Heeeeeeeeeeelpp Peyote rommel

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:
Heeeeeeeeeeelpp Peyote rommel

Bericht door Ingeborg76 » ma 01 okt 2012 16:11

Hallo, Ik wilde vanmiddag wat nieuws op touw zetten maar grrrrrrrrr het ziet er niet uit zoals ik het zou moeten hebben, daarnaast snap ik het patroon ook niet kortom wie kan mij helpen met de Peyote stitch flat even count??

techniek via http://www.fusionbeads.com/Flat-Even-Co ... ote-Stitch
patroon wat ik wilde maken http://www.fusionbeads.com/Candy-Cane-Crush-Bracelet

maar bij mij ziet het er nu zo uit> Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

wat gaat er mis?? Ik kom niet uit de start, komt het door het gedraaide draad of wat? Helllp me please wil zo graag nog meer technieken leren! :-((
Groetjes Ingeborg

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: Heeeeeeeeeeelpp Peyote rommel

Bericht door Sandra » ma 01 okt 2012 16:17

De kans is groot dat je het goed doet maar de kwaliteit van de kralen te laag is....als de maat varieert kan je het niet mooi strak tegen elkaar aan rijgen.
De techniek is peyote stitch.
Verder flat (dus plat) en even count (even aantal kralen breed).

De grote kraal moet je nog niet erbij pakken.
Je rijgt platte stukjes, de begin en einde 'bevestig' je aan elkaar waardoor het rond vormt. Je rijgt de draad dus opnieuw door de kralen, ene keer van de ene kant, andere keer door de andere kant. google bv op zipping peyote stitch https://www.google.nl/search?q=zipping+ ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo maak je via peyote je 'eigen kraal'. Dat kan je vervolgens als kraal op draad rijgen, met daartussen grote kraal.

xxCheriexx
Bead Interested

Bericht door xxCheriexx » ma 01 okt 2012 16:58

Gebruik je wel de goede draad, het lijkt me een beetje te dik, of zie ik het verkeerd.
In ieder geval succes.
Gerry.

Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Ingeborg76 » ma 01 okt 2012 17:04

Sandra schreef:De kans is groot dat je het goed doet maar de kwaliteit van de kralen te laag is....als de maat varieert kan je het niet mooi strak tegen elkaar aan rijgen.
De techniek is peyote stitch.
Verder flat (dus plat) en even count (even aantal kralen breed).

De grote kraal moet je nog niet erbij pakken.
Je rijgt platte stukjes, de begin en einde 'bevestig' je aan elkaar waardoor het rond vormt. Je rijgt de draad dus opnieuw door de kralen, ene keer van de ene kant, andere keer door de andere kant. google bv op zipping peyote stitch https://www.google.nl/search?q=zipping+ ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo maak je via peyote je 'eigen kraal'. Dat kan je vervolgens als kraal op draad rijgen, met daartussen grote kraal.
Die grote kraal is mijn stopkraal dus die rekende ik niet mee....maar ik vindt het begin zo rommelig
Groetjes Ingeborg

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 01 okt 2012 17:48

Je kan in ieder geval het beste delica's gebruiken. Toevallig heeft iemand zo pas hier dezelfde techniek gebruikt maar dan voor 'wc rolletje' viewtopic.php?f=9&t=43685&st=0&sk=t&sd= ... l&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; Lees daar mijn tips eens en zie eens haar 1ste en 2de creatie, dan zie je duidelijk verschil.
En het zou kunnen dat het met fireline of nymo rijggaren stukken makkelijker gaat dan met gewone nylondraad.
Van wat ik zo zie heb je iig geen fout gemaakt maar ligt het puur aan de draad en kralen.

Moon
Bead Dreamer

Bericht door Moon » ma 01 okt 2012 20:44

Het begin van peyote is gewoon erg lastig. Het nylondraad dat je gebruikt is niet fijn en niet echt geschikt ervoor. Beter is inderdaad Fireline of C-lon. Ik zag laatst in een webwinkel een hulpje om de eerste rijen van peyote makkelijker te kunnen maken: Quick Start Peyote Cards van Beadsmith. Wel prijzig, maar misschien wel fijn om je op weg te helpen de eerste keren. En het beste kun je delica's gebruiken zoals Sandra ook zegt. Die vallen heel fijn in elkaar net zoals bij het patroontje wat je graag wil maken. Succes!
Groetjes van Monica

Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Ingeborg76 » ma 01 okt 2012 21:48

Ik gebruik het nylondraad vd pipoos 0.20mm, maar de kralen zijn idd van mindere kwaliteit, volgende keer met delica 8/0 proberen en dan nog eens het patroon snappen hihi
Groetjes Ingeborg

Moon
Bead Dreamer

Bericht door Moon » ma 01 okt 2012 22:13

De eerste 2 rijen rijg je eigenlijk samen op en dan pak je bij de derde rij om en om een kraaltje zodat dan automatisch de eerste twee rijen gevormd worden.
Groetjes van Monica

JMHols
Bead Monster

Bericht door JMHols » di 02 okt 2012 08:59

Moon beschrijft het duidelijk, zo hoort het. Mocht je een Beadwork of Bead and button hebben, daar staat het ook duidelijk in.

Vengy
Bead Fanatic

Bericht door Vengy » di 02 okt 2012 12:29

Het lijkt mij alsof je bij de derde rij teveel kralen hebt geregen.
Ik neem aan dat je een voorbeeld aan het maken bent en niet volgens het patroontje werkt
want die ziet er anders uit.
Maar het lijkt net of je rij 3 twee keer hebt gedaan.

als je de eerste rijen op de draad zet en je gaat beginnen aan die derde rij dan moet je
een kraaltje bijpakken en de tweede kraal op de rij insteken
en dan werkt het net als een trappetje maken zeg maar. Goed aantrekken in het begin maar niet te strak want dan gaat het draaien maar wel dat je de kraaltjes naast elkaar ziet liggen zeg maar
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Ingeborg76 » di 02 okt 2012 13:02

Ik heb intussen een bestelling geplaats voor 8/0 delica's zodra ik die binnen heb ga ik het nogmaals proberen, ondertussen ga ik even verder met wat wel lukt Bedankt voor alle hulp so far, ik laat het zien wanneer ik het doe met de delica's
Groetjes Ingeborg

estherwijma
Bead Monster

Bericht door estherwijma » di 02 okt 2012 16:53

Ik heb in het begin ook ruzie gehad met de peyotesteek, maar als je hem eenmaal hebt, dan komt het helemaal goed! Succes!
Groetjes Esther

Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:

Re: Heeeeeeeeeeelpp Peyote rommel * update*

Bericht door Ingeborg76 » zo 07 okt 2012 09:21

Het is me gelukt met de juiste kralen...Delica 8/0 om het te leren en zie hier het resultaat

Met dank aan JMHols voor de hulp qua patroon

Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Groetjes Ingeborg

SandraM
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door SandraM » zo 07 okt 2012 09:29

Wat een verschil! Heel mooi gemaakt :applaus: Toch wel fijn zo'n forum hè, dat je elkaar kunt helpen.

Ingeborg76
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Ingeborg76 » zo 07 okt 2012 09:35

SandraM schreef:Wat een verschil! Heel mooi gemaakt :applaus: Toch wel fijn zo'n forum hè, dat je elkaar kunt helpen.
inderdaad daarom riep ik ook om hulp haha, ben blij met het resultaat!
Groetjes Ingeborg

Gesloten