger kunt maken. Dan heb je echt iets unieks.

Maak alleen je afbeelding niet al te groot, want voor je het weet heb je een onhandelbare knots van een hanger en da's ook weer niet altijd mooi...hahaha...Ik heb prongeluk een hanger van wel 5 bij 7 cm gemaakt...veel te groot naar mijn smaak. Maar ja, het was ook de eerste...de volgende werden al kleiner.
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gebruikersavatar
Moei-Quai
Bead Dreamer
Berichten:576
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 16:08
Locatie:Maarssen
Contacteer:

Bericht door Moei-Quai » di 22 mar 2005 09:17

Thanks voor jullie tips! :D
Ik ben na vandaag vrij dus dan ga ik het eens even uitproberen...
Eerst even vloeibare klei ergens vandaan toveren.

Enneh het werkt alleen met gekleurde fotokopiën of met potlood overgetrokken plaatjes? Moet ik ook maar eens even op zoek naar een kleurkopieer machine hier...

Heb je toevallig al foto's van jouw hangers Mandy?
Ben niet nieuwsgierig hoor relax

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 22 mar 2005 09:34

Hai,

nee, ik heb nog geen foto's. Ik heb ze gelakt en ze liggen nu te drogen.

Het kan alleen met kopieën met toner...dus geen inktjetprinter...een laserprinter kan wel....ik heb zelf zwart-wit afdrukken op mijn laserprinter gemaakt en vervolgens licht gekleurd met kleurpotlood....vooral metallic kleurpotlood is erg mooi geworden!!!

Je kunt op je pc een aantal leuke plaatjes verzamelen en die op klein formaat op een A4-tje uitprinten en dan in een copyshop of in een supermarkt op een kleurencopier kopieren....een kwartje meestal, geloof ik.

Vloeibare sculpey heb ik alleen nog maar op internet gezien...dragonmagic heeft het...vloeibare fimo kun je bij http://www.dekwast.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kopen....

Let wel op dat je onder de afbeeldingen als je ze hebt afgebakken en je gaat ze in een hanger verwerken, het mooi is om een dun laagje witte klei eronder te doen. De afbeelding wordt nl. vrij transparant als die voor de tweede keer gebakken wordt voor het bakken van de hanger. Ik had zo nog een foutje gemaakt door het oogje achter de afbeelding te bevestigen...nu zie je dus een zilverdraad onder de foto lopen...stom, stom. Maar ja, je leert het vanzelf...hahahaha.

Als de lak droog is, zal ik foto's posten.

O ja, nog 1 ding: kleurpotlood loopt wat meer uit dan toner van een kopieerapparaat!!! Dat kan vlekken geven als je na het bakken met je handen over het plaatje wrijft....toner gaat beter. Maar goed, als je er direct een heeeeeeeel dun laagje vloeibare sculpey of fimo overheen dept, is dat probleem opgelost...kun je evt. voor verder aan de hanger werken nog eens 10 minuutjes bakken zodat je niets kunt uitsmeren.

Heel veel succes...als jij iets af hebt, foto's he?
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Kruimeltje
Bead Addict
Berichten:2102
Lid geworden op:vr 04 jul 2003 09:54
Contacteer:

Bericht door Kruimeltje » di 22 mar 2005 09:49

jeetje wat gaaf!

als je het papier eraf pulkt he blijft dan de tekening zitten? ik ben een beetje blond :oops:

plaatje insmeren+ 1cm aan allekanten...bakken
op maat snijden
achtergrond (hanger) maken bakken lakken klaar?
Groetjes Kruimel

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » di 22 mar 2005 10:13

ja :)

Je kan het ook met hp tshirt papier doen als je dat hebt ;) dan kan je dus wel de kleuren prints maken! maar alleen de HP tshirt paper is hier goed voor
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Kruimeltje
Bead Addict
Berichten:2102
Lid geworden op:vr 04 jul 2003 09:54
Contacteer:

Bericht door Kruimeltje » di 22 mar 2005 10:25

ooo wat leuk!!

en zou ik bv ook een hanger kunnen maken en dan het plaatje met dat pour on kunnen doen? dus de hanger maken en bakken en dan pour on? want daar heb ik nog best veel van :lol:
Groetjes Kruimel

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 22 mar 2005 12:44

Ik heb geen idee wat pour on is...dat zou je moeten proberen. Maar je kunt fimo en sculpey niet met elke vernis lakken bijvoorbeeld omdat de lak de klei zacht kan maken. Pour on klinkt als een soort vernis of servetlijm en ik weet niet of dat met de klei samengaat. Proberen dus. En een paar weekjes afwachten of het goed gaat, misschien. Voor alle veiligheid zou ik de afbeelding afwerken met een miniminiminiminiminilaagje vloeibare klei en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed uitsmeren of met de vinger uitkloppen. Dat kan zeker geen kwaad.
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gebruikersavatar
Moei-Quai
Bead Dreamer
Berichten:576
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 16:08
Locatie:Maarssen
Contacteer:

Bericht door Moei-Quai » di 22 mar 2005 15:27

Mijn bestelling voor Ria is de deur uit hihi :)
En het leuke is dat mijn vriend betaald :bedankt:

Ik hoop dat ik er dit weekend mee kan beginnen!
Trouwens dat hp tshirtpapier ligt hier nog! Wat een geluksdag haha :lol:

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » di 22 mar 2005 16:05

Yihaaaa!!! Gaaf!!!

Nou, ik ben echt benieuwd...ik heb ook weer wat bij Ria besteld...o jee, portemonnee!!!! Maar goed, weer wat nieuws proberen...het blijft een kick geven.

Superveel plezier dan...hopelijk heb je alles dit weekend binnen, kun je lekker een lang weekend proberen.

Je kunt zelfs een fotootje van iemand doen of zo!!! Dat is ook superleuk! Succes!
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Kruimeltje
Bead Addict
Berichten:2102
Lid geworden op:vr 04 jul 2003 09:54
Contacteer:

Bericht door Kruimeltje » di 22 mar 2005 18:11

pur on is 2 componenten hars...denk dan niet dat het kan... :cry:
Groetjes Kruimel

Gebruikersavatar
Moei-Quai
Bead Dreamer
Berichten:576
Lid geworden op:zo 07 nov 2004 16:08
Locatie:Maarssen
Contacteer:

Bericht door Moei-Quai » za 26 mar 2005 20:10

Ok... het moment is daar :)
Ik ga zo even mijn plaatjes printen op het t-shirt papier en dan ga ik ervoor :lol: Nog last-minute tips?

Gebruikersavatar
Serena
Bead Fanatic
Berichten:1874
Lid geworden op:ma 13 sep 2004 11:15
Locatie:Houten / College Station (Texas, USA)
Contacteer:

Bericht door Serena » za 26 mar 2005 20:11

ooh gaaaf ik wil echt een foto zien!!! :D
doe je het ook met hello kitty?? soo cute!!
ben benieuwd!
Afbeelding *SHABBY**

Gesloten