kalot strak op ketting bevestigen??

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
renata
Bead Believer
kalot strak op ketting bevestigen??

Bericht door renata » wo 18 aug 2004 09:59

Ik was gisteren bezig met een armband te rijgen. Eindelijk klaar dus tijd voor de kalotjes. Eerst de ene kant gedaan, ging goed. Toen ik daarna de andere kant deed, trok ik blijkbaar iets te hard (knijpkraal in kalot waarschijnlijk niet vast genoeg) en alle kralen op de grond. :evil: .

Poging 2: toen heb ik eerst aan 1 kant een kalot vastgemaakt, dan gaan rijgen en als laatste dan weer een kalot. Maar dat was toch echt een gefriemel. Want het moet wel een strakke armband blijven, dus geen ruimte tussen de kralen. Maar op die manier kon ik het kalot ook niet verder weg schuiven om de knijpkraal te bevestigen en dicht te knijpen. De tang is gewoon te breed.
Na veel geworstel is het gelukt, maar is er een handigere manier?
Ik zie vaak kettingen die ook helemaal tot het eind zijn geregen en met een kalot vastzitten.
Tips graag.
byeeeee

mirrie
Bead Reader

Bericht door mirrie » wo 18 aug 2004 10:17

ik doe altijd, net als jij bij je tweede poging: eerst een kalot, dan rijgen en dan weer een kalot. Dat is inderdaad wel een gefriemel. Ik probeer met de tang het knijpkraaltje zo ver mogelijk op te schuiven, zo strak mogelijk in het kalot. En dan knijp ik em dicht. Vaak heb je dan wel wat ruimte over, maar zeker niet veel. En als je em dan omhebt zie je er eigenlijk niks meer van.

Maar, ik begin maar net, dus misschien zijn er inderdaad betere technieken.
married and happy!!

Sharon_M
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Sharon_M » wo 18 aug 2004 10:42

Ik doe het ook altijd zo. Het is even een gefriemel maar ik zou ook niet weten hoe het makkelijker gaat.

Groetjes Sharon

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » wo 18 aug 2004 10:42

Ik doe het inderdaad net zo als Mirrie.

ellytje
Bead Believer

Bericht door ellytje » wo 18 aug 2004 10:51

Ik doe het bijna hetzelfde.
Idd eerst een kalot, dan rijgen en dan weer een kalot. Ik neem de draad in mn linkerhand en in mn rechter de tang. ik neem het knijpkraaltje tussen de punten van de tang, duw naar beneden en knijp hem dicht. Hierdoor hou je geen ruimte over. Het is trouwens wel aan te raden om een beetje speling te houden (paar mm), anders komt er spanning op de ketting en is de ketting niet zo flexibel.
Dit merkte ik vooral met rijgen op nylondraad, als ik de ketting heel strak afwerkte ging hij ook sneller kapot.

Als tangetje gebruik ik 1tje waar een hoek in zit. en de punten lopen af.
Door die hoek kan je heel makkelijk bij het knijpkraaltje.
groetjes Elly

Madelief
Bead Chatter

Bericht door Madelief » wo 18 aug 2004 10:57

Ja, ik doe het ook zo, heel wat gefriemel... Maar de laatste tijd maak ik ook al wel eens een lusje in mijn staaldraad, met twee knijpkralen vastgezet en aan dat lusje hangt dan de sluiting. Dus ipv een kalot: een lusje! En dat lusje maak je dan zo klein of zo groot als je wilt, je kan het zo klein maken dat je er niks van ziet...

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 18 aug 2004 14:28

Als je het kalotje goed openbuigt, bijna horizontaal dan kun je er beter bij met de platbektang. Als je het kalotje dicht wil knijpen dan kun je het met je vingers een beetje dicht knijpen en dan met de platbektang.Een platbektang die spits toeloopt is ook handig dan kun je in het kalotje komen.

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » wo 18 aug 2004 16:20

He hennie lees net je tip, maar waar ik altijd bang voor ben dat als ik de kalot helemaal open maak (horizontaal) en dan weer dicht knijp dat hij kapot gaat.... dus zeg maar in het midden breekt.

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 18 aug 2004 17:10

Ja inderdaad, maar tenminste 1x moet kunnen, anders heb je gewoon een heel slechte kwaliteit. :wink:

renata
Bead Believer

Bericht door renata » wo 18 aug 2004 20:41

bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad ook het kalotje iets verder opengezet, durfde niet teveel. Misschien is een wat spitsere tang ook wel wat. Ach ja, een beetje gefiremel hoort erbij. doei
byeeeee

Gesloten