Hallo allemaal,
Ik heb laatst voor het eerst een armbandje geweven van miyuki delica's. Toen ik klaar was, heb ik aan beide kanten een stukje geweven met draad en er secondelijm op gedaan om een stukje te maken waar ik vervolgens de veterklem op vast kan zetten. Maar toen ik hem van het weefraam afhaalde ging hij kronkelen omdat de kralen te straks op elkaar kwamen omdat het draad strak gespannen was. Hoe kan ik dit voorkomen?
Ik gebruik de Beadalon jewel loom, waardoor de draden strak komen te staan, maar je ze dus niet minder strak kan spannen..
Heeft er iemand tips?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Lotte
Help! mijn armbandje krult op!
-
- Bead Anonymous
Re: Help! mijn armbandje krult op!
Late reactie, maar herkende je probleem...
Om de rijggaren op de Beadalon jewel loom te spannen buig je de loom en zit er een metalen staafje om deze gebogen te houden.
Volgens de beschrijving moet je na het opspannen van de garen het metalen staafje (wat de loom gebogen houd tijdens het opspannen) weg halen.
Daardoor komt de rijggaren strak te staan.
Maar als je tijdens het opspannen de rijggaren strak aantrekt, dan hoef je het metalen staafje niet weg te halen.
Hierdoor is de rijggaren wel goed strak gespannen, maar word deze niet opgerekt en krijg je geen kronkelende armband.
Wat je ook nog kan doen is aan beide kanten alvast een draad weven, dan het hele werkje van de loom af halen en dan pas lijmen.
Dan weet je zeker dat het niet te strak zit...
Om de rijggaren op de Beadalon jewel loom te spannen buig je de loom en zit er een metalen staafje om deze gebogen te houden.
Volgens de beschrijving moet je na het opspannen van de garen het metalen staafje (wat de loom gebogen houd tijdens het opspannen) weg halen.
Daardoor komt de rijggaren strak te staan.
Maar als je tijdens het opspannen de rijggaren strak aantrekt, dan hoef je het metalen staafje niet weg te halen.
Hierdoor is de rijggaren wel goed strak gespannen, maar word deze niet opgerekt en krijg je geen kronkelende armband.
Wat je ook nog kan doen is aan beide kanten alvast een draad weven, dan het hele werkje van de loom af halen en dan pas lijmen.
Dan weet je zeker dat het niet te strak zit...
- Moniek74
- Bead Intelligent
- Contacteer:
Re: Help! mijn armbandje krult op!
Ik zou ervoor zorgen dat het draad dat je opspant een draadsoort is zonder enige vorm van rekvermogen. Ik heb net voor het eerst geweven, op hetzelfde weefraam en heb opgespannen met fireline. Dat krult niet op!
Hartelijke groet van Moniek