Bij de 1ste foto zie ik nog net knijpkralen. Wat je zou kunnen doen is draad 2x zo lang maken, dubbelvouwen, als lus om een knoop heen doen, dan vastknijpen met knijpkraal en dan beginnen met rijgen en jasseron. Ik weet niet hoe de andere kant is gedaan maar je zou de draad dan om de knoop heen kunnen doen, terug door knijpkraal, rijgen door kralen en dan afknippen zodat uiteinde in kralen is verstopt. Ik ben zelf niet zo fan van zichtbare knijpkraal maar op zich kan het wel en je kan desnoods 'n grote knijpkraal daar omheen doen (verkoop ik zelf nog niet)
De 2de is vrij eenvoudig, namelijk mooie draad meerdere keren er omheen draaien. Wellicht is er aan de onderkant stevige knopen. Je zou kunnen kijken voor scherpe naald om voor stevigheid ook keer door het leer te halen maar ik weet niet of dat is gedaan. Je zou rijgkoord kunnen nemen zoals
http://www.creadream.nl/draad/rijgkoord/
Als ik zelf iets zou moeten verzinnen zou ik de neiging hebben iets te maken met zo 'n knoopje die je erin slaat, en dan de draad daaromheen te knopen, zoals 1ste foto dus.
Of je naait de draad door het leer en zoek een mooie klem die je dan om de borduursels heen kan klemmen zodat het niet meer zichtbaar is.
Als ik jou was zou ik de neiging hebben op bv pinterest rond te surfen op zoek naar lederen sieraden en te kijken hoe ze het daar gedaan hebben, soms kan je het achterhalen.