in elkaar gedraaide strengen

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:
in elkaar gedraaide strengen

Bericht door hennysmeenk » ma 12 mar 2012 17:32

Ik kreeg een collier ter reparatie. Het collier bestond uit twee in elkaar gedraaide snoertjes pareltjes, waarvan aan één kant het slotje stuk was. De pareltjes waren geregen op een nylondraad. Geen punt denk je dan. Oprijgen op Fireline, om elkaar heen draaien en afwerken. Maar toen realiseerde ik me dat ik een denkfout had gemaakt. Want zodra ik dat snoertje laat hangen, draait de hele bliksemse handel terug natuurlijk en blijft het niet 'opgedraaid' zitten en hangen er gewoon twee afzonderlijke snoertjes naast elkaar. Maar ik mag toch echt dood vallen als ik weet hoe het dan wél moet?! Het zat gewoon echt om elkaar heen gedraaid toen ik dat colier aangeleverd kreeg! Hoe kan dat dan? Waarom kan ik dat dan niet? Ik heb al van alles geprobeerd: de afzonderlijke snoertjes op een dubbele draad geregen en deze dubbele draad strak opgedraaid, zodat ik daarna die twee opgedraaide draden om elkaar heen kon laten draaien (alsof je een touw draait dus), maar niks hoor. Als ik 't daarna aan één kant oppak en een beetje heen en weer zwieper, blijven er gewoon weer twee afzonderlijke snoertjes over. Niks in elkaar gedraaid. Ik word gék! Wat zie ik nu over het hoofd? :evil:
AfbeeldingGroetjes, HennYAfbeelding

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: in elkaar gedraaide strengen

Bericht door Sandra » ma 12 mar 2012 17:41

:lol: ik snap precies wat je bedoelt, kan de ketting zo voor me zien liggen, maar of ik 'n truc weet, nee..... ik zou de neiging hebben het eerst rond te draaien en dan af te werken, de 2 draden samen in 1 knijpkraal. Maar groot kans dat jij dat ook zo deed....Desnoods opnieuw rijgen en af en toe 2 draden door 1 kraal, maar ja dat is niet hoe het was....ben benieuwd of iemand anders 'n oplossing weet.

hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door hennysmeenk » ma 12 mar 2012 17:47

Ik begin idd als uitgangspunt aan de ene kant van het slotje (het snoer is afgewerkt met een kapittelslotje), Dus ik heb dan twee snoertjes die 'ontspringen' vanuit dat ene slotdeel, draai ze om elkaar, werk ze af en bevestig het andere slotdeel. En dan houd je het aan één kant vast en dan draait alles terug.... :evil: Nakende nondeju...

Kra'El'
Bead Discoverer

Bericht door Kra'El' » ma 12 mar 2012 19:02

Ik heb dat ook een keer gehad en me suf gezocht naar hoe dat moet.
Volgens mij was het zo: door het ene snoer een paar slagen linksom te draaien en het andere snoer rechtsom, kunnen ze niet terugdraaien. De ene houdt de andere 'tegen', zeg maar!

Succes met proberen, ik hoop dat het lukt!

Ellen
Some minutes with beads on a day, makes me happy and okay!

Ellen
Bead Monster

Bericht door Ellen » ma 12 mar 2012 19:24

ik kan me nog herinneren dat die vraag al eens meer gesteld is. Iemand zei toen, alles oprijgen op 1 lang snoer, dan dubbel vouwen en tegen elkaar in draaien, zoals je vroeger deed met springtouw. eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit uitgeprobeerd, maar het is een poging waard :D . Succes!
Groetjes Ellen.

hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door hennysmeenk » ma 12 mar 2012 23:05

Kra'El' schreef:Ik heb dat ook een keer gehad en me suf gezocht naar hoe dat moet.
Volgens mij was het zo: door het ene snoer een paar slagen linksom te draaien en het andere snoer rechtsom, kunnen ze niet terugdraaien. De ene houdt de andere 'tegen', zeg maar!

Succes met proberen, ik hoop dat het lukt!

Ellen
Als ik dit visualiseer, klinkt dat nog het meest aannemelijk. Maar dat zegt niks, haha! Want ik heb echt het ruimtelijk inzicht van een pinda! Maar dit ga ik dan morgen maar eens proberen. Ik houd jullie zeker op de hoogte!
Hoe dan ook: reusachtig bedankt voor het meedenken én de reacties! Ik sta nog zeker open voor meer suggesties!

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » ma 12 mar 2012 23:28

Ellen schreef:ik kan me nog herinneren dat die vraag al eens meer gesteld is. Iemand zei toen, alles oprijgen op 1 lang snoer, dan dubbel vouwen en tegen elkaar in draaien, zoals je vroeger deed met springtouw. eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit uitgeprobeerd, maar het is een poging waard :D . Succes!
Klopt helemaal, Ellen :wink:
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door hennysmeenk » di 13 mar 2012 10:51

Jewel schreef:
Ellen schreef:ik kan me nog herinneren dat die vraag al eens meer gesteld is. Iemand zei toen, alles oprijgen op 1 lang snoer, dan dubbel vouwen en tegen elkaar in draaien, zoals je vroeger deed met springtouw. eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit uitgeprobeerd, maar het is een poging waard :D . Succes!
Klopt helemaal, Ellen :wink:
Dan moet dit 'm gaan worden, want heb zojuist de tip van Kra'El' geprobeerd, maar ook dat werkte niet. Alleen één probleempje met bovenstaande: ik begrijp het niet helemaal. :oops: Ik zei toch al dat ik het ruimtelijk inzicht van een pinda heb? Hoe doe ik dat dan met dat lange snoer? Moet ik dat eerst opdraaien voordat ik 'm dubbel vouw? Want anders zie ik nog niet voor me hoe deze anders wél in elkaar gedraaid blijft zitten als ik hem dubbel vouw? Ik kan me ook met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik vroeger een springtouw dubbel vouwde. Maar dat kan komen omdat ik toen al meestentijds zelf dubbel lag. :mrgreen:
Dus: is er iemand die aan mij in andere (lees: simpeler) bewoordingen kan uitleggen hoe je dit doet?

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Frutsel » di 13 mar 2012 11:17

Neem nou eens een draad. Wol of zo. Doe het ene eind tussen je knieën of zet anderszins vast.
Ga aan het andere eind draaien (met de draai in de wol méé). Draai net zo lang tot er ergens in je draad een krul ontstaat.
Doordraaien.
Als je denkt dat de boel strak genoeg opgedraaid zit manoevreer je die krul tot waar je hem hebben wilt. Zet de uiteinden vast. Je ziet een gedraaide draad ontstaan, een beproefde methode om koordjes voor baby- of barbiekleertjes te maken.
Ik heb dat nog noooit met mijn springtouw gedaan maar zeker wel om wollen koordjes te maken.
Ik zou niet weten of dit met een kralensnoer ook zou kunnen, ben wel benieuwd eigenlijk.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door hennysmeenk » di 13 mar 2012 11:32

Frutsel schreef:Neem nou eens een draad. Wol of zo. Doe het ene eind tussen je knieën of zet anderszins vast.
Ga aan het andere eind draaien (met de draai in de wol méé). Draai net zo lang tot er ergens in je draad een krul ontstaat.
Doordraaien.
Als je denkt dat de boel strak genoeg opgedraaid zit manoevreer je die krul tot waar je hem hebben wilt. Zet de uiteinden vast. Je ziet een gedraaide draad ontstaan, een beproefde methode om koordjes voor baby- of barbiekleertjes te maken.
Ik heb dat nog noooit met mijn springtouw gedaan maar zeker wel om wollen koordjes te maken.
Ik zou niet weten of dit met een kralensnoer ook zou kunnen, ben wel benieuwd eigenlijk.
Hé, dank je wel! Ik snap 'm! Ik hoop dat het lukt. Ik laat het uiteraard weten! Tot zover weer bedankt!

hennysmeenk
Bead Reader
Contacteer:

Bericht door hennysmeenk » di 13 mar 2012 12:59

HET IS GELUKT! :-DD

Hoe gelukkig kan een mens worden als een simpel kralensnoertje in elkaar draait...

Dames, mijn dank is groot! dank2

Gesloten